1544.txt, Øyvind Nordli til Phil Jones

Startet av Jostemikk, november 26, 2011, 01:38:13 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Direktelink til e-posten mellom Øyvind Nordli og Phil Jones.

Nordli ser ut til å være mer interessert i å bruke klimamodeller for å fastsette temperaturen i Skandinavia enn han er i å bruke temperaturdataene til met-stasjonene. Hvorfor? Det må være noe galt med temperaturseriene, for de viser svært mange somre og høster med høyere temperatur enn nå i dag.

Phil Jones bekrefter at slik er det. Det har vært varmere i perioder på 17- og 18-hundre tallet.

Har dere hørt Øyvind Nordli uttale til norsk media at vi har hatt høyere sommertemperaturer tidligere? Betyr dette som står i denne e-posten at den norske temperaturserien Meteorologisk Institutt viser oss er laget ved hjelp av klimamodeller, ikke temperaturstatistikken til Meteorologisk Institutt? Er det i så fall derfor jeg ikke kjenner igjen resultatet de viser oss, sammenlignet med alle de norske historiske temperaturdataene? Husk at jeg har alle dem som er mulige å få tak i.

Kan noen hjelpe meg å tyde denne e-posten, slik at vi får gjort dette så korrekt som mulig? :)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat>Dear Phil Jones,
>
>I work at the Norwegian Norpast project on historical climatology. The
>sources I have used so far are historical proxy data, particularly the start
>of the grain harvest, which correlate very well with mean spring/summer
>temperature. The data go back to the mid 18th century, e.g. to the little
>ice age. I am a little confused concerning the old Scandinavian instrumental
>series that I suspect have false trends in summer due to radiation errors of
>the thermometers.

Enig med deg. Nordli viser betydelig større interesse for temperaturestimater fra klimamodeller enn fra faktiske, empiriske målinger. Dette er mildt sagt interessant.

Om så er tilfelle, er veien kort til at man har latt seg friste til å "reparere" den norske temperaturserien til Meteorologisk Institutt. Da har vi i såfal en komplett vitenskapelig skandale.

Dette er et såpass sentralt spørsmål at Meteorologisk Institutt burde kunne avgi en erklæring om hvorvidt temperaturseriene er rene empiriske målinger, eller om de er justert med klimamodeller. Hvis det siste er tilfelle, hvor store justeringer er det snakk om, og hvordan er de begrunnet?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Atter en gang, Amatør1, så treffer du spikeren på hodet! Jeg gjorde imidlertid en feil, og la ut gal link, noe jeg har rettet opp i. Det dreide seg direkte om UHI-effekten i Bergen.

Men tilbake til det du nevner. Svært mye tyder på at de norske temperaturdataene Met offentliggjør som klima-grafer alle som en er styrt opp mot klimamodeller. Det er den rene galskap det som skjer.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ufaufa

Sitat fra: Amatør1 på januar 09, 2012, 00:52:54 AM
Sitat>Dear Phil Jones,
>
>I work at the Norwegian Norpast project on historical climatology. The
>sources I have used so far are historical proxy data, particularly the start
>of the grain harvest, which correlate very well with mean spring/summer
>temperature. The data go back to the mid 18th century, e.g. to the little
>ice age. I am a little confused concerning the old Scandinavian instrumental
>series that I suspect have false trends in summer due to radiation errors of
>the thermometers.

Enig med deg. Nordli viser betydelig større interesse for temperaturestimater fra klimamodeller enn fra faktiske, empiriske målinger. Dette er mildt sagt interessant.

Om så er tilfelle, er veien kort til at man har latt seg friste til å "reparere" den norske temperaturserien til Meteorologisk Institutt. Da har vi i såfal en komplett vitenskapelig skandale.

Dette er et såpass sentralt spørsmål at Meteorologisk Institutt burde kunne avgi en erklæring om hvorvidt temperaturseriene er rene empiriske målinger, eller om de er justert med klimamodeller. Hvis det siste er tilfelle, hvor store justeringer er det snakk om, og hvordan er de begrunnet?

Da foreslår jeg innsynsbegjæring.


ebye

Sitat fra: ufaufa på januar 09, 2012, 10:30:45 AM

Da foreslår jeg innsynsbegjæring.

Det støtter jeg fullt ut.  :)

Og slike innsynsbegjæringer må selvfølgelig gå parallellt med at vi eventuelt får en "Postkasse til politkerne", slik som foreslått her:

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,481.msg6850/topicseen.html#msg6850

Amatør1

Sitat fra: ufaufa på januar 09, 2012, 10:30:45 AM
Da foreslår jeg innsynsbegjæring.

Det høres ut som om vi er enige om det....

Det som er viktig da, er å formulere spørsmålet teknisk korrekt, dvs. hvilke konkrete temperaturserier er det vi tenker på, eventuelt alle som tilhører Meteorologisk Institutt sine offisielle målestasjoner som er å finne f.eks. på eKlima.no. Kanskje noen her kan hjelpe til å definere det?

Deretter er det den konkrete framgangsmåten med å skrive innsynsbegjæring med korrekt lovreferanse (offentlighetsloven?). Der har vel ufaufa den kompetansen vi trenger, og kan hjelpe oss litt på vei?

Vi kan jo bruke denne tråden til å sortere dette, så kan jeg godt sende resultatet om ingen andre føler seg kallet  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to