RENIXX® - Renewable Energy Industrial Index

Startet av Bebben, mai 11, 2012, 00:51:54 AM

« forrige - neste »

Bebben

På Aftenpostens Debattsentral var jeg en gang i diskusjon med blant andre Trondhjem om det var særlig lurt å investere sparepenger i fornybar energi. De fleste vet vel hvordan det har gått med REC siden den gang (pokker ta meg at jeg ikke kjøpte noen salgsopsjoner), men her er en indeks for de 30 største selskapene i verden innen fornybar energi, RENIXX® - Renewable Energy Industrial Index.

Hvis du klikker på "3J" i den lille grafen til høyre, kan du enkelt lese at dersom du investerte ca. 150.000 kroner i disse selskapene rett før København-møtet i desember 2009, ville du nå ha sittet igjen med den nette sum av i underkant av 20.000 kroner. Eller altså at 130.000 kroner av dine sparepenger, møysommelig opptjent ved hardt, ærlig arbeid i en grå hverdag, ville være like sporløst forsvunnet som et CO2-molekyl i havet.

I lys av slike omvendte hockeykøller er det muligens ikke så underlig at det dukker opp mer og mer fantastiske påstander om kommende klimakatastrofer? "Å snakke opp aksjekursen" er ikke et ukjent uttrykk blant børsinvestorer.

Det som er klinkende klart, er imidlertid følgende:

1) Denne boblen har allerede sprukket.

2) Selskaper som ikke klarer å tjene penger, går konken uansett hva ledelse, regnskapsførere eller aksjonærer finner på av kreative stunts.

3) Tunge aktører innen fornybar energi-hypen, som Deutsche Bank eller Munich Re, må til slutt bite i det sure eplet og innrømme at de har tapt.

4) Kommer det da til å rulle noen interne klimahoder, tro... ? Eller fortsetter de utfor stupet - som Lehman Brothers (RIP - du vet de som spådde klimaet om 100 år men ikke sin egen konkurs innen 1,5 år)?

Ikke godt å si, men det helt åpenbare er at økonomien i dette ikke er .... bærekraftig.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Refleksjon "to the point", Bebben.

Jeg diskuterte også med det trønderstedet. Vi var enige om at det måtte være bærekraftig og lønnsomt! Men trønderen trodde jo på det!

Det verste er egentlig at ikke engang ideen/tanken her er bærekraftig. Slik er det når du hverken hører eller ser, og sitter helt stille og bare roper ulv. Jeg støter stadig på "de tre aper".   8)

ConTrari

Sitat fra: ebye på mai 11, 2012, 08:44:38 AM
Refleksjon "to the point", Bebben.

Jeg diskuterte også med det trønderstedet. Vi var enige om at det måtte være bærekraftig og lønnsomt! Men trønderen trodde jo på det!

Det verste er egentlig at ikke engang ideen/tanken her er bærekraftig. Slik er det når du hverken hører eller ser, og sitter helt stille og bare roper ulv. Jeg støter stadig på "de tre aper".   8)

Og jeg støter stadig vekk på ham på VGD, Trondhjem er like forstokket i sine meninger som for 10 år siden  8)

Håper faktisk at han investerte tungt i disse firmaene.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på mai 11, 2012, 14:39:10 PM
Og jeg støter stadig vekk på ham på VGD, Trondhjem er like forstokket i sine meninger som for 10 år siden  8)

Håper faktisk at han investerte tungt i disse firmaene.

Jeg synes det er litt festlig at han skriver "aktoratets hovedinnlegg" i hver eneste posting på VGD, slik han gjorde på AD, stappfulle av pompøse, selvmotsigende floskler.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på mai 11, 2012, 21:50:06 PM
Sitat fra: ConTrari på mai 11, 2012, 14:39:10 PM
Og jeg støter stadig vekk på ham på VGD, Trondhjem er like forstokket i sine meninger som for 10 år siden  8)

Håper faktisk at han investerte tungt i disse firmaene.

Jeg synes det er litt festlig at han skriver "aktoratets hovedinnlegg" i hver eneste posting på VGD, slik han gjorde på AD, stappfulle av pompøse, selvmotsigende floskler.

Og jeg hygger meg fortsatt med å sitere noen av hans verste krisespådommer fra AD, sist i tråden om koralløyer. Da blir det stille hver gang!  8)

Og du kan se at andre også blir provoserte over hans preudo-vitenskapelige nedlatenhet. Har forresten begynt å kikke bakover på VGD, Trondhjem skrev der allerede i 2000. Får se om det er noen morsomme spådommer å trekke frem fra fortiden der også.  8)