Bjørn Lomborg er kritisk til grønn energiutbygging i Tyskland

Startet av ebye, mars 11, 2012, 00:31:59 AM

« forrige - neste »

ebye

Nå har professor Bjørn Lomborg (DK) kommet opp i en heftig diskusjon i VG (24. februar 2012). Lomborg hevder at grønn energi har spilt fallitt i Tyskland

Drømmen om sola

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10078715

I korthet går denne fallitten ut på at utbyggingen av grønn energi stanser opp i Tyskland, pga. stengte statlige subsidiekraner. Den grønne utbyggingen kom ut av kontroll, investeringen ble et pengesluk. Og, den vanlige tysker ville få økt strømpris, ca 1500 NOKs økning i året.

Dette har åpenbart blitt dårlig mottatt hos RECs Erik Sauar. Han svarer i VG 7. mars 2012

Solkraft stort og billig

http://www.climometrics.org/12vgrec.jpg

Han påstår (selvfølgelig) at Lomborg tar fullstendig feil, han har nemlig gale fakta. Med riktige fakta blir konklusjonen den motsatte! Solkraft går så godt, at subsidiene kan settes ned.

Lomborg hevder at solkraftutbyggingen ikke vil ha noen nevneverdig innvirkning på den globale klimaendringen. Sauar's og RECs erfaring er det stikk motsatte. Han snakker selvfølgelig da ikke om klima, men om reduserte priser på solpanel.

Det er interessant at Lomborg provoserer i norsk MSM. Saken er komplisert, så en kan håpe på oppfølgere.

Dernest får jeg et sterkt inntrykk av at Lomborg her er skeptiker – så god som noen. Men det siste jeg hørte var at han hadde konvertert fra IPCC-fiende til IPCC-troende. Det skjedde i 2009/2010? Men basisargumentene har han med seg: Det er vanvittig å bruke så mye penger på klimatiltak. Den 3. verden trenger vann, mat, helse og utdanning.

Lomborg har vært gjennom mye, så han tåler nok litt motsol fra REC.  8)

Bebben

Hm, har mange ganger tenkt jeg skulle interessere meg litt mer for Lomborg. Han er jo en kjetter (en som tror på klimabudskapet, men har andre løsninger) og er blitt hundset av både den ene og andre. Men så vidt jeg har forstått, har han nå tatt til orde for et gigantisk klimafond eller hva det nå er i stedet for alle de andre mulige (og umulige) klimatiltakene.

Å spørre REC om solceller er vel ellers som å spørre Coca Cola-sjefen om drikken hans er usunn.

Eller Prestrud om det klimaet han lager er sunt, og om ikke det burde ha vært undersøkt av en uavhengig instans. :)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Enig, Bebben. Lomborg kan være et lite studie verdt. Han var skeptiker og koverterte. Jeg har hatt en oppfatning om at han reellt ønsket de globale ressursene, planlagt til å redusere klimaendringene, overført til den 3. verden.

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.