Terje Wahl's klimablogg

Startet av ebye, mai 01, 2012, 11:46:39 AM

« forrige - neste »

ebye

Ny blogg fra Terje Wahl

Ved Toutatis!

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/342850

Her finner jeg:

SitatQuo Vadis, ENSO?

Midt ute i Stillehavet er det lite å se til noen El Ninjo nå. Og ingen vet vel helt hvilken vei ENSO vil gå det kommende året (men nå kommer det snart nye modellkjøringer ...).

Siden jeg var så freidig å si at det ville komme en El Ninjo i 2012, så får jeg trøste meg med at NOAAs offisielle Ocean Nino Index (ONI) i hvert fall krabbet over den magiske streken på +0,5 for perioden sept-okt-nov. Men det trengs fem påfølgende ONI-noteringer over +0,5 for å kunne kalles en skikkelig El Ninjo hos NOAA, og slik gikk det altså ikke. Så jeg bommet på blinken, men jeg traff skiva, for å si det sånn.   

Når har Wahl tenkt å slutte med å bruke krystallkula, og heller analysere virkeligheten?

Det er påfallende at han er mer opptatt av været, enn av klimaet. Han rangerer hver måned på en form for Værets adelskalender og dessuten driver han jo hele tiden og spår om hvordan det ser ut til å bli vamere.

Det er jo virkelig en fare for at han snart også mister synet av skiva.    ;)     8)

seoto

Jeg begynner å få en sterkt mistanke om at Wahl har startet opp en klimablogg med omtrent like dårlig vurderingsevne som en politiker. Han trodde kanskje at han kunne gjøre det umulige? Å ha en blogg åpen for diskusjon, men samtidig snakke om noe han nå har bevist at han har forholdsvis liten egenforståelse/-kunnskap om. Jeg håper han er dyktigere i jobben sin. ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på desember 15, 2012, 18:35:52 PM
Jeg begynner å få en sterkt mistanke om at Wahl har startet opp en klimablogg med omtrent like dårlig vurderingsevne som en politiker. Han trodde kanskje at han kunne gjøre det umulige? Å ha en blogg åpen for diskusjon, men samtidig snakke om noe han nå har bevist at han har forholdsvis liten egenforståelse/-kunnskap om. Jeg håper han er dyktigere i jobben sin. ;)

Jeg er helt sikker på at han er kjempegod i jobben sin. En jobb som de siste år har dreid seg mer og mer om klimarelaterte ting. Hele samfunnsøkonomien er snart bygget opp rundt AGW-hypotesen, og Wahl har ingen planer om å redusere sin arbeidsgivers muligheter i en hard konkurranse om de største klimatilskuddene. Det er mange forsvarsinteresser bak norsk romfart. Wahl har en lang fortid fra FFI. Meteorologisk Institutt svarer for to instanser. Det Norske Forsvaret og myndighetene. Værsatellitter, MI, FFI, Norsk Romfartssenter og myndighetene. Myndigheter som står bak bevilgningene til Romfartssenteret.

Nei, dette er ingen konspirasjonsteori. Det er tørre kommentarer om fakta. Som Gro Harlem Brundtland sa, alt henger sammen med alt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Vel, jeg vi l i allfall støtte det norske romsfartsmiljøet, de har utrettet mye med realtivt små ressurser og hevder seg bra internasjonalt.

Og de som styrer disse prosjektene, er neppe av samme kaliber som våre klimaforskere....

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 15, 2012, 17:36:03 PM
Ny blogg fra Terje Wahl

Ved Toutatis!

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/342850

Her finner jeg:

SitatQuo Vadis, ENSO?

Midt ute i Stillehavet er det lite å se til noen El Ninjo nå. Og ingen vet vel helt hvilken vei ENSO vil gå det kommende året (men nå kommer det snart nye modellkjøringer ...).

Siden jeg var så freidig å si at det ville komme en El Ninjo i 2012, så får jeg trøste meg med at NOAAs offisielle Ocean Nino Index (ONI) i hvert fall krabbet over den magiske streken på +0,5 for perioden sept-okt-nov. Men det trengs fem påfølgende ONI-noteringer over +0,5 for å kunne kalles en skikkelig El Ninjo hos NOAA, og slik gikk det altså ikke. Så jeg bommet på blinken, men jeg traff skiva, for å si det sånn.   

Når har Wahl tenkt å slutte med å bruke krystallkula, og heller analysere virkeligheten?

Det er påfallende at han er mer opptatt av været, enn av klimaet. Han rangerer hver måned på en form for Værets adelskalender og dessuten driver han jo hele tiden og spår om hvordan det ser ut til å bli vamere.

Det er jo virkelig en fare for at han snart også mister synet av skiva.    ;)     8)

Nå venter vi bare på at James Hansen skal jukstere litt med både blink og skive, Wahl kan trenge XXXL av begge, og så blir det nok fulltreff!

