CO2-utslipp mot målte verdier

Startet av Jostemikk, november 01, 2011, 12:51:27 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Jeg fant bare data for det globale CO2-utslippet til og med 2006. Her er en sammenligning mellom våre beregnede utslipp og det atmosfæriske CO2-innholdet målt på Mauna Loa, Hawaii. Dataene er lastet ned fra NOAA.gov og Oak Ridge National Laboratory, US Department of Energy.

[attachimg=1]

Våre utslipp steg mens temperaturtrenden var flat fra 60-tallet og framoer mot det store klimaskiftet i 1976. Det samme gjorde det atmosfæriske CO2-innholdet. Da den globale temperaturen skjøt i været etter 1976, skjedde dette omtrent da våre utslipp flatet ut. Det atmosfæriske CO2-innholdet fortsatte oppover.

Når så våre utslipp økte igjen, svarte den globale temperaturen med å flate helt ut, sågar synke. Jeg vet at våre utslipp i 2010 var rekordhøye, men den globale temperaturen har fortsatt sin flate trend også etter at min dataserie slutter i 2006. I hele perioden har det atmosfæriske innholdet av CO2 økt jevnt og trutt, og virker ikke bry seg det minste om hva vi gjør.

Det er litt rart dette her. Men statistikk er jo statistikk. Fort gjort å gå seg fast i ei myr.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#1
Her er en sammenligning mellom GIStemp og globalt CO2-utslipp. Det henger ikke sammen i det hele tatt.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Det ser ut som om CO2 har en globalt nedkjølende effekt. Bare se hvordan det gikk da vi reduserte vårt utslipp. :o

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

I perioden 1960 og fram mot det store klimaskiftet i 1976 sank den globale temperaturen svakt. Dette er den perioden da det globale menneskeskapte utslippet av CO2 økte kraftigst. Jeg synes nesten dette ser litt dumt ut.

[attachimg=1]

Alle disse årene med kraftig variasjon i våre antropogene utslipp har CO2-trenden målt på Hawaii vært aldeles upåvirket av våre sprell. Og nå henger altså ikke våre utslipp sammen med den globale temperaturutviklingen. Jeg føler meg like forvirret som Kevin Trenberth akkurat nå. Jeg leter etter varmesignal fra CO2, og han leter etter den varmen som skal komme fra den CO2-påvirkningen jeg ikke er i stand til å finne. Jeg ønsker oss lykke til. Ærlig talt tror jeg ingen av oss vil lykkes i særlig grad. Trenberth tjener i det minste penger mens han snubler rundt. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to