Tanker om hvorfor AGW-rørsla oppfører seg slik de gjør

Startet av Amatør1, november 30, 2011, 16:40:34 PM

« forrige - neste »

seoto

Sitat fra: dagfinn på desember 01, 2011, 07:56:48 AM
Samtidig risikerer vi her å gå i samme fella nettopp når vi fokuserer på denne atferden hos motparten.

Takk for et fint innlegg, Dagfinn!

Jeg har også lest din analyse av Conway og Oreskes' bok. Selv om jeg ikke har lest boka, gir du et svært godt innblikk.

I innlegget ditt ovenfor, skriver du:

"Samtidig risikerer vi her å gå i samme fella nettopp når vi fokuserer på denne atferden hos motparten."

Dette er jeg veldig enig i. Det er lett å la følelsene ta overhånd, men det er nok andre egenskaper som er viktigere i denne verbale "krigen". Å "gi tilbake med samme mynt" er en velkjent egenskap, men resultatet er som regel temmelig magert.

Som du skriver i et innlegg på din blogg:
"Ekte idealister syns ikke synd på seg selv, for de holder ikke på for sin egen ære og berømmelses skyld."

Kanskje lettere å holde følelsene i kontroll dersom man gjentar dette for seg selv?

Vi er heldige som kan drive et forum med svært kunnskapsrike, tenkende og reflekterende mennesker - og at de er så skriveføre og derfor evner å dele med andre. Selv om vi er svært enige i sak, er vi allikevel forskjellige, og derfor er det mye å lære ved å lytte til hverandre.

Vi er på vei til å få et kunnskapsforum :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.