Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

Denne damen var høyt på strå i CIA, hun hadde ansvaret for kommunikasjon med Irak og Libya. Sjekk hvordan det gikk.
http://www.youtube.com/v/hNBmg2dMmag?version=3&hl=en_US
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Dette er så positivt at det virkelig er verdt å slå litt på stortromma over. Fire nordiske MSM-redaktører har forfattet et brev med krass kritikk av statsminister David Cameron, etter at han har uttrykt ønske om å bruke den nye terrorloven til å kriminalisere journalister som forsøker avsløre grove overgrep begått av myndighetene.

Aftenposten - Kraftig reaksjon på Camerons kriminalisering av journalister

SitatSjefredaktørene i fire ledende nordiske dagsaviser sender i dag et opprop til Storbritannias statsminister David Cameron som støtte til avisen The Guardian.

"Det er det dypt urovekkende at politiet nå har kunngjort en kriminaletterforskning av The Guardian. Implikasjonen av slike handlinger kan ha forgreninger lang utenfor Storbritannias grenser og undergrave stillingen til den frie presse over hele verden."

Les hele oppropet her: Kjære statsminister Cameron   

Det skriver de fire sjefredaktørene i de toneangivende dagsavisene i Norge, Danmark, Sverige og Finland i et åpent brev til Storbritannias statsminister David Cameron. Oppropet trykkes i dag i Aftenposten, Politiken, Helsingin Sanomat, Dagens Nyheter, samt i Observer, The Guardians søndagsavis.

- Vi som avis tar initiativ og agerer når vi synes situasjonen krever det. I det våre kolleger i The Guardian nå opplever, er det noe helt fundamentalt som står på spill, sier initiativtager til oppropet, sjefredaktør Bo Lidegaard i Politiken i Danmark.

Terrorlovgivning

Utgangspunktet for oppropet er at The Guardian i forrige uke ble satt under etterforskning, og at regjeringsapparatet i Storbritannia har krevd at terrorlovgivningen skal tas i bruk for å stanse journalistikk basert