Var James Hansen redd for en ny istid?

Startet av ebye, august 21, 2012, 23:46:49 PM

« forrige - neste »

ebye

Jeg ønsker en oppklaring i spørsmålet i tittelen.

Det blir hevdet at James Hansen alarmerte om en ny istid, hvorpå han etter noen få år alarmerte om AGW.

Dette spørsmålet er gjenstand for et arsenal av debattinnslag i denne debatten på Dagsavisen Nye meninger

Hva er bevis?

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread249944/

Jeg ønsker å finne ut av:

Hvilket år var det James Hansen var engstelig for at vi skulle få en ny istid? Hvor lang observasjonstid hadde han?

Hvilket år var det James Hansen første gang var engstelig for menneskeskapt global oppvarming?

Hvilket år varslet IPCC om muligheten for menneskeskapt global oppvarming? Hvor lang observasjonstid hadde IPCC?

Er det noen her på forumet som har linker eller referenser til steder som konkret viser/dokumenterer at Hansen har skremt med: først istid og så farlig global oppvarming?

Tidspunktene for dette er viktig, idet vi da vil se hvilke tidsperioder de opererte med i starten på denne farsen.

Her er kommentarer i debatten som berører det samme

#83, #84, #85, #100, #117 og #123   ;)   8)

Jostemikk

ebye, dette har jeg tatt opp her på forumet tidligere, men er ikke kar om å finne det igjen. Kanskje jeg husker feil, og jeg har skrevet om det et annet sted. Men her er det, fritt etter hukommelsen.

Det var ikke James Hansen som spådde en ny istid, det var hans nære medarbeider på NASA Goddard som gjorde det, ved hjelp av Hansens atmosfæremodell for Venus. Denne medarbeideren ble sågar intervjuet i en av de store avisene i USA angående dette. Det er godt mulig Hansen var redd for en ny istid, men det var altså ikke han som påsto dette utad.

Skal se hva jeg finner utover dagen, slik at vi får både navn og tidspunkt korrekt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

#2
Det er ikke så vanskelig å finne slike spor

NASA Scientists Predicted a New Ice Age in 1971

"NASA scientist James E. Hansen, who has publicly criticized the Bush administration for dragging its feet on climate change and labeled skeptics of man-made global warming as distracting "court jesters," appears in a 1971 Washington Post article that warns of an impending ice age within 50 years."





Science 9 July 1971:
Vol. 173 no. 3992 pp. 138-141
Atmospheric Carbon Dioxide and Aerosols: Effects of Large Increases on Global Climate
S. I. Rasool,  S. H. Schneider

"Abstract

Effects on the global temperature of large increases in carbon dioxide and aerosol densities in the atmosphere of Earth have been computed. It is found that, although the addition of carbon dioxide in the atmosphere does increase the surface temperature, the rate of temperature increase diminishes with increasing carbon dioxide in the atmosphere. For aerosols, however, the net effect of increase in density is to reduce the surface temperature of Earth. Because of the exponential dependence of the backscattering, the rate of temperature decrease is augmented with increasing aerosol content. An increase by only a factor of 4 in global aerosol background concentration may be sufficient to reduce the surface temperature by as much as 3.5 ° K. If sustained over a period of several years, such a temperature decrease over the whole globe is believed to be sufficient to trigger an ice age."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Takk, Amatør1! Jeg var litt opptatt, for tro det eller ei, jeg har vært i hønsegården og fora og henta egg! ;D

Da husket jeg korrekt. Det var ikke James Hansen som ble intervjuet, og således ikke han som påsto dette. Det var hans atmosfæremodell og hans kollega:

The scientist was S.I. Rasool, a colleague of Mr. Hansen's at the National Aeronautics and Space Administration. The article goes on to say that Mr. Rasool came to his chilling conclusions by resorting in part to a new computer program developed by Mr. Hansen that studied clouds above Venus.

Så kan vi diskutere det med at det var Hansens modell, Hansens nære kollega, samt det faktum at Hansen ikke gikk ut og dementerte dette, noe vi må anta han ville gjort hvis han var uenig. Det var tross alt hans atmosfæremodell som ble lagt til grunn.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Takk, takk til Jostemikk og Amatør1, excellent research in "The state of the art" for dette temaet, år tilbake.

På Nye meninger er det da et av trollene som får rett, riktignok ved å henvise til SkepticalScience, eller SepticalScience som en skeptiker omdøpte det til.   ;D

I den grad forumet her er involvert i debatten ;D, ja så må jo dette formidles.

That's life.   ;)   8) 


jarlgeir

På den annen side blir det helt korrekt hvis man nøyer seg med å påstå at Dr Hansen startet sin karriere med å lage en klimamodell som konkluderte med at verden gikk mot en ny istid i løpet av 50 år.

Naturlig nok kom ikke unge Hr Hansen til orde, intervjuer er det etablerte vitenskapsmenn som står for. Og etablert har han greid å bli, men modellene hans er fremdeles like håpløse når det gjelder vitenskapelig verdi.

Men funding er de gode til å skremme frem.
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Sitat fra: jarlgeir på august 22, 2012, 15:31:18 PMNaturlig nok kom ikke unge Hr Hansen til orde, intervjuer er det etablerte vitenskapsmenn som står for. Og etablert har han greid å bli, men modellene hans er fremdeles like håpløse når det gjelder vitenskapelig verdi.

Men funding er de gode til å skremme frem.

En korrekt analyse, jarlgeir. Han har bragt mye penger inn i NASA-systemet, og dette må være eneste årsaken til at han ikke har fått sparken for lenge siden. Få har bragt mer skam over NASA enn James Hansen, og penger til tross, det er meg en gåte at han har fått fortsette.

Hvor mange tidligere astronauter og ingeniører og forskere fra Apollo-programmet var det som underskrev protestbrevet mot Hansen? Det var da i hvertfall flere titalls.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

bøvelen

Mulig jeg tar feil, men mener å vite at siden James Hansen var kompisen til visepresidenten, så var han i NASA skjermet fra kritikk og selvsagt oppsigelse. Hvem som var visepresident tror jeg de fleste vet

Jostemikk

Sitat fra: bøvelen på august 22, 2012, 20:57:47 PM
Mulig jeg tar feil, men mener å vite at siden James Hansen var kompisen til visepresidenten, så var han i NASA skjermet fra kritikk og selvsagt oppsigelse. Hvem som var visepresident tror jeg de fleste vet

De to klimakråkene der har tjent litt på "Saken". Det gjelder jo å smi mens klimapengene er varme. Kan vi håpe at de har såpass temperatur at de brenner hull i bukselomma?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på august 22, 2012, 20:16:45 PM
Sitat fra: jarlgeir på august 22, 2012, 15:31:18 PMNaturlig nok kom ikke unge Hr Hansen til orde, intervjuer er det etablerte vitenskapsmenn som står for. Og etablert har han greid å bli, men modellene hans er fremdeles like håpløse når det gjelder vitenskapelig verdi.

Men funding er de gode til å skremme frem.

En korrekt analyse, jarlgeir. Han har bragt mye penger inn i NASA-systemet, og dette må være eneste årsaken til at han ikke har fått sparken for lenge siden. Få har bragt mer skam over NASA enn James Hansen, og penger til tross, det er meg en gåte at han har fått fortsette.

Hvor mange tidligere astronauter og ingeniører og forskere fra Apollo-programmet var det som underskrev protestbrevet mot Hansen? Det var da i hvertfall flere titalls.

Det er et annet spørsmål om Hansen som jeg lurer på. Har han livstidkontrakt med NASA? Mannen er da over 70 allerede?