Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Nå skal vi se. For å være helt bombesikker på å få gjort dette rett, ville det vært fint om du kunne linke direkte til bildene av de grafene du vil jeg skal lage animasjon av, Okular. Direktelink til datasettene du har brukt ville også vært fint, og jeg må bruke tekstfiler.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Supert, Joste ;D

Akkurat nå sitter jeg ikke vet min private pc, så jeg har ikke alt tilgjengelig. Men de to datasettene finner du her:

MEI:
http://climexp.knmi.nl/data/imei_1970:2012a.txt

HadSST2:
http://climexp.knmi.nl/data/ihadsst2_0-360E_90--90N_n_1970:2012a.txt

Så var det dette med skalering og nedjustering. Husker ikke helt i farta. Må som sagt til min egen pc.

Seinere i kveld.

Okular

Endelig hjemme.

Her er de nøyaktige justeringene jeg har gjort med HadSST2-kurven. MEI-kurven er som den er.

1) F.o.m. april 1978 - justert ned 0,08 grader.
2) F.o.m. nov 1988 - justert ned 0,17333 grader (0,08+0,09333).
3) F.o.m. jan 1998 - justert ned 0,26333 grader (0,08+0,09333+0,09). Denne justeringen er rent metodisk/instrumentell, idet Hadley Centre
    skifter datakilde og gjør et tilsvarende opprykk ift. andre serier, spesifikt Reynolds OI.v2.
4) F.o.m. jan 1999 - justert ned 0,38333 grader (0,08+0,09333+0,09+0,12).

Deretter ganges hele HadSST2-serien med 7,5 og heves med 1,4 for å passe med MEI-kurven.

(De 3 globale SST-opprykkene i forhold til tilpasset MEI/NINO er altså på hhv. 0,08 C (1978), 0,09333 C (1988) og 0,12 C (1998/99).)


Når det gjelder figurer, har jeg bare den justerte komposittgrafen (MEI vs. HadSST2) samt MEI og HadSST2 (kun justert ned 0,09 C i 1998).

Her er de i det minste:

http://i1172.photobucket.com/albums/r565/Keyell/MEIvsHadSST2-2.jpg
http://i1172.photobucket.com/albums/r565/Keyell/MEIvsHadSST2-1.jpg
http://i1172.photobucket.com/albums/r565/Keyell/MEI.jpg
http://i1172.photobucket.com/albums/r565/Keyell/HadSST2.jpg


Jostemikk

Temperaturfall tross global oppvarming

Selv om temperaturen faller, foregår global oppvarming. Det viser ny forskning professor Helge Drange la frem under Bjerknessenterets jubileumskonferanse.


–Vi kan komme til å oppleve kaldere perioder på opptil ti år, sier Helge Drange, professor ved geofysisk institutt.

Stillehavet styrer
– Det skyldes blant annet at etter vulkanutdrudd kommer det ofte en kaldere periode. Men i hovedsak skyldes det ENSO, altså temperaturvariasjoner i Stillehavet. Variasjonene her påvirker den globale temperaturen, sier Drange.


En takk til Helge Drange, som ved å innrømme at ENSO kan gjøre kloden kaldere, samtidig innrømmer at den kan gjøre kloden varmere.

Det er sannelig snodig at Drange ikke forteller hvor mye av oppvarmingen etter midten av 70-tallet som skyldes ENSO. Er han glemsk?

Nyheter UiB.no
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Min elskede hustru er nå så desillusjonert av at temperatur ikke lenger er noe som eksisterer og kan måles i naturen (men tvertimot besluttes som politiske vedtak som deretter omsettes i konsensusvitenskap av oppnevnte grafkonstruktører) at hun etter helgens blåkalde natt på hytta stønnet:

"Jeg er glad ikke termometeret var to cm lengre i natt, da hadde vi jo frosset ihjel!"

Som min elskede også mange ganger tidligere har presisert: "I disse sakene er det ikke godt å si hvor høna slutter og egget begynner".
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på oktober 09, 2012, 18:21:35 PM
Min elskede hustru er nå så desillusjonert av at temperatur ikke lenger er noe som eksisterer og kan måles i naturen (men tvertimot besluttes som politiske vedtak som deretter omsettes i konsensusvitenskap av oppnevnte grafkonstruktører) at hun etter helgens blåkalde natt på hytta stønnet:

"Jeg er glad ikke termometeret var to cm lengre i natt, da hadde vi jo frosset ihjel!"

Som min elskede også mange ganger tidligere har presisert: "I disse sakene er det ikke godt å si hvor høna slutter og egget begynner".

;D

Høna slutter forresten der uvesentlighetene begynner...  8)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

NASA har denne saken, og jeg beklager at jeg ikke finner hele publikasjonen. Antarktis legger på seg mer is gjennom snøfall enn kontinentet taper i kalving, utgliding og smelting.

NASA - Mass Gains of the Antarctic Ice Sheet Exceed Losses

Abstract
During 2003 to 2008, the mass gain of the Antarctic ice sheet from snow accumulation exceeded
the mass loss from ice discharge by 49 Gtlyr (2.5% of input), as derived from ICESat laser
measurements of elevation change. The net gain (86 Gtlyr) over the West Antarctic (WA) and
East Antarctic ice sheets (W A and EA) is essentially unchanged from revised results for 1992 to
2001 from ERS radar altimetry. Imbalances in individual drainage systems (DS) are large
(-68% to +103% of input), as are temporal changes (-39% to +44%). The recent 90 Gtlyr loss
from three DS (Pine Island, Thwaites-Smith, and Marie-Bryd Coast) of WA exceeds the earlier
61 Gtlyr loss, consistent with reports of accelerating ice flow and dynamic thinning. Similarly,
the recent 24 Gtlyr loss from three DS in the Antarctic Peninsula (AP) is consistent with glacier
accelerations following breakup of the Larsen B and other ice shelves. In contrast, net increases
in the five other DS ofWA and AP and three of the 16 DS in East Antarctica (EA) exceed the
increased losses. Alternate interpretations of the mass changes driven by accumulation variations
are given using results from atmospheric-model re-analysis and a parameterization based on 5%
change in accumulation per degree of observed surface temperature change. A slow increase in
snowfall with climate wanning, consistent with model predictions, may be offsetting increased
dynamic losses.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Robert Ellison på bloggen til Curry om klimamodellenes totale unytte:

It is like the drunk searching for car keys under the streetlight because the light is better.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ta en ørliten titt på grafen Al Gore brukte i sin skandaløse film:

[attachimg=1]

CO2-dataene går plutselig bakover i tid. Jeg fant denne saken hos Steven Roy Edwards.com - An incompetent truth.

Dette minner meg ikke så rent lite om juksteringene til James Hansen. Skal han jukstere temperaturen mer opp nå, vil også hans data gå bakover i tid...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Som kjent brukte også Al Gore en graf i filmen sin som han kalte for "Dr. Thompsons thermometer".

Som viste seg å ikke være noe annet enn Manns hockeykølle i forkledning.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på oktober 10, 2012, 15:53:15 PM
Som kjent brukte også Al Gore en graf i filmen sin som han kalte for "Dr. Thompsons thermometer".

Som viste seg å ikke være noe annet enn Manns hockeykølle i forkledning.

Den grafen til Gore er jo ingen funksjon uansett hvordan du snur og vender på den. CO2 er ingen funksjon av temperatur, og heller ikke motsatt.  Det er rett og slett en meningløs krusedull.

An incompetent truth er en god beskrivelse. Hvis jeg skulle svindle med slikt, hadde jeg da i det minste sørget for at det var en funksjon jeg presenterte. Men neida.

Og dette viser de fortsatt for elevene i norske skoler.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Da jeg skulle ta en titt på solaktiviteten nå i kveld, fant jeg brått ut at vi stormer mot ei ny istid...

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1242
Denne linken går til Wikipedia - religionskritikk, og det er bemerkelsesverdig hvordan denne kritikken synes å passe på dagens klimaalarmister.

● Motvilje mot den frie tanke og opprettholdelse av fortidens autoritet hemmer nyvinninger og bremser samfunnets utvikling.
● Det religiøse system gjør krav på å representere den absolutte sannhet, og anser derfor tilhengerne av andre religioner for å stå fjernere fra sannheten og derav annenrangs mennesker. Denne antagelsen kan føre til forfølgelse av andre troende.
● Religioner har en tendens til å fokusere på verdens ende, og neglisjerer derved problemer i dagens verden, eksempelvis sykdom, forurensning, og sosial urettferdighet.
● Religiøse institusjoner vil undertrykke individer eller grupper som blir sett på som en trussel mot deres autoritet. Dette omfatter forfølgelse av personer med en annen livsstil eller religion; herunder rasisme, homofobi, kvinneundertrykkelse, kjetterforfølgelse og etnisk utrenskning.
● For å opprettholde sin autoritet benytter religiøse systemer ofte ideologisk indoktrinering.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Passer som hånd i hanske til CAGW-doktrinen.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Det var det jeg også syntes, BorisA. Jeg ser på det som viktigere og viktigere å poengtere at vi ikke står overfor en vitenskap vi er uenige i. De har knapt noe å fare med. Det er fanatisme, lysenkoisme, politisk ønske om fullstendig diktatur, og The Cause vi står overfor.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren