Din tittel,
El-biler - hodepine for miljøbevegelsen er akkurat slik jeg ønsker at en tittel i et nytt emne skal være!

Da blir kanskje det neste f.eks.:
El-biler - avgiftspolitikk, og det blir lett å finne emner om El-biler.
Oversiktlighet er i de fleste tilfeller et problem, spesielt når det er mange innlegg. Heldigvis er de forholdsvis få medlemmene som er aktive, svært skriveføre! Og de har mye viktig informasjon å komme med. De fleste er også ganske sosiale, noe som er viktig og fører menneskelighet til forumet. Som folk flest, lar vi oss ofte avspore. En setning vi leser får oss til å koble over til noe annet, og plutselig er tråden gått sine egne veier. Her kunne vi selvsagt ha vært langt strengere i modereringen, men så er det dette med det menneskelige bidraget, da ...
Vi har snart 1000 tråder/emner og nærmer oss 17.000 innlegg. Det har i snitt blitt startet 2 nye emner daglig. Om man skulle begynne å lete i og flytte rundt på disse innleggene, ville det bli en voldsom, og kanskje uoverkommelig jobb. Jeg har tenkt mye over dette, men har ikke klart å komme opp med en løsning som jeg tror ville være overkommelig og samtidig dekke alle ønsker og behov. Det hender at vi slår sammen tråder som egentlig handler om det samme. I slike tilfeller blir innlegg automatisk sortert etter dato.
Hittil har jeg ikke klart å finne noen funksjon som gjør at vi kan vise de siste aktive trådene slik som på AD, da måtte vi ha hatt kun ett hovedforum, og ikke inndelinger slik vi har i dag, med
Forumregler, eKlima liberator, Artikler, Generelt, osv. Også på AD var det vanskelig å finne tilbake til tråder som etter hvert forsvant nedover på hundrevis av eldre sider.
Når det gjelder å søke, anbefaler jeg absolutt at man velger "Søk" som står som valg nr. 3 på linjen med
Hovedside - Hjelp - Søk osv. Der er det langt flere valg enn på søkfunksjonen oppe til høyre.
Når man går inn på et underforum, f.eks. Generelt, går det også an å sortere innleggene etter
Tittel/Startet av, Svar/Visninger og
Nyeste innlegg. Her får man prøve seg fram og finne ut av mulighetene.
Det viktigste vi selv og medlemmene kan gjøre for å lage forumet så oversiktlig som mulig, er å tenke oss nøye om før et nytt emne startes.
- Sjekk først gjennom søk om det allerede finnes en tråd som handler om det samme.
- Vær ekstremt nøye med tittel på tråden! Sett gjerne stikkordet først. Dersom det handler om Arktis, så begynn slik: Arktis - bla bla bla. Da er det lett å finne tråder som handler om Arktis ved å sortere alfabetisk.
- I et innlegg bør man også tenke nøye over hvilke ord som er viktige for innlegget, slik at det blir lettere å søke etter. Gjerne en liten tittel øverst i innlegget som inneholder viktige søkeord.
Gerten nevnte ovenfor:
"met office i England: kraftig vekst i Arktis isutbredelse"
Denne tråden burde vel egentlig hete:
"Arktis - Englands Met Office: kraftig vekst i isutbredelse"
Da ville den bli mye lettere å finne når noen sorterer emnene alfabetisk. Det ville jo være flott om alle emner/tråder som handler om Arktis starter med Arktis.
Unntaket måtte være dersom det viktigste ved emnet var nettopp Met Office
Det er en kunst å kunne skrive en god tittel
(Når det gjelder å søke etter et spesielt ord på den nettsiden man har åpen, tror jeg de fleste nettlesere har funksjonen Ctr+f. På min nettleser er denne funksjonen litt sær på stor/liten bokstav.)
Det finnes også innstillinger man kan gjøre på sin egen forumkonto, som f.eks. hvor mange innlegg man vil det skal vises på hver side. Jeg har min innstilt på 50 innlegg.
Dette er et forum med mange muligheter, det gjelder vel bare å gjøre seg kjent med dem. - Og forstå hvordan man kan øke verdien av funksjonene.