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på desember 15, 2012, 18:59:07 PM
Vel, jeg vi l i allfall støtte det norske romsfartsmiljøet, de har utrettet mye med realtivt små ressurser og hevder seg bra internasjonalt.

Og de som styrer disse prosjektene, er neppe av samme kaliber som våre klimaforskere....

Ja, men de bør kanskje drive med romfartsprosjekter som ikke er avhengige av klimaprostitusjon? En sammenligning med kraftindustriens milliardsubsidier til vindkraftprosjekter rinner meg i hu.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

#156
Sitat fra: ebye på desember 15, 2012, 17:36:03 PM
Ny blogg fra Terje Wahl

Ved Toutatis!


Hysj, må ikke påkalle ham, da faller himmelen ned i hodet på oss:

"NASA-radar følgde asteroiden Toutatis i det han for forbi jorda. "


Går det galt med oss nå ebye, så er det DIN SKYLD!
(Men ikke din fortjeneste om det ikke går galt.)

http://www.forskning.no/artikler/2012/desember/342435

ebye

En liten oppfølger til Terje Wahl' siste blogg

Ved Toutatis!

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/342850

Det har skjedd noe i kommentarfeltet - alarmistene er borte?

P Tuvnes har en saftig kommentar (17. desember) om retretten i AR5!!

I kommentarene er det ingen ulv-ulv, heller ingen skalle-utrop.
Nå blir det virkelig interessant å følge historien om den globale oppvarmingen. Som vanlig, historien blir til mens vi går, eventuelt mens temperaturen går ned.   ;)

Det eneste som er ved det gamle, er at Terje Wold stadig kompletterer adelskalenderen sin. Nå har han fått med seg novemberdata fra NOAA, og månedsrangeringen er i full gang.

Det spørsmålet som nå gjenstår er: Hvor mange måneder skal inn på adelskalenderen før disse værprognosene til Wahl også blir fjernet? Klimaet er jo i stor grad borte for lengst.    ;D      8)

Gerten

Terje Wahl skriver:
"Hvis dette stemmer, så kan faktisk nåværende solsyklus egentlig være noe svakere enn den i 1906. Da er vi kanskje helt tilbake på nivået fra Dalton Minimum tidlig på 1800-tallet. "

Hvordan tolke dette? De som har liten peiling (meg selv inkludert!) kan jo lett tolke dette til at vi "får" en kuldeperiode. Hvordan vil dette virke for alle de som tror på klimahysterikerne?

Hvis vi antar at folk flest oppfatter bloggen til Wahl som edruelig, kan ikke sitatet vekke skepsis til all klimahysteri? Noen som har et svar?
It's the clouds!

Jostemikk

Jeg er ikke hele sikker på Wahl mente med dette, Gerten. Leste det ikke så lenge etter at han la det ut, og stusset fælt. Etter å ha tygd på det litt tror jeg han skrev det han gjorde for å vise hvor liten effekt sola har på global temperatur, men det er mulig jeg tar feil her.

Kanskje andre tør prøve seg? Alarmister har aldri vært enkle å forstå. Kryptiske alarmister er jo helt umulige!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gerten

#160
Fin kommentar Jostemikk (hadde nær sagt som alltid!).

I stedet for å lure tester jeg nå ut for mine venner på facebook. Kanskje et par reaksjoner og noen som leser med et halvt øye :-)

Men hva tror du? Vil ikke solflekkene ha betydning om noen år? Skal kikke på tråden om solflekker og se hva Amatør kommenterer.  Ser at du også har et lengere innlegg i den tråden. Skal lese.
It's the clouds!

Amatør1

Hei Gerten!

Har for dårlig tid til å kommentere, så dette blir altfor kort. Men du har rett i at stadig mer peker i retning av sola som drivende for klimaet på Jorda (surprise!!  ;) ).

Det vi vet om Sola er at den er en variabel stjerne. Den såkalte 11-års syklusen observert via solflekktellinger er én ting, men sola er variabel også på lengre sikt enn det.

Husk at solflekkene bare er en proxy for 'solaktivitet' (om vi ikke riktig vet hva er). Denne proxyen forteller oss nå at vi er inne i en fase som ikke ligner noe vi har sett de siste par hundre år (ref. det som er skrevet om Livingston & Penns observasjoner i tråden 'Forståelsen av Sola'). Mye tyder på at vi nærmer oss en situasjon ala Maunder Minimum (1645-1715) der nesten ingen solflekker var å se.

Som kjent var det en kjølig perode på jorda.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Jeg mener at Pål Brekke ble intervjuet på forskning.no, om denne sola som "nå" oppførte seg rart. Den artikkelen har vært nevnt her på forumet, kanskje noen husker?  Noen her klarer jo å finne fram til sånt på 0.1 sek!    8)

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau