Du kødder ikke med myndighetene...

Startet av BaseBallStick, november 05, 2012, 17:58:35 PM

« forrige - neste »

BaseBallStick

SitatRegjeringen Gerhardsen gikk i 1949 til injuriesøksmål mot Oliver Langeland for å stoppe hans kritikk av landssvikoppgjøret. Langeland ble frikjent. Men kritikeren ble en ikke-person. Og kritikken forstummet.

http://www.dagbladet.no/2012/11/05/kultur/debatt/kronikk/krigen/landssvikoppgjoret/24203405/

Norge, verdens beste land og bo i. Med ytringsfrihet, og fulle sosiale rettigheter.

Er det utelatt fra bøkene at russerne glemte å gi oss landet vårt tilbake etter krigen, mon tro? Sånn at vi egentlig har vært kommuniststyrt hele tida, uten at myndighetene har hatt hjerte til å fortelle oss om det?

Ikke vet jeg. Men man ser da likhetstrekk med behandling av upopulære emner i dag også.

"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...

Jostemikk

Denne og lignende saker vil være vriene å ta opp her i landet i generasjoner. Blir som å stikke en finger i ei tue med pissmaur. Det er nødt til å gjøre vondt hver gang. Det er fortsatt for mange som ønsker å holde ting skjult. Det skjedde mye før og etter 2. verdenskrig, og mer og mer tyder på at mesteparten var planlagt. Det var på tegnebrettet i mange tiår. Så kan en jo under forutsetning av at det jeg skrev nå stemmer sånn noenlunde, undres over hvor mange som fortsatt er ledende figurer nettopp på grunn av alt som skjedde bak lukkede dører en gang i vår rimelig dunkle fortid?

En skal passe seg for mennesker som søker maksimal makt utfra forutsetningene de befinner seg i. Den delen av den skjulte fortiden til mange av disse som tross alt har kommet offentligheten for øret, har stort sett en ting felles. Det finnes nærmest ingen grenser for hva de har vært villige til å gjøre for å skaffe seg makt, og ingen hensyn er tatt overfor medmennesker når de forsvarer den makta de har.

Tenk hvis vi har bygget samfunnet på løgner som ble fabrikkert før og etter 2. verdenskrig? Om gråsonene overskygger det svarte og hvite fullstendig? Vil vi vite sannheten?

Datidens historikere fikk ikke skrive noe som satte krigens "vinnere" i dårlig lys, og denne versjonen av historien har forfulgt oss helt til våre dager. Dette er så vanskelig som noe kan være, og jeg anbefaler ingen å stupe ut i dette svarteste av alle hull. For de som er like dumme som meg og hopper uti med begge bein, anbefaler jeg samme utgangspunkt hver gang. Les Balfour-erklæringen. Aldri er det skrevet så mye mellom linjene i et brev som i denne erklæringen. Jobb dere bakover i tid. 30-40 år eller mer. Beklager at jeg alltid er så kryptisk angående dette. Årsaken er at jeg rett og slett ikke tør si min mening om dette, og det skal mye til for å holde meg taus. Det eneste må kanskje være å stille seg spørsmålet om det i det hele tatt ville vært mulig å fått til eksplosjonen av byer og samfunn i Alaska på slutten av det 19. århundret hvis det ikke lå lokkende gull i grusen under permafrosten der oppe? Fortsatt kryptisk? Kanskje, men det er det eneste jeg avleverer.

Forresten ganske flott av Dagbladet å sette denne kronikken på trykk. Jeg hadde ikke funnet den hvis du ikke hadde lagt den ut, BaseBallStick, så takk også til deg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg anbefaler alle å lese kommentarene under Dagbladkronikken som BaseBallStick linker til i sitt innlegg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Fra Langeland-saken i Dagbladet:

• Det ble heller ikke på noe tidspunkt etter krigen vurdert å reise sak mot myndighetene i Trondheim og Oslo som i aprildagene 1940 skaffet tusenvis av arbeidere til å sette flyplassene på Værnes, Lade og Fornebu i slik stand at tyske jager- og bombefly kunne bruke dem til angrep på norske og allierte soldater som fortsatt var i innbitte kamper mot den tyske invasjonshæren. Bare én av de flere tusen arbeiderne på Værnes ble etter krigen tiltalt og straffet. Han var medlem av NS.

• Mer enn 50 000 nordmenn ble etter krigen dømt til fengsel, bøter, inndraging og tap av rettigheter for å ha vært medlem av et politisk parti som var lovlig 9. april 1940. De ble dømt etter lover som ble gitt tilbakevirkende kraft, i åpenbar strid med den norske grunnloven. Og et flertall hadde ikke gjort annen forbrytelse enn å betale medlemskontingent i NS.


Jeg vet ikke, men jeg antar at historikerne i Norge etter 2. verdenskrig har like mye å svare for som det norske myndigheter har. Jeg siterer videre:

Sakens akter ble arkivert, glemt og gjemt på samme måte som den rakryggede frihetskjemperen som nå skulle fjernes fra historien. Han er demonstrativt utelatt fra alle verk som omhandler krigen, endog fra Norsk Krigsleksikon som utkom så sent som i 1995.

Norsk krigsleksikon 1940-1945
av  Hans Fredrik Dahl  (redaktør),  Guri Hjeltnes  (redaktør),  Berit Nøkleby  (redaktør),  Nils Johan Ringdal  (redaktør) og  Øystein Sørensen  (redaktør).
Cappelen 1995 Innbundet
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren