PLAN - Klimatilpasning i Norge

Startet av Bebben, juni 15, 2012, 00:42:26 AM

« forrige - neste »

Bebben

Via et intervju på forskning.no ble jeg oppmerksom på forskningsprosjektet PLAN - Klimatilpasning i Norge, som er finansiert av NORKLIMA-programmet i Norges Forskningsråd.

SitatPLAN ser på Norges muligheter for å tilpasse seg et endret klima, og studerer blant annet hvordan ulike samfunnsprosesser påvirker evnen til å tilpasse seg. PLAN fokuserer også på begrensinger av klimatilpasning, og dermed konsekvenser for menneskelig sikkerhet.

Så hva er det de skal finne ut? Klimaforskerne spår blant annet hyppigere stormer (men ikke kraftigere), mer nedbør og dermed større ras- og flomfare, samt stigende hav. Da trengs det vel litt ekspertise på disse områdene, skulle man tro. Og en del av denne ekspertisen vil være lokalkunnskap, ut fra den enkle betraktningen at det som har skjedd før, vil før eller siden skje igjen, og det kan være lurt å ta høyde for at det neste gang blir verre. (Et godt eksempel her er snøskred.)

Imidlertid ser det ikke ut til at det er denne ekspertisen NORKLIMA betaler for å få satt i sving:

SitatPLAN har en helhetelig tilnærming til forskningen på klimatilpasning. I tillegg til å undersøke hvordan samfunnsmessige, økonomiske, politiske og institusjonelle faktorer påvirker avgjørelser knyttet til klimatilpasning, fokuserer prosjektet også på hvordan kulturelle faktorer, verdier og verdenssyn har innflytelse på hva som ses på som prioriterte reaksjoner og svar til klimaendringer i samfunnet vårt. Prosjektet ser på tilpasning som en ikke-lineær og sosial prosess som har både subjektive og objektive dimensjoner. Denne innfallsvinkelen til tilpasning går betydelig lengre enn kun å identifisere konsekvenser og sårbarhet, og undersøker i større grad hvordan tilpasning finner sted og hvilke typer responser til tilpasning som blir prioritert av ulike mennesker og grupper i samfunnet. Dette representerer et viktig bidrag til vitenskapen rundt tilpasning, særlig fordi tiltak rundt klimatilpasning i økende grad er sett på som nødvendig og uungåelig.

Oversatt til norsk:

"Vi er en gjeng med forskere som har fått en haug med penger for å forske på klimatilpasninger. Siden vi i grunnen ikke kan noenting som kan brukes, for eksempel om hvordan man bygger hus som kan tåle en storm og litt regn, eller om skred- og flomfare, sikring av  veier eller havner, osv. osv., finner vi det greiest å snakke litt mer generelt om klimaendringer og tilpasning og folk og sånn."

Selvfølgelig er jeg urettferdig, de kan nok masse innen sine fag.

Problemet er at jeg lurer på om denne kunnskapen er relevant og om dette er vel anvendte forskningsmidler.

Jeg mener, dersom klimaendringer er et stort problem og vi må tilpasse oss, trenger vi kanskje heller noen ingeniører og lignende som kan gi oss noen solide løsninger? Denne type klimaforskning ser ikke ut til å gjøre noe særlig fra eller til, selv om man tar trusselbildet fra "forskerne" høytidelig.

Eller tar jeg feil - vil PLAN gi oss mer rassikre veier? 

En annen ting er selvfølgelg at siden klima ikke er vær, men statistikk, har "klimaet" heller aldri utløst et ras eller blåst taket av et hus.

Prosjektet burde med andre ord omdøpes til "Værtilpasning i Norge".   :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Jeg vet at Norsk Språkråd har utviklet en generell bullshitgenerator, og jeg har selv testet helsebullshitgeneratoren.
Nå har de tydeligvis også utviklet klimabullshitgeneratoren.
Den har nok vært til god hjelp for PLAN da de skrev denne ulne klimasmørja.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Bebben, jeg antar det er dette intervjuet du viser til, fra forskning.no

Klimatilpasning for deg og meg

http://www.forskning.no/artikler/2012/juni/323837

Her er det professor i samfunnsgeografi Karen O'Brien, som blir intervjuet.

Her er det professoral alarmisme for alle penga. Jeg nøyer meg med dette sitatet:

Sitat- Den farligste myten er: Jeg kan ikke bidra, for problemet er altfor stort. Det bunner gjerne i et tradisjonelt hierarkisk verdenssyn, som sier at det er andre som styrer. Men det er vi mennesker som endrer klimaet, og vi kan selv endre endringene. Uten troen på at vi kan påvirke vår egen framtid, har vi tapt, sier O'Brien.


Tenk om tilpassningen hadde dreiet seg om det vi kan gjøre, knyttet til vær, klima og klimaendringer. Da hadde det vært litt sens i bruken av pengene til dette PLAN-arbeidet. Men i det hovedsaklig naturen styrer klimaendringene, blir innsats for å styre naturen fullstendig meningsløst.

