NSA ville ha bakdør til Linux, men fikk det ikke

Startet av Amatør1, november 18, 2013, 22:28:52 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Mange tror at PC og Windows er omtrent synonymer, men det stemmer ikke. Windows er som de fleste vet et operativsystem laget av Microsoft, og vi vet egentlig ikke hvordan det virker fordi kildekoden til Windows er hemmelig. Men vi vet at NSA, det amerikanske National Security Agency (der Edward Snowden jobbet før han lekket informasjon) har fått laget bakdør(er) inn i Windows, slik at du i prinsippet kan få NSA på besøk hjemme hvis du er Windows-bruker. Ikke helt OK.

Men Det går an å bruke PC uten å bruke Windows. Linux er et gratis såkalt "open source" operativsystem som kan leve ved siden av Windows eller erstatte det helt og holdent. Linux ble funnet opp av Linus Torvalds i sin tid, og er nå tilgjengelig i mange svært gode varianter. Men nå har NSA banket på døra til Torvalds også, de har nok irritert seg over at Linux var mye sikrere mot angrep fra slike som NSA:

NSA Asked Linus Torvalds To Install Backdoors into GNU/Linux

SitatThe NSA has asked Linus Torvalds to inject covert backdoors into the free and open operating system GNU/Linux. This was revealed in this week's hearing on mass surveillance in the European Parliament. Chalk another one up of the United States NSA trying to make information technology less secure for everyone.

En av de mange fordelene med Linux er at det er "open source", det vil si at all kildekoden er åpen og fritt tilgjengelig for inspeksjon. Det er derfor i praksis umulig å få til det NSA vil:

SitatThe story does not tell us how Linus Torvalds responded to the NSA, but I'm guessing he told them he wouldn't be able to inject backdoors even if he wanted to, since the source code is open, and all changes to it are reviewed by many independent people. After all, that's the whole point of open source code, and the reason that open source is the only kind you can trust when it comes to security.

Jeg skriver dette fra en Linux-distro ('distro' er slang for 'distribusjon') som heter Kubuntu , en variant av det litt mer kjente Ubuntu. Disse er svært like, men Kubuntu bruker en annen desktop (som heter KDE) som jeg foretrekker. Windows-brukere som kan tenke seg å prøve linux, vil kanskje føle seg mest hjemme med KDE, og da er Kubuntu et aktuelt alternativ. Du har alt du trenger av nettlesere osv., innkludert Firefox mm.  Linux er dog ikke Windows, så du må regne med å skifte ut endel programmer, men den gode nyheten er at for alle praktiske formål så er alt er gratis under Linux, og det lages fortøpende oppdateringer som man får mye enklere tilgang til enn på Windows.

Vel, det var litt reklame. Men Linux er mye sikrere mot innbrudd og NSA-spioner enn Windows. Og aller best: Det finnes ikke virus på Linux, så antivirus-programmer kan du glemme. Hva mer kan du be om?

Last ned Kubuntu her, og sett igang.  :)

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

stjakobs

#1
I jobbsammenhang har jeg valgt å benytte Linux Mint til publikumsmaskiner - som f.eks. på biblioteket. Dette er en Ubuntu-varient, men man kan få den ferdig med alle nødvendige lyd- og video-drivere slik at NRK og andre slike kilder umiddelbart blir tilgjengelig for brukerne. På dette området har de fleste linux-distroene vært dårlige.
Jeg har testet flere varianter av linux og vil faktisk holde en knapp på Linux Mint til Windowsbrukere, da man ganske lett kan kjenne seg igjen i menysystemet.

Aktuelt foredrag - How the NSA betrayed the world's trust -- time to act

Link: http://www.ted.com/talks/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_the_world_s_trust_time_to_act.html
"IPCC is a four letter word."

Amatør1

Jeg har ikke forsøkt Linux Mint, men jeg har hørt andre si omtrent det samme, så det er sikkert riktig. Uansett, prøv en Linux-variant. Mange tilbyr nå å laste ned et iso-disk-image som kan brennes til CD eller DVD, så kan man prøve uten å installere noe, hvis man er usikker.

Takk for det glimrende TED-foredraget, han sier jo det samme som meg  ;D

Vi bør abslutt ikke undervurdere trusselen som ligger i riggede operativsystemer som gir NSA fullt innsyn i private saker. Løsningen er som foredraget sier: open source operativsystem, i praksis betyr det Linux.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Et spørsmål til dere datatrollmenn: Hvordan er det å bruke programvare som MS Office, Adobe osv. osv. under Linux?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på november 18, 2013, 23:39:42 PM
Et spørsmål til dere datatrollmenn: Hvordan er det å bruke programvare som MS Office, Adobe osv. osv. under Linux?

Det gjør du ikke. Om du installerer Kubuntu, følger LibreOffice med (gratis og ferdig installert selvsagt), med LibreOffice Writer (erstatter Word) og LibreOffice Calc (erstatter Excel). LibreOffice er forøvrig tilgjengelig gratis også på Windows, fordi det er Open Source. Riktignok er LibreOffice noe enklere enn MS Office, men bra nok til svært mye. Det er bra nok for mine behov.

Adobe? Mener du PDF-leser? Under Kubuntu får du PDF-leseren "Okular" (godt navn!). Du kan lagre til PDF fra LibreOffice. Kort sagt har du glimrende programmer for det aller meste, og litt til. De video-klippene jeg la ut idag var klippet ut med Linux-programmet FFmpeg.

Forøvrig er det generelt mye lettere å installere programmer på Linux enn på Windows, fordi nesten alt er knyttet opp til et sentralt 'repository'. Bare si hva du vil ha, så blir det installert!

Det eneste jeg virkelig savner på Linux er en Photoshop-ekvivalent som er like god.

En video som viser hvor greit det er å installere Kubuntu + viser desktop/menyer, gamle maskiner blir som nye!  Versjon 13.10 betyr 2013-Oktober, altså versjonen som er helt ny, samme som jeg bruker. Du kan oppgradere 2 ganger i året om du vil, det kommer oppgradering i April og Oktober hvert år, pluss programoppdateringer underveis.
http://www.youtube.com/v/orKhyHL7WD4?version=3&hl=en_US
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Dette med å sikre seg mot diverse bakdører, er ikke noe akademisk spørsmål, men helt reelt:

SitatSnowdens avsløringer som rystet Europa
Avsløringene til varsleren Edward Snowden har slått ned som en bombe i mange land.

Toppetasjen i den amerikanske ambassaden i Berlin skal være fylt av det mest avanserte etterretningsutstyr, og tyske myndigheter har hatt store problemer med å få ut av amerikanerne noe om omfanget av overvåkingen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to