Global Historical Climatology Network - juksteringer

Startet av Jostemikk, oktober 17, 2012, 13:24:04 PM

« forrige - neste »

la1goa

Her er det en som har vært grundig. Jeg begynte i natt men måtte gi meg. Skal lese igjennom arbeidet hans, mye interresant der.

la1goa

Joste, Leste du denne?

http://www1.ncdc.noaa.gov/pub/data/ghcn/v3/GHCNM-v3.2.0-FAQ.pdf

Der står det hvorfor varmeperioden 1930 er justert ned. Man må jo skjønne at stasjonene er flyttet fra den varme byen til flyplassen. Spørsmålet mitt blir hvorfor gjelder det også stasjoner som står i ro?

Jostemikk

Har lest den, og det er bare tull hele greiene. Det de egentlig har gjort er å justere feil vei for UHI, og så forsøker de å forsvare det med det du nevner. Varmeperioden på 40-tallet finner man igjen på hundrevis av steder der det ikke var verken flyplass eller by. De bedriver historieforfalskning, helt i tråd med Eystein Jansen et. al.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her er noen fra Norge som viser det jeg skrev.











Samme trenden vises minst like sterkt på Grønland, Svalbard, Bjørnøya og andre steder. Blant annet nesten hele nordlige USA. GHCN er null verdt med tanke på forskning som baserer seg på korrekte temperaturserier.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Tittet tilfeldigvis på en serdeles heftig justert stasjon hos vår søta bror. En grad justering på ca 50år? Utslaget sier i allefall seg selv.



64502512000  57.7800   11.8800   53.0 GOTEBORG/SAVE                    41U  691FLxxCO 7A 2WATER           C

Ujustert Trendlinje:  -5.89888716 + 0.00676653 x
Justert Trendlinje: -45.88634109 + 0.02667273 x
         Differanse:                0.01990620




la1goa

Jostemikk, hadde ikke du en eller annen gang i tiden tatt for deg Torshavn? Nå er den justert 2.05 grader på det værste.
Jeg tok bare ut en jeg syns var helt rabiat justert, så viste det seg at det var Torshavn da jeg slo den opp.

Hvis denne skulle ha vært justert så ville det være riktig å justere området  1870 - 1930 opp en grad, da denne ser ut til å ha vært justert ned en grad fra før  (blå kurve). Er det noen som har noen synspunkter på justeringen?



65206011000  62.0200   -6.7700   55.0 THORSHAVN                        90S   12HIxxCO 1x-9TUNDRA          B

Ujustert Trendlinje:  2.23521137 +  0.00225458 x  Blå linje
Justert Trendlinje: -0.90755248 +  0.01012179 x  Rød linje
         Differanse:                0.01006300







la1goa

Jeg har på meg arbeidet med å gjennomgå temperaturtrenden for stasjoner med data for mer enn 100 år. Å presentere 1495 stasjoner grafisk er vel litt i overkant av hva som er mulig, men jeg tar det på èn graf. Grafen blir litt spesiell da jeg ikke vet helt hvordan jeg skal vise den. Mulig at det kan være litt uklart med vær snill og spør så skal jeg forklare etter beste evne. Stasjonene er lagt på plass med en movingaverage på 10.

Etter å ha beregnet trenden ble stasjonene sortert etter temperaturtrenden. Dette er presentert som blå prikker. Hver blå prikk er en stasjon med sin temperaturtrend basert pr århundre. Som forventet har de fleste en stigende trend. De røde prikkene viser hvor mye trenden er endret med i justert versjon. Det man kan lese ut fra grafen er hvis en stasjon har en negativ trend blir den justert til positiv trend og motsatt.

Det skorter ikke akkurat på overraskelser. Det kan jo nevnes at de fleste stasjoner blir justert oppover, svært få blir justert nedover. Det kan virke som at de ønsker et resultat på ca 1.1 grad pr århundre uansett stasjon det er snakk om. Det er i hovedtrekk dit justeringene går. En annen ting er at man kunne forvente hvitstøy i justeringene. Men nå kan vi faktisk se en algoritme i det. Ved å bruke movingaverage med høyere verdier så blir det veldig tydelig.


Jostemikk

Sabla flott, Knuta! Genialt!

Tror du den algoritmen gjør at "dataene" ligner mer og mer på CO2-kurven, akkurat slik James Hansen gjør med sine "data"?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Jeg regner med det. Nå har jeg funnet ut at ghcn-vieweren må reprogrammeres i fra bunnen av, den må ha ny databasemotor. Når den er klar kan vi starte med å beregne temperaturer basert på områder som vi spesifiserer. Ut i fra gitte kriterier kan vi raskt sjekke f.eks hvor mye amerika er justert i stedet for en og en stasjon. Men det tar litt tid før jeg klarer den oppgaven.

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#85
[attachimg=2]

Man kan jo undres over hvor den voldsomme temperaturstigningen på Honolulu kommer fra? Ser ut til at det ble mye varmere der samme år som de begynte å dokumentere den stigende CO2-trenden på Mauna Loa. Noen som føler seg kapable til å forklare hva som skjedde der?

Og ja, det er nok en stasjon som har "mistet" dataene noen år etter Mt. Pinatubo-utbruddet i 1991.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

stjakobs

Jeg var i Honolulu i 1984 - riktignok bare ei uke. Dette var om sommeren. Da lå snittet om dagen på omkring 28 grader C. Men jeg visste ikke at spørsmålet skulle dukke opp her i forumet!
"IPCC is a four letter word."

la1goa

Nå vet jeg ikke om du bruker justert eller ujustert versjon. Det er vel forskjell på dem? Jeg brukte noen data fra Hadcrut. De bruker den andre stasjonen som er med i ghcn (42591178001). forskjellen på ghcn ujustert vs. hadcrut er at hadcrut går til og med 1990 mot ghcn's 1980. Hadcrutserien har langt færre "mistet" data. Ser jeg på den justerte versjonen så viser den en gjevn stigende trend fra 1906 (Starten på serien) der varmeperioden i 40 årene er fjernet. Hadcruts versjon viser en flat trend frem til 1975 der den økte en halv grad til 1990. Den viser også en varmeperiode i 40 årene som er vel så varm som 1990.

Jostemikk

Hei, Knuta! Jeg brukte den justerte versjonen. Står på grafen. Er helt horribelt de som har skjedd, og jeg skal komme tilbake til dette. Først og fremst et resultat av UHI, da det ikke finnes andre forklaringer. Med mulig unntak for instrumentfeil, men det tviler jeg sterkt på.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Jeg ser litt på data fra Hadcrut over samme stasjon som du gjorde.

Instrumentfeil? Det er vel bare fornavnet. Når jeg la til en grad på rette stedet så ser serien normal ut. Men her er serien urørt fra Hadcrut. Har ghcn utgjevnet den på "ujustert" versjon?




Jeg syns dette begynner å bli latterlig ennå det egentlig er en tragedie.