Det er jo ingen som er mot at vi finner ut mest mulig om flom, jordras, snøskred og bygger, og bor med minst risiko for slikt. Men å prøve å dempe "høststormen" - ja det blir vel i voldsomste laget, selv for de med de mest avanserte klimamodellene.   ;)   8)

seoto

ebye: Her er det professor i samfunnsgeografi Karen O'Brien, som blir intervjuet.

Her er det professoral alarmisme for alle penga.


Kanskje man kan kalle det profesjonell klimaalarmisme? Karen O'Brien er jo ikke hvem som helst i denne saken. Det er ikke få ganger hun har dukket opp i bildet, bl.a. hennes deltakelse i IPCC:

Karen O'Brien i FNs klimapanel

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Takk for påminnelsen, seoto.

Det vil være høyst relevant å følge med på klimasaker i tiden fremover og listen over norske delegater til AR5. Har du den listen?   8)

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Takk igjen, seoto.

Noen ganger blir jeg målløs, over det andre husker og som jeg (tror) lurer på om de husker.

Klimatelepati eller Klimatankeoverføring?   8)   8)

seoto

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

Når det gjelder å huske, så går jeg rundt og tror at alle andre husker bedre enn hva jeg selv gjør, og har sjelden særlig grunn til å tvile på det. Dessuten har jeg ved selvdiagnosiering funnet ut at jeg har en svært selektiv hukommelse, men mangler evner til å finne årsakene til hvorfor det er akkurat de tingene jeg husker ;) Noen ganger, når rustfjerneren får jobbet lenge nok, klarer den å åpne lokket til akkurat det jeg lette etter i hukommelsen - men da har jeg ofte glemt hva jeg trengte det til ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Jepp ebye, det var via dette intervjuet jeg fant PLAN(løs).

Fra intervjuet:

Sitat- Nordmenn er robuste og vant til ymse værforhold, medgir O'Brien.

Men det betyr ikke at de automatisk vet hvordan de skal takle helt nye typer vær og temperaturer. Litt ydmykhet kan vise seg å være nyttig.
(Min utheving)

Jeg visste ikke at klimaforskningen har spådd helt nye værtyper. Hva kan det dreie seg om tro? Flomtørke? Lynfritt tordenvær? Og hva er helt nye typer temperaturer? Varmekuldebølger?

Neida, jeg er ydmyk som bare f...  8)  ... forutsatt at det blir fremlagt solid vitenskap som viser dette. Finnes det, mon tro... eller er dette bare avkommet av en modell, som blir tjukt sminket før det går inn på mediescenen...

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på juni 15, 2012, 15:32:26 PM
Sitat- Nordmenn er robuste og vant til ymse værforhold, medgir O'Brien.

Men det betyr ikke at de automatisk vet hvordan de skal takle helt nye typer vær og temperaturer. Litt ydmykhet kan vise seg å være nyttig.
(Min utheving)

Jeg visste ikke at klimaforskningen har spådd helt nye værtyper. Hva kan det dreie seg om tro? Flomtørke? Lynfritt tordenvær? Og hva er helt nye typer temperaturer? Varmekuldebølger?

Neida, jeg er ydmyk som bare f...  8)  ... forutsatt at det blir fremlagt solid vitenskap som viser dette. Finnes det, mon tro... eller er dette bare avkommet av en modell, som blir tjukt sminket før det går inn på mediescenen...

Hva annet kan man forvente enn Newspeak fra en person ved navn O'Brien ?

"Winston suspects that O'Brien is secretly opposing the Party. Eventually O'Brien approaches Winston with some leading remarks which seem to confirm Winston's suspicions. Winston finds the courage to approach him candidly, openly declaring himself an enemy of the totalitarian state. At first, Winston's intuition seems to be correct: O'Brien presents himself as a member of the "Brotherhood" seeking to overthrow the Party.

When Winston is later arrested, it turns out that O'Brien is actually entirely loyal to the Party."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juni 15, 2012, 15:32:26 PM
Jepp ebye, det var via dette intervjuet jeg fant PLAN(løs).

Fra intervjuet:

Sitat- Nordmenn er robuste og vant til ymse værforhold, medgir O'Brien.

Men det betyr ikke at de automatisk vet hvordan de skal takle helt nye typer vær og temperaturer. Litt ydmykhet kan vise seg å være nyttig.
(Min utheving)

Jeg visste ikke at klimaforskningen har spådd helt nye værtyper. Hva kan det dreie seg om tro? Flomtørke? Lynfritt tordenvær? Og hva er helt nye typer temperaturer? Varmekuldebølger?

Neida, jeg er ydmyk som bare f...  8)  ... forutsatt at det blir fremlagt solid vitenskap som viser dette. Finnes det, mon tro... eller er dette bare avkommet av en modell, som blir tjukt sminket før det går inn på mediescenen...

Vi kan bare drømme om det mirakel det ville være dersom O'brian viste en smule ydmykhet.