Hellas, EU og Euro

Startet av Amatør1, mai 23, 2012, 23:57:13 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 22:08:07 PM
Det grunnleggende spørsmålet er selvsagt: Hva vil vi med Europa?

At det forblir en verdensdel, på linje med andre verdensdeler.

Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 22:08:07 PM
Ønsker vi et sterkt Europa, slik at vår verdensdel kan få gjennomslag for sine idealer, ideer og behov?
Eller foretrekker vi et fragmentert Europa, der landene spilles ut mot hverandre etter stormaktenes ønsker?

Ingen av delene, jeg har ikke en verdensanskuelse der vi må velge mellom maktpolitikk eller maktpolitikk.

Det store spørsmålet er om vi skal beholde et skinn av demokrati i de europeriske land, eller om vi skal la oss styre av dekreter fra uvalgte byråkrater i skytteltrafikk mellom Brussel/Strasbourg.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 25, 2012, 22:39:46 PM
Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 22:08:07 PM
Det grunnleggende spørsmålet er selvsagt: Hva vil vi med Europa?

At det forblir en verdensdel, på linje med andre verdensdeler.

Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 22:08:07 PM
Ønsker vi et sterkt Europa, slik at vår verdensdel kan få gjennomslag for sine idealer, ideer og behov?
Eller foretrekker vi et fragmentert Europa, der landene spilles ut mot hverandre etter stormaktenes ønsker?

Ingen av delene, jeg har ikke en verdensanskuelse der vi må velge mellom maktpolitikk eller maktpolitikk.

Det store spørsmålet er om vi skal beholde et skinn av demokrati i de europeriske land, eller om vi skal la oss styre av dekreter fra uvalgte byråkrater i skytteltrafikk mellom Brussel/Strasbourg.

Men dette er ikke et svar. Europa var en verdensdel før EU, og vil være det etter EU, unionen gjør ingen forskjell på det.

Les det Schäuble skriver om demokrati i en EU-regjering. Er dette fornuftige tanker? Hva er motforestillingene, hvis nei?

Norge som er utenfor EU har vel da etter ditt syn langt mer demokrati enn f.eks. Tyskland? Og Sverige og Danmark? Hører vi lengselsfulle stønn om å være i Norges stilling fra undertrykte dansker? Jeg lytter, men hører ikke noe.

jarlgeir

Kleptokratiet utvikler seg langsomt til et soft-diktatur, både i EU og i Norge.

Ifølge Jørgen Randers skal dette være en ønsket utvikling, siden demokratiet har feilet. Eller bedriver mannen bare tungetale?
It's the sun, stupid!

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 23:15:52 PM
Men dette er ikke et svar. Europa var en verdensdel før EU, og vil være det etter EU, unionen gjør ingen forskjell på det.

Jo, en statsdannelse gør en stor forskjell. Du reklamerte jo for fordelene, så det er klart det gjør en forskjell.

Sitat
Norge som er utenfor EU har vel da etter ditt syn langt mer demokrati enn f.eks. Tyskland? Og Sverige og Danmark? Hører vi lengselsfulle stønn om å være i Norges stilling fra undertrykte dansker? Jeg lytter, men hører ikke noe.

Vi har halvannet bein innenfor, enda vi har stemt nei 2 ganger. Og støtten til EU innenfor EU bør ingen ta for gitt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: jarlgeir på juni 25, 2012, 23:31:48 PM
Kleptokratiet utvikler seg langsomt til et soft-diktatur, både i EU og i Norge.

Ifølge Jørgen Randers skal dette være en ønsket utvikling, siden demokratiet har feilet. Eller bedriver mannen bare tungetale?

Jeg håper det, men frykter at det ikke er slik.
Jeg har skrevet ned hva han sier på NrK her:
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,637.msg15080/topicseen.html#msg15080
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 26, 2012, 00:57:19 AM
Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 23:15:52 PM
Men dette er ikke et svar. Europa var en verdensdel før EU, og vil være det etter EU, unionen gjør ingen forskjell på det.

Jo, en statsdannelse gør en stor forskjell. Du reklamerte jo for fordelene, så det er klart det gjør en forskjell.

Sitat
Norge som er utenfor EU har vel da etter ditt syn langt mer demokrati enn f.eks. Tyskland? Og Sverige og Danmark? Hører vi lengselsfulle stønn om å være i Norges stilling fra undertrykte dansker? Jeg lytter, men hører ikke noe.


Vi har halvannet bein innenfor, enda vi har stemt nei 2 ganger. Og støtten til EU innenfor EU bør ingen ta for gitt.

Nei hør nå her. "Verdensdel" har overhodet ikke noe med statsdannelse å gjøre. Det er et rent geografisk uttrykk.


ConTrari

Sitat fra: ConTrari på juni 25, 2012, 23:15:52 PM

Les det Schäuble skriver om demokrati i en EU-regjering. Er dette fornuftige tanker? Hva er motforestillingene, hvis nei?

Norge som er utenfor EU har vel da etter ditt syn langt mer demokrati enn f.eks. Tyskland? Og Sverige og Danmark? Hører vi lengselsfulle stønn om å være i Norges stilling fra undertrykte dansker? Jeg lytter, men hører ikke noe.

Jeg har reist endel overordnete spørsmål om EU nå. De er det ingen interesse for å debattere tydeligvis. Men når man linker til Tysklands utenriksminister, er det noe underlig at selv dette ikke er mulig å få respons på .

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 26, 2012, 01:25:00 AM
Nei hør nå her. "Verdensdel" har overhodet ikke noe med statsdannelse å gjøre. Det er et rent geografisk uttrykk.

Fint. Da har du oppfattet mitt poeng.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 26, 2012, 08:08:55 AM

Fint. Da har du oppfattet mitt poeng.

Men dette gir ingen mening; jeg spør: Hva vil vi med Europa? Du svarer: "At det forblir en verdensdel, på linje med andre verdensdeler."

Er Europa en verdensdel idag? Ja. Hadde Europa vært en verdensdel dersom EU ikke hadde eksistert? Ja. Så EU har selvsagt ikke noen betydning for hvorvidt Europa er en verdensdel eller ei. Altså er bruken av ordet verdensdel meningsløs i en EU-debatt.

Hadde man skrevet: "Mitt ønske er at EU skal være en verdensmakt", (ev. IKKE) ja da ville det stilt seg annerledes. Det går på politikk, ikke geografi.



Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 26, 2012, 08:44:21 AM
Hadde man skrevet: "Mitt ønske er at EU skal være en verdensmakt", (ev. IKKE) ja da ville det stilt seg annerledes. Det går på politikk, ikke geografi.

Det går ganske klart fram av det jeg har skrevet at maktpolitikk på dette nivået er noe jeg har liten sans for, og det følger av dette at mitt syn er at EU bør nøye seg med å forbli en verdensdel.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Da strammer det seg til... det ser ut til å bli duell mellom Frau Merkel og den uvalgte Signor Monti. Blir Merkels levetid kort, eller trekker Monti seg? Er det egentlig mulig å true med å trekke seg når man ikke er valgt i utgangspunktet? Er dette slutten på euroen?



TYSKLAND: Merkel says no to eurobonds "in her lifetime"
"German Chancellor Angela Merkel sought to bury once and for all the idea of common euro zone bonds. She said that Europe would not share total debt liability "as long as I live"."



ITALIA: Il Giornale
"In the last hours, however, the prime minister would even toyed with the idea of a stroke effect to force Merkel to put aside his nein the eurobond and a loosening of the line of rigor in favor of investment and spending policies, capable of giving the necessary shot back to growth in the eurozone. "If the Chancellor does not give up I will tell you that I resign because if things do not change are not able to bring Italy out of the abyss", he suggested doing Monti lever on the bogeyman of the political crisis that would bring Italy under the attack of speculators. On the other hand, Merkel knows all too well that the fall of Rome would mean the final collapse of the 'euro with perspectives that would put the shivers even in Berlin."



