Spørsmål om mellomkrigstiden

Startet av Jostemikk, januar 13, 2013, 23:33:52 PM

« forrige - neste »

Ewer Gladblakk.

SitatUtfordringen er å vite hvordan man skal klare å unngå det.
Så sant-så sant, Amatøren!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Takk for at du delte dette med oss, Ewer. Hjerteligst.

Krig skaper mange tragiske skjebner, og 2. verdenskrig og det som skjedde i for- og etterkant, flere enn de fleste. Det er jo selve hovedårsaken til at jeg ser det så viktig å peke på hvem som står bak. Hvem som starter kriger. Hvem som tjener økonomisk på dem. Hvem som higer etter makt. Hvem som blir straffet og forfulgt i ettertid, og ikke minst, hvem som straffer dem. Vanlige folk er ofrene både under og etter en krig, og dette til tross for at de er uskyldige. De startet ikke krigen, og de færreste ønsket noen krig. Allikevel er det vanlige folk som tar på seg en slags kollektiv skyldfølelse for alt det fæle som har skjedd oppgjennom historien. Sosiopatene på toppen bryr seg ikke om slikt som medfølelse. Det er bare uttrykk de bruker når de tjener på det, uten å forstå hva det egentlig betyr.

Julussa-slaget, ja. Har ei bok om det slaget, og skulle gjerne vært der og representert de som sleit helsa i fillebiter som fløtere. Har faktisk drømt en gang at jeg gikk berserk der med den styggeste hakapiken noen hadde sett, men allikevel havna jeg under et tømmerflak jeg ikke kom meg opp gjennom. Våkna heldigvis før jeg drukna. Drømmen var nok influert av at jeg hadde en gedigen tømmerhake i vedskålen, og at den var fra den tiden, og ikke minst, at jeg bodde to steinkast fra elva. Julussa, altså. Ei av de vakreste elvene jeg vet om. Er nok ikke mange som går langs elva i dag som tenker på dens dramatiske historie og det slitet tømmerhuggere og -fløtere hadde langs dens bredder i gamledager. For den som kjører gjennom Julussdalen en dag, så står det en bauta som minnesmerke over Julussa-slaget ved Samfunnshuset et par mil inn i dalen. Samme hvilken vei man kommer inn i dalen fra.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på februar 06, 2013, 20:16:44 PM
Sitat fra: Ewer Gladblakk. på februar 06, 2013, 20:11:20 PM
Det er utrolig mange skjebner i en hel krig.....la oss huske dem alle sammen, til evig ettertid!

Du er klok du, Ewer!

I min familie var det én som satt på Grini en tid, og en annen endte sine dager i Trandumsskogen. Dette var helt normale mennesker. Lærdommen jeg fikk med meg var at slike tilstander må aldri, aldri tillates å komme tilbake.

Utfordringen er å vite hvordan man skal klare å unngå det.

Min far satt på Grini. Hans bror ble henrettet på Akershus i 1945. Dette har preget hele min oppvekst, og selvsagt mine foreldre så lenge de levde.

Dette har vi kjent på kroppen. Det er vel derfor jeg "beskytter de mest udemokratiske kreftene vi har,..."


ConTrari

Sitat fra: ConTrari på februar 06, 2013, 20:49:23 PM
Sitat fra: Amatør1 på februar 06, 2013, 20:16:44 PM
Sitat fra: Ewer Gladblakk. på februar 06, 2013, 20:11:20 PM
Det er utrolig mange skjebner i en hel krig.....la oss huske dem alle sammen, til evig ettertid!

Du er klok du, Ewer!

I min familie var det én som satt på Grini en tid, og en annen endte sine dager i Trandumsskogen. Dette var helt normale mennesker. Lærdommen jeg fikk med meg var at slike tilstander må aldri, aldri tillates å komme tilbake.

Utfordringen er å vite hvordan man skal klare å unngå det.

Min far satt på Grini. Hans bror ble henrettet på Akershus i 1945. Dette har preget hele min oppvekst, og selvsagt mine foreldre så lenge de levde.

Dette har vi kjent på kroppen. Det er vel derfor jeg "beskytter de mest udemokratiske kreftene vi har,..."

Javelja. Ikke ett eneste ord fra kronfornærmeren Jostemikk nei. Han er vel hevet over allslags kritikk. Hill, hill, herr Jostemikk. Skammer du deg? Nei, herregud, du vet jo at hele verden har konspirert mot deg, deg, rent personlig.

Åja, sånt vet jo ikke vi ynkelige dødelige.

Du får leve der oppe i din perfekte himmel, mens vi andre snubler rundt i vår ignoranse om alle de grusomme krefter som vil ødelegge våre liv.

Helt ærlig, jeg forventer ikke noe svar fra deg. Jeg tror ikke du er i stand til det. Greit nok. Adjøss.

ConTrari

Jeg venter fortsatt på en unnskyldning fra Jostemikk. Er han mann nok til å gi meg den?

Vel. Verden går uansett videre, og Jostemikk og allverdens håp om total sammensvergelse for å kverke oss alle, den havner som fortjent på historiens skraphaug. Fornøyd nå, folkens? Alle dere medlemmer av forumet som holder kjeft fordi dere ikke vil gå imot en moderator?

Herrejeremi, å skulle være nødt til å drive barnehage i så moden alder. Jostemikk, du bør virkelig forlate forumet og starte et eget nettsted for konspirasjoner. Der vil du møte mange som vil omfavne dine trossetninger. Så kan vi andre skrive om klimasaken og holde oss unna spinnville teorier om at en jøde for tusen år siden la grunnlaget for vår tids undertrykkende kapitalisme eller noe sånt.  Ooops, jeg glemte jo at Joste er primus motor her, så det er nok heller jeg som ryker ut. Bye, bye, alle sammen.

Ewer Gladblakk.

Synes kansje at du var litt væl drøy nå, Con Trari...?...
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ConTrari

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på februar 07, 2013, 00:36:20 AM
Synes kansje at du var litt væl drøy nå, Con Trari...?...

Nei. Nei. Definitivt ikke nei. Har du noen argumenter, så kom med dem. Hvis ikke hold kjeft.

Jeg nekter å være med i et forum der det fremsettes spinnville ideer om konspirasjon over en lav sko. La seoto og
A1 svare, hvis de kan. La dem forsvare sitt ønske om å delta i et forum som ser ut til å være basert på en persons ideer om en global konspirasjon. La meg forsvinne herfra som et meget beskjedent offer for disse idiotiske tankene, jeg regner med at forumets ledere vil kaste meg ut snart uansett. Greit nok.

Men dere, dere som skriver seriøst om klima, vil dere virkelig være med i dette sirkuset? Eller er det bedre å  møtes et sted uten Jostemikk?

ConTrari

A1, seoto, vil dere være med på dette? Jeg forventer ikke noe svar fra Joste, men ærlig talt, kan dere sitte stille og godta at man blir æreskjelt på denne måten? I så fall ligner det mye på det som er kommet frem i
Climategate. Herregud, hvis dere vil ofre intellektuell integritet til fordel for dogmatisk solidaritet, kjør på. Det betyr bare at grensene viskes ut. Verden går uansett videre.

Gloføken

Nå tuller du fælt, ConTrari.   
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

ConTrari

Sitat fra: Gloføken på februar 07, 2013, 01:08:39 AM
Nå tuller du fælt, ConTrari.

Nei, jeg kommer med definerende spørsmål om forumets eksistensberettigelse.

Hvis du ikke forstår dette, kan jeg ikke hjelpe deg.

Oooh ja, Våre fiendevenner alarmistene vil sikkert kaste seg over denne disputt.  Spiller ingen rolle. Vår integritetet står på spill. De mest gunnleggende ideer må kunne settes i spill,  dersom vi skal kunne kalle oss seriøse debattanter. Dersom du Gloføken ikke regner deg blant disse er det bare å beklage, så får helller seriøse skeptikere finne eller skape et annet nettsted å møtes, der vi kan diskutere uten å bli kanonføde for konspirasjonsnjunkies.


jarlgeir

Først om eksisterende flyplasser i Norge i 1940:

Fornebu, Kjeller, Kjevik (Kristiansand), Sola, Værnes og Bardufoss.
I tillegg en lurvete sjøflyplass ved Bergen, samt at enhver havn fungerte som sjøflyplass for mindre rutefly.

Bare Bardufoss forble på norske hender etter 10.april 1940. Dette med "norske arbeidere nordover langs kysten" kan vi trygt se bort fra. Det dreier seg kun om Værnes og Fornebu som trengte litt vedlikehold. Det viktige her er at de tyske flyene måtte få bensin, bomber og vedlikehold fra sine baser i Tyskland, felttoget i Syd-Norge var over før dette "vedlikeholdsarbeidet" fikk noen betydning.

Når det gjelder Keiser Hirohito kan det bekreftes at han bare fungerte som en hjelpeløs nikkedukke helt uten innflytelse utenfor sin elskede botaniske hage, inntil det var på tide å kapitulere.

Forøvrig mener jeg at Con Trari har helt rett når han konfronterer den tiltagende forekomsten av konspirasjonsskriverier på dette forumet. Fortsetter trenden så kommer konspirasjonsjunkies til å drepe all seriøs klimadebatt på dette forumet før året er omme, det neste blir vel at galninger som Berit Ås dukker opp her med sine spillville og gale 9/11 teorier.

Det er på høy tid å ta opp spørsmålet "forumets eksistensberettigelse". Helst med en litt lavere temperatur enn jeg har sett i de siste innleggene i denne tråden.
It's the sun, stupid!

ConTrari

Sitat fra: jarlgeir på februar 07, 2013, 02:04:55 AM
Først om eksisterende flyplasser i Norge i 1940:

Fornebu, Kjeller, Kjevik (Kristiansand), Sola, Værnes og Bardufoss.
I tillegg en lurvete sjøflyplass ved Bergen, samt at enhver havn fungerte som sjøflyplass for mindre rutefly.

Bare Bardufoss forble på norske hender etter 10.april 1940. Dette med "norske arbeidere nordover langs kysten" kan vi trygt se bort fra. Det dreier seg kun om Værnes og Fornebu som trengte litt vedlikehold. Det viktige her er at de tyske flyene måtte få bensin, bomber og vedlikehold fra sine baser i Tyskland, felttoget i Syd-Norge var over før dette "vedlikeholdsarbeidet" fikk noen betydning.

Når det gjelder Keiser Hirohito kan det bekreftes at han bare fungerte som en hjelpeløs nikkedukke helt uten innflytelse utenfor sin elskede botaniske hage, inntil det var på tide å kapitulere.

Forøvrig mener jeg at Con Trari har helt rett når han konfronterer den tiltagende forekomsten av konspirasjonsskriverier på dette forumet. Fortsetter trenden så kommer konspirasjonsjunkies til å drepe all seriøs klimadebatt på dette forumet før året er omme, det neste blir vel at galninger som Berit Ås dukker opp her med sine spillville og gale 9/11 teorier.

Det er på høy tid å ta opp spørsmålet "forumets eksistensberettigelse". Helst med en litt lavere temperatur enn jeg har sett i de siste innleggene i denne tråden.

Jarlgeir, takk. Senker gjerne temperaturen til fordel for dine reflekterte meninger.

BaseBallStick

Jostemikk og Contrari,

jeg er en som vanligvis leser mer enn jeg poster her inne. Grunnen er vel at jeg forstår for lite av naturmekanismene i klimaspørsmålet, og at jeg samtidig har et innebygget øye for selvmotsigelser som holder meg våken om natta etter store klimapubliseringer...

Jeg har forståelse for begge syn dere representerer.

Jeg har funnet sammenhenger på lavere nivå om hvordan rettstaten Norge fungerer, og det er vel egentlig helt utrolig at vanlige naive nordmenn ikke åpner øynene og ser hvordan AP er laveste instans i et makthierarki som rævkjører den jevne innbygger daglig. Samtidig er det begrenset hvor mange kamper som bør utkjempes parallellt, og jeg tror også at forumet er best tjent med at vi ikke argumenterer på nivåer som tiltrekker TV-Solfrid og Gry Jannicke Jarlum her inne...

Så jeg håper temperaturen roer seg. Samtidig er jeg interessert i alt Jostemikk jobber med, både fordi jeg deler mange av hans oppfatninger og fordi jeg ser sammenhenger som stemmer inn i mønstrene på andre nivåer.

Mitt forslag til løsning er at de som tilkjennegir seg som "konspirasjonsteknikere" får en dedikert plass på forumet, der man må være "godkjent" samt ha en oppriktig interesse for emnene for å få adgang. Kall det det gjerne "Bilderberger-fanen" eller noe sånt, det er tydelig nok til at de som lurer spør om adgang. På den måten får vi nøstet videre på tråder som ikke direkte angår klima sånn i første omgang, samtidig som forumets omdømme ikke kan trekkes i tvil av venstreradikale mediahorer. Hvertfall ikke uten viss infiltrasjon på forhånd.

Kunne dette være noe?

"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...

Gerten

Synes BaseBallStick skrev et bra innlegg.
Beklager at jeg ikke skriver noe om denne debatten før nå, men har hatt barnepassoppdrag fra i går kveld.
For Klimarealistene har det vært viktig å ikke bli knyttet sammen med merkelappen "konspiratorisk". Det har vært en ønske fra klimahyppen å kunne bruke denne merkelappen på skeptikere/klimarealister. Nå er den fasen over.
Forumet her har noen tendenser som jeg synes er uheldig ut fra tanken om at dokumenterbare argumenter er det beste i klimadebatten.
Som EU-motstander ser jeg det udemokratiske ved EU, likevel synes jeg det er for drøyt å si at tilhengere av EU støtter udemokratiske krefter. Det må gå an å diskutere på en mer saklig måte. Derfor synes jeg Contrari bør få en undskyldning. Også fordi debatten sporet av ved å trekke inn saker som ikke var relevant.  Det kan være mange grunner til å støtte EU selv om en innser det udemokratiske ved institusjonen. Hele Europautredningen peker på problemet med demokrati i EU, men flertallet er likevel for EU. Så her er Contrari i godt selskap.

Ideelt kan BaseBallSticks forslag være bra. Jeg lurer på om det teknisk lar seg løse. Så ønsker jeg dere fortsatt en god debatt. Vi trenger alle. Og Jostemikks arbeidskapasitet har vi stor glede av!
It's the clouds!

seoto


Jeg har lest gjennom hele tråden for å finne ut hvor problemene oppsto, og legger merke til du ikke finner andre argumenter enn å skrive: "Men Joste da. Banken har gitt en utmerket forklaring, no problem. Prisen på gull og andre investeringsobjekter stiger og faller, akkurat som temperaturen. I dårlige tider søker mange trygghet i edle metaller og steiner. Derfor er prisen høy akkurat nå."
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1177.msg22477.html#msg22477

Og det er helt ok. Den største andelen av vår befolkning følger mainstream forklaringer på hva som har skjedd, uten å stille nærmere spørsmål.

Jostemikk fortsetter å stille spørsmål om hvem som eier Norges Bank, og han er ikke alene om å stille disse spørsmålene, men svarene synes vanskelige å finne, spesielt siden NB selv er så påholdne med å svare. Hvilken påvirkning har den til enhver tid sittende regjering på forvaltningen av NB? Det er virkelig mange spørsmål å stille rundt dette. Når Jostemikk stiller spørsmålene, er han vel egentlig klar over at han roper i skogen uten å få svar, for de som kunne ha svart, vil som sagt ikke komme med klare svar. De er heller ikke medlemmer, så da kan de ikke svare

I http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1177.msg22520.html#msg22520 skriver du:
"Jeg tror det beste er om du forteller oss hvilke svar du ønsker deg, før vi svarer på disse spørsmålene. Disse spørsmålene ser nemlig til å ende med utropstegn, ikke spørsmålstegn."

Det er forståelig at du ikke kan svare, for det synes ekstremt vanskelig å finne svar på disse spørsmålene, og Jostemikk forlanger heller ikke svar fra deg, men håper kanskje at noen sitter med informasjon som kan gi svar. Og dette er vel spørsmål som folk som er interesserte i å vite sannheten om vår historie naturlig vil stille seg. Å tro at det bare finnes konspirasjonsteorier men ingen konspirasjoner må vel kunne kalles naivt. Og dette er hva Jostemikk uttrykker i sitt svar til deg. Ikke én eneste gang har han forsøkt noe personangrep. At de privateide banksystemene (som bl.a. Federal Reserve) har skapt økonomiske kriser er vel noe de fleste har blitt klar over, særlig gjennom de siste årene.

For meg synes det som om du etter hvert føler deg presset fordi du ikke kan komme med noen svar:
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1177.msg22567.html#msg22567
"Har du vurdert muligheten for at spørsmålenes karakter er årsaken til mangelen på svar? Som nevnt oppfatter jeg ikke dine spørsmål som spørsmål, men som påstander som tigger om bekreftelse. På det grunnlaget blir en debatt lite hensiktsmessig. Forumets andre utmerkede medlemmer får føre dette videre."

Det er ærlig og greit å trekke seg fra en debatt når man ikke har mer å tilføre. Men man trenger ikke mistenkeliggjøre sin meddebattant av den grunn. Men du får allikevel et høflig svar fra Jostemikk rett nedenfor ("Svar #34").

Og så en kort bemerkning til hva som er nordover.
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1177.msg23542.html#msg23542
For Østfoldinger er ganske mye av landet vårt "nordover".
Du skriver: "Men i forhold til det som foregikk i f.eks. Frankrike etter krigen, var vårt oppgjør en ren barnehage." Er inhuman behandling av mennesker i ett land bedre fordi det er verre i et annet land? Det må vel også ses på i forhold til et lands befolkningstall.

Så begynner det å tette seg litt til:
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1177.msg23543.html#msg23543
"Pleese. Keiser Hirohito var ingen krigshisser. Håper dette tetter et av de svarte kunnskapshullene."

Etter et lite søk på Hirohito finner jeg at det er store muligheter for at også han finnes i "et av de svarte kunnskapshullene". Det finnes mange versjoner.

Så, i svaret under, viser Jostemikk tydelig sin irritasjon, og stiller en del mer personlige spørsmål, noe han gjerne kunne ha unngått, men det skjedde altså. Men helt urettmessige var kanskje ikke alle disse spørsmålene?

Og så kommer eksplosjonen (#42) - og flere beskyldninger, og de sårede følelsene inntar arenaen. Det bør vel kanskje nevnes her at det er mye som tyder på at et flertall i Norge mener at EU bygger på et udemokratisk styresett. Det er vel også kjent at mange EU-ledere og globale ledere mener at demokratiet - slik vi til normalt oppfatter at det skal være - er svært vanskelig, og til hinder for en global politikk.

I sitt svar til Ewer (som deler informasjon om hvordan krigen påvirket hans familie) sier Amatør1 (#44): "Utfordringen er å vite hvordan man skal klare å unngå det." Noe også Ewer er enig i. Det han sier her, er svært viktig. For hvordan skal man håndtere framtidige utfordringer dersom man ikke vet sannheten om hva som gikk galt tidligere? Det er erfaringen fra tidligere feil menneskeheten alltid har lært best fra. Og da må vi forstå hva som har skjedd, og det gjør vi ikke når det legges lokk over "ubehageligheter".

Dine svar #48 og #49 vil jeg forbigå i taushet, det var sent på kvelden, og du følte deg sikkert dypt fornærmet. I #51 ber du Ewer om å holde kjeft! Hva galt har han noen gang gjort noen på dette forumet?

I #52 vil du ha meg inn i krangelen, men på dette tidspunktet sov jeg forlengst. Jeg så hva dette utviklet seg til før jeg la meg, men var altfor trøtt til å legge meg opp i krangelen.

I #54 viser du tydelig den redselen så mange lider av for å bli kalt "konspirasjonsteoretiker". Det er tydelig at man bør være mainstream i sine meninger. Men hvorfor er du da skeptisk til dagens mainstream klimaforskning? Har noen tenkt over at det er bevisste meninger (politikk) bak å kalle folk som stiller spørsmål eller kommer med opplysninger om den mer skjulte delen av verden for konspirasjonsteoretikere, at det er deres beste våpen, nettopp fordi det er så effektivt? Det får folk til å holde kjeft.

Så enten får ConTrari og Jostemikk, etter noen dager når alt får kjølnet seg litt, klaske lanker - eller så får de unngå hverandre.

Takk til BaseBallStikk for et flott innlegg. For ikke å snakke om et godt forslag, og som jeg gjerne diskuterer med de øvrige "admin". Vi veide for og imot om vi skulle ha "Om andre ting enn klima", men vurderte det i utgangspunktet som en måte å holde medlemmer i gang på når det var stille i klimadebatten.  Som sagt, vi skal ta en diskusjon på dette, og evt. kun gi tilgang til de som ønsker å delta.

Takk også til øvrige som prøver å roe ned stemningen :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.