VM i Vikersund

Startet av Jostemikk, februar 25, 2012, 16:22:56 PM

« forrige - neste »

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på februar 25, 2012, 21:36:25 PM
En annen jeg husker godt var radiokommentator for skøyteløp. Her er lørdagens moro-oppgave:

Særlig på 500-meter kom han ofte med følgende kommentar ved målgang, og jeg forsøker å skrive det som han sa det: "DÆRRDÆRR!"

Hva het han?
Tipper litt her, men kan det være Arne Porsum?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

#16
Først ETTER at jeg har svart Arne Porsum, så jeg at Amatør1 hadde svart det samme!
Æresord!

Jeg er ikke helt ung lenger jeg heller, så jeg husker godt Arne Porsum.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Tar deg på ditt ord, Boris. :D

Var slett ikke så verst å høre på Porsum heller, på slutten støttet av Steen Stensen som sto på indrebanen og kommenterte inn- og utganger av svingene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på februar 25, 2012, 21:36:25 PM
Hopping og skøyter er nasjonalidretter, og jeg er også svært glad i lengdeløp på skøyter. Er så gammel at jeg godt husker at kommentatorbua til Bjørnsen og Jorset blåste overende i Heerenveen.

Har også mange gode minner om diverse sportskommentatorer fra NRK. Den ene har jeg hørt gjengitt senere. Mener det var Jarle Høyseter som kommenterte skyflyvning fra Vikersund på 60-tallet. En av hopperne var særdeles uheldig med utgangen, hvorpå Høyseter tørt sa:

"Å nei. Man blir nok ikke skyflyger av å flakse med armene!"

En annen jeg husker godt var radiokommentator for skøyteløp. Her er lørdagens moro-oppgave:

Særlig på 500-meter kom han ofte med følgende kommentar ved målgang, og jeg forsøker å skrive det som han sa det: "DÆRRDÆRR!"

Hva het han?

Og jeg husker en gammel Hammarlund-tegning i Dagbla',to illsinte gutter foran radioen i stua:

"Hva p...driver han derre kringkastingssjefen med, kjører i vei med Barnetimen midt i 5000-meter'n!"

Igår fikk vi oppleve hoppsport på sitt beste. All mulig ros og ære til ildsjelene i Vikersund! Og idag vinner Norge!

ConTrari

Vel, nesten . Må ha vært en flott opplevelse på søndagen, A1?

ebye

Ja, jeg er også spent på hvordan det var der A1, under sølvhoppet?

Og ConTrari, det var noe galt med variablene dine, i modellen. Snakk om falsifisering. Ny modell, ny hypotese. Brukte du vanlig PCA og lineær regresjon?  8)

ConTrari

Sitat fra: ebye på februar 28, 2012, 15:46:54 PM
Ja, jeg er også spent på hvordan det var der A1, under sølvhoppet?

Og ConTrari, det var noe galt med variablene dine, i modellen. Snakk om falsifisering. Ny modell, ny hypotese. Brukte du vanlig PCA og lineær regresjon?  8)

Ikke sølvhoppet nei, lagkonkurransen.

Mine modeller viser perfekt korrelasjon mellom avsats, fart og hoppretning (100% bevegelse nedover, 0% oppover i retning avsats)./i]

Amatør1

Ok  8)

Reiste opp med buss sammen med sønnen. Strålende vær og ingen vind. Først stod vi nede på sletta sammen med alle de andre og så noen lange prøvehopp. Noen hoppet høyt og relativt kort, mens enkelte andre la seg frampå og skled ned nesten hele bakken. Lovende.

Underholdningsmusikken kunne jeg vært foruten, og det var enkelte kommentarer rundt omkring som tydet på at noen var enige  ;D

Vi hadde spesialkontakt som ordnet tilgang til sperret område (til høyre på bildet under)  ::)



Dermed ble det heistur opp til toppen av bakken og vi slapp helt inn i "Vingen" på toppen og så starten av første omgang derfra:



Vi hadde omtrent denne utsikten:



Så ble det ny heistur ned igjen, med utsikt over folkehavet og alle de røde RiksTV- Norske flaggene.

Vel nede var vi fortsatt i "spesialområdet" og fikk gå helt inn til overgangen i bakken, omtrent ved 250-meters-merket  8) Vi hadde de beste plassene av samtlige i bakken, vi hørte skiene smalt i bakken og en susende lyd når hopperne fôr forbi. Det norske laget var ikke helt på topp, og det ble tidlig klart at det ikke ville bli medalje. Vi ble derfor enige om at vi fikk satse på å se noen lange enkelthopp, kanskje Rune Velta? Vi ble bønnhørt og høydepunktet var da Rune Velta landet på 243m, rett foran oss! Dagen var reddet.


Etter rennet ble det litt trasking i søle ned til bussen. Vi hadde ikke tatt med i beregningen at det var slutt på vinterferie for mange, så det ble en uendelig lang kø. Da vi endelig kom hjem smakte lammefrikaseen helt upåklagelig  ;)

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Takk, takk, Amatør1, for en flott reportasje. Hverken opplegget eller bildene virker særlig amatørmessig.  ;D

Visste jeg det ikke, det var dumt av arrangøren å si nei til den janitsjarmusikken korpset mitt ville bidra med. Skal melde om savnet av oss. Det var styrkende, etter det fatale neiet!  ;)

Jostemikk

Takk for reiseskildringa, Amatør1! Artig du nevnte det med lyden av hopperne. Det er det jeg selv husker best etter forrige VM i Vikersund. Det, og en tsjekker som het Frantizek Jez eller noe lignende. Han hoppet så langt til høyre i prøveomgangen at han landet en halvmeter fra trappa. Det ble ikke flere hopp på ham. Det var den gangen det var klassisk skiføring, og noen av hopperne dreide enten til høyre eller venstre. Fidjestøl dreide motsatt vei av Jez, hvis jeg ikke husker feil.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Da må du ha vært i Vikersund i 1990, ser det ut til. Bare 22 år siden  ;D
Jeg var der en gang lenge før det, sannsynligvis i 1977  ::) Bakkerekorden var 157 meter....

Ahhh ... klassisk skiføring ... det var tider. Her nylig avdøde Jiří Raška som var en av de utenlandske heltene i gata i sin tid. Treski og Kandahar.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på februar 28, 2012, 19:58:48 PM
Da må du ha vært i Vikersund i 1990, ser det ut til. Bare 22 år siden  ;D
Jeg var der en gang lenge før det, sannsynligvis i 1977  ::) Bakkerekorden var 157 meter....


I Kollen var det tynt på tribunen igår.....billettpriser mellom 450-650!!!!

Men jeg kom til finaleomgangen (nei, ikke som hopper), og da var fritt frem og gratis overalt! Jaja, salige er de forsinkede.