Hansens ufine triks

Startet av Jostemikk, november 10, 2011, 14:25:03 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Dette er noe som har ergret meg i lang tid. Hver gang James Hansen oppdaterer den månedlige, globale temperaturserien, presterer han et aldri så lite tjutriks.

Jeg dokumenterer dette med bilder i dette innlegget, men legger også ved linker så alle kan se selv. Det nærmer seg nå datoen for en ny oppdatering fra Hansen, og jeg er helt sikker på at det samme tjutrikset vil bli brukt da, for dette er noe som har gjentatt seg det siste året.

Gå først til GISS side for temperaturdata. Så plasserer dere pekepilen på Datasets & Images. Da spretter det ut en ny boks, og der klikker dere på Surface Temperature.

På denne siden ser dere flere grafer på høyre side, blant annet en som viser overflatetemperaturen for september 2011. Legg spesielt godt merke til 0.67, som forteller den besøkende at i september, da var det et avvik fra Hansens normal (perioden 1951-1980) på 0,67 °C. Det ser slik ut:

[attachimg=1]

Her har jeg klippet ut grafen for den globale temperaturen, og jeg har markert 0.67 med ei rød pil:

[attachimg=2]

Så klikker dere på på dette lille bildet av Global Maps, og da kommer dette valget opp, og jeg har markert "Make map" med en rød pil. Alt er forhåndsinnstilt, så det er bare å klikke.

[attachimg=3]

Det tar som oftest noen sekunder før det fulle kartet kommer opp, og da ser man plutselig at det vises en helt annen temperatur for september 2011:

[attachimg=4]

Pytt-pytt! Hva er vel en forskjell på 0,19 °C i våre opphetede klimadager? Det er bra jeg ikke har et kynisk gen i kroppen, for hadde jeg det, kunne jeg fort mistenkt James Hansen for å bevisst satse på at besøkende på GISS-temps sider i det store og hele nøyer seg med å se på den lille grafen som er presentert, og således danne seg et galt inntrykk av fakta.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Artig funn, Jostemikk.
Har du tipset Anthony Watts om dette - det er jo typisk slikt han koser seg med å legge ut?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Neida. Har ikke tipset ham. Har irritert meg over dette lenge, for det er sant som jeg skrev, at dette har foregått i hvertfall det siste året. Det forandrer jo ikke det endelig resultatet til Hansen, det har bare vært så overraskende dumt. Men så har jeg tenkt litt videre på dette i dag.

Tilsvarer 0,67 i °C avvik det samme som 0,48 °F? Selv om det er merkelig at det ikke står noe om dette på GISS sin side, er det jo mulig at jeg må tygge såpe i natt for å ha skrevet stygt om den amerikanske kull-elskeren. :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

SitatTilsvarer 0,67 i °C avvik det samme som 0,48 °F?

Jeg er fryktelig uvant med disse Fahrenheitene, men ifølge Wikipedia er et intervall på 1C lik 5/9 F.

Da skulle 0,67 C = ca. 0,37 F?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit#Definition_and_conversions
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Var ca det jeg kom fram til, Bebben. Bra, for da slipper jeg tygge såpe! ;D

Jeg kom plutselig på noe. Jeg har jo ikke kalt Hansen for noe dumt sånn rent muntlig. Jeg har skrevet. Betyr det at jeg slipper unna med å vaske hendene, eller fingertuppene? ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

I dag har GISS oppdatert temperaturseriene sine. Dere kan jo ta en titt for å sjekke om Hansen fortsetter å operere med to forskjellige temperaturer, som jeg har vist i innlegget over:

GISS - temperaturgrafer
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det var 0,17 i forskjell. Man kan jo lure på hvorfor.

Bebben,
Når deg gjelder fahrenheit/celcius, er det lett å finne program som regner om, skriv "fahrenheit til celsius" i søkefeltet, så får du sannsynligvis opp:
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm

Enklere får det ikke blitt.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.