Har vi nådd vendepunktet?

Startet av la1goa, februar 11, 2013, 22:52:23 PM

« forrige - neste »

la1goa

Denne gangen har jeg tatt for meg Grønnland. I stedet for å kalkulere en griddet versjon har jeg tatt et gjennomsnitt. 15 stasjoner er tatt med i denne beregningen. Det burde være et godt nok grunnlag for å kunne forutse fremtiden med bob,bob modifikasjoner. De 15 stasjonene som er tatt med er: ILULISSAT/JAKOBSHAVN, THULE US AFB, UPERNAVIK, EGEDESMINDE, KANGERLUSSUAQ, GODTHAB/NUUK, PAAMIUT FREDERIKSH, IVIGTUT/NARSARSUAQ, JULIANEHAB/QAQORTOQ, NORD, DANMARKSHAVN, DANEBORG, KAP TOBIN, AMMASALIK, PRINS CHRISTIANS S. Datagrunnlaget er hentet fra Hadcrut.

Som vanlig ser jeg på grunnlaget uten modifikasjoner, de ser relativt like ut slik at gridversjonen utgår.



ILULISSAT/JAKOBSHAVN ble brukt som 0 punkt i videre beregninger av anomal temperatur for resten av stasjonene. Når alt er anomalisert ser datasettene slik ut:



Hvilket ikke er så halvgalt resultat. Et gjennomsnitt av disse stasjonene gir denne grafen:



Legg merke til den stipla linja som er ført inn på grafen. Det er ikke best fitted kurve, men en kurve som går igjennom midtpunktene på 3 varmeperioder. Hvis man ser på den, har så temperaturen steget med 2 grader på hundre og femti år? Det jeg skal frem til er at det ser ut til at temperaturen har stagnet. Tempen i dag er bare 0.2 grader høyere enn 1930. Samtidig som 1930 var 1.2 grader høyere enn forrige topp. Ellers er det tydelig at det er 60-65 år syklusene som spiller en tydelig rolle her.

/knuta

Jostemikk

God jobb utført, Knuta!

De neste 30 årene blir kaldere. "Forskerne" vet det, og derfor haster det så fælt alt som har med pengeoverføringer i klimaets navn akkurat nå.

Som et tips kan jeg si at det er få ting som får trollene mer hysteriske enn å fortelle dem at, neida, oppvarmingen på Grønland skjedde fra 1920-1930, og mainstream klimaforskere sier jo at CO2-innholdet i atmosfæren ikke kunne spille inn den gangen.

Det er den varmeperioden Eystein Jansen og byråkratene på Klif forsøkte å trylle bort ved å gjennomføre historieforfalskning. Årsaken antar jeg skyldes at dagens klimamodeller ikke kan forklare den oppvarmingen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Men, nå skal vi se på noe interresant. Grønland har en serie med iskjerner. Vi kjenner GISP2 prosjektet. Her har jeg tatt med de siste 4000 årene.



Vi har tre varmeperioder for ca. 3300,  2100 og 1000 år siden. Et gjennomsnitt av disse viser hvordan en typisk tempertursyklus kan være. Nå har jeg laget en graf basert på de dataene og tegnet inn den siste biten fra GISP2 der den skal være, den biten av gisp som danner starten på den moderne varmeperioden.



Jeg overlater resten til leserenes fantasi angående resultatet fra mitt forrige innlegg og dette innlegget. Jeg har et spørsmål. Er det så enkelt som 2+2?

/Knuta

Okular

Kan være en relevant tråd:
http://diggingintheclay.wordpress.com/2010/12/30/dorothy-behind-the-curtain-part-2/

Synes å være litt uenighet om hvor langt fram GISP2 går (til 1855 eller 1905) ...

Jostemikk

Den påskjøtingen de har gjort der du linket til er spesiell. GISP2-dataene er iskjerneprøver fra toppen av innlandsisen. Jeg skrev om dette i tråden Hva isen fortalte oss. Her er kartet som viser punktet for boringen:



I en av Climategate-mailene nevner en av de mer kjente figurene at han er rimelig fortvilt over at temperaturen har falt med flere grader fra 30- og 40-årene og fram til tidspunktet for hans uttalelse, en eller annen gang i nåværende årtusen, hvis jeg husker korrekt.

Tørt innlandsklima. Mer enn 3000 moh. Umulig å sammenligne med kyststasjoner eller nærliggende lavtliggende målestasjoner som er mye mer influert av blant annet mengde sjøis/havstrømmer.

Tilsvarende iskjerner fra nyere forskning på Svalbard viser at 30-tallet var varmere enn i dag, og at det under vikingtiden var mye varmere enn nåværende varmeperiode. Har skrevet om dette en del ganger, men gidder ikke lete det opp. Originalen finnes på siden til CICERO. De tok også for seg matchende proxydata fra Finnmark hvis jeg ikke husker helt feil. Matchende i den mening at de dokumenterte og komplementerte hverandre.

Vintertemperaturen på Svalbard steg med 12 grader iløpet av få år. Slike variasjoner får man aldri i 3000 meters høyde midt inne på Grønlandsisen, selv om det godt kan ende at den prosentvise variasjonen er like stor der.

Så spørs det da, om noen av disse seriene er allverdens å stole på, om de viser det jeg ønsker de skal vise eller ei. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

'Nothing off-limits' in climate debate.

THE UN's climate change chief, Rajendra Pachauri, has acknowledged a 17-year pause in global temperature rises, confirmed recently by Britain's Met Office, but said it would need to last "30 to 40 years at least" to break the long-term global warming trend.

Dr Pachauri, the chairman of the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change, said that open discussion about controversial science and politically incorrect views was an essential part of tackling climate change.

http://www.theaustralian.com.au/news/nothing-off-limits-in-climate-debate/story-e6frg6n6-1226583112134
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

ebye

En trend på ytterligere 30-40 år, da er vi ved 2050, omtrent. Altså totalt ca. 55 år uten temperaturendring, og fullstendig kollaps av IPCC-modellene.

Såvidt jeg husker, trengte AGW-erne kun 10 år for å spå katastrofen i 2100, dersom vi ikke kom under 2 graders økning. Og dette får de mer enn halvparten av jordas befolkning til å godta?    ::)      8)

Spiren

Det giver AGW-erne 30-40 år til å slikke sine sår.  ;D  ;D
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

ebye

Da var det mer humant før, den gangen man brukte galgen. Den som skulle henges, og som ble hengt, måtte da aldri stå på utstilling ved galgen i 30 - 40 år? Men, slik er det gang på gang, de har seg selv å takke!    ;D     ;D       8)

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Brattbakkallen

Ebye:

Sitat
Da var det mer humant før, den gangen man brukte galgen. Den som skulle henges, og som ble hengt, måtte da aldri stå på utstilling ved galgen i 30 - 40 år? Men, slik er det gang på gang, de har seg selv å takke!    ;D     ;D       8)

Hva med de gamle gapestokkene, da? Jeg har et bilde av meg hvor jeg står i en slik en utenfor Garmokirka på Maihaugen på  Lillehammer. Det var sikkert ikke artig å stå på utstilling i en slik innretning? OK, ingen sto der i 30 - 40 år,men det var kanskje det første skrittet før man ble henrettet? Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men var dette egentlig humant? >:(
Dette innlegget fra meg er kun et utslag av at det er såpass stille her på forumet nå og at jeg fikk slik lyst til å si et eller annet om altså: Ett eller annet ett eller annet sted. Åff Tåpikk eller ikke. Uheldigvis ble det altså du som fikk ungjelde denne gangen.
Sorry.
Med destruktiv hilsen  BBK

:-[

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

ebye

#11
Du har allerede svart på spørsmålet, BBK. De sto ikke 30-40 år i gapestokken.   :)

Det er en stor mulighet for at galgen kan bli sett på som mer humant, enn å steke i sitt eget fett i 30-40 år.   ;) Valplassen etter paradigmeskiftet kommer ikke til å se pen ut. Og ingen av vitenskapsaktivistene, dommedagspolitikerne eller vernefanatikerne vil blir fredet i oppgjørets timer. Det er pirket på Dieselministeriet, Jørgen Randers, Erik Solheim, Jonas Gahr Støre, Pål Prestrud, Helge Drange, Rasmus Benestad, Ellen Hambro, Hans O. Hygen, Knut Alfsen og Eystein Jansen, og alle fremstår som fullstendig avkledd, uten troverdighet og som "sikre" rundingsbøyer når ting skal gjøres opp. De kan umulig forvente å bli tatt på med silkehansker.   ;D

Klimadebatten har noe til felles med gladiatorkampen i Val di Fiemme. Motstanderne gjør deg bedre.   :)     ;)     8)

la1goa

Sitat fra: Okular på februar 12, 2013, 00:38:31 AM
Kan være en relevant tråd:
http://diggingintheclay.wordpress.com/2010/12/30/dorothy-behind-the-curtain-part-2/

Synes å være litt uenighet om hvor langt fram GISP2 går (til 1855 eller 1905) ...

Da fikk jeg sett litt på linken. Men først, jeg har fått gnidd det solid inn at BP er 1950. så jeg har trukket fra 50 år på 0 punktet i grafen. 0 punktet skal tilsvare år 2000. http://bildr.no/view/1390036  Jeg hadde også tenkt å tegne inn instrumentale data. Men det blir riv ruskende galt, for det første så er svingninger langt mer fremtrdendse enn iskjerner. De er langt roligiere og kan virke mer som movingaverage på en høy verdi.

Senere tegnert jeg inn "fortsettelsen" på  gisp ved å gruke gjennomsnittsdata fra de tre andre varmeperiodene. Overraskende nok vil år 2000 være like varm som vikingtiden. Så på det punktet bommet jeg nok da jeg tidligere har beregnet neste varmeperiode.

/Knuta