Og som en liten parentes kan det nevnes at nok en gresk (vise-)minister må trekke seg fra den nye regjeringen:

HELLAS: PM accepts resignation of deputy minister over links to offshore firm
"Prime Minister Antonis Samaras has accepted the resignation of Deputy Merchant Marine Minister Giorgos Vernikos, after SYRIZA revealed the businessman was involved in an offshore company, which contravenes parliamentary rules."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på juni 26, 2012, 20:16:34 PM

Det går ganske klart fram av det jeg har skrevet at maktpolitikk på dette nivået er noe jeg har liten sans for, og det følger av dette at mitt syn er at EU bør nøye seg med å forbli en verdensdel.

EU ha aldri vært, og vil aldri bli, en verdensdel. Europa, derimot, er en verdensdel. Europa omfatter f.eks. Norge, Sveits og Ukraina, som ikke er EU-medlemmer. Så får vi håpe at disse fakta er avklart.

Men på hvilket nivå ønsker du maktpolitikk? For på et eller annet nivå må den jo være.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juni 26, 2012, 21:22:02 PM
Sitat fra: Amatør1 på juni 26, 2012, 20:16:34 PM

Det går ganske klart fram av det jeg har skrevet at maktpolitikk på dette nivået er noe jeg har liten sans for, og det følger av dette at mitt syn er at EU bør nøye seg med å forbli en verdensdel.

EU ha aldri vært, og vil aldri bli, en verdensdel. Europa, derimot, er en verdensdel. Europa omfatter f.eks. Norge, Sveits og Ukraina, som ikke er EU-medlemmer. Så får vi håpe at disse fakta er avklart.

Korrekt, min feil. Vi trenger ikke EU for å ha en verdensdel. Europa er en verdensdel, slik du påpeker. Jeg hadde bare blitt for mye påvirket av den sedvanlige språklige sammenblandingen mellom 'EU' og 'Europa'. Skal passe på den i framtiden.

Jeg har ikke sagt jeg er tilhenger av maktpolitikk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Men da lurer jeg på hva ditt idealbilde av Europa er? Hvert land for seg, som før EU ble opprettet?

Amatør1

Jeg har ingen store, grandiose planer for Europa, og ingen bør ha det heller. Hver gang det forsøkes, går det virkelig galt.

Det som er vesentlig, er at man får lokalt forankrede og fungerende demokratier, der beslutningene fattes rimelig nær velgerne, og når beslutningene er gale etter de samme velgernes mening, så kastes beslutningsfatterne og erstattes av andre.

Det både vi i Norge - og resten av Europa (Norge er som kjent i Europa fortsatt, takk for at du minnet meg på det) trenger er et revitalisert demokrati der vi kan velge mellom reelle alternativer og der de vi velger har reell kraft til å påvirke sin politikk. Klimapolitikken i Norge er et eksempel der vi ikke gis noe reelt alternativ til den dogmatiske politikken, basert 100% på svindel og juks, som også EU står for.

Så kan og skal vi selvsagt ha gode relasjoner til og formelle avtaler med andre land hele verden over - inkludert landene i Europa.

Farage om Europa og EU, Finland 2011
De mange språkene og kulturene i Europa er noe vi bør være stolt av.
Norges fiskeripolitikk omtales.
http://www.youtube.com/v/HOefK3db9go?version=3&hl=en_US

Farage vs. nokså hissige motstandere, Desember 2011
Omtaler avskaffelsen av demokratiske rettighter og konsekvensen for EU, samt påpeker at nasjonale demokratier er et bedre alternativ.
http://www.youtube.com/v/3uGwL6gxkJo?version=3&hl=en_US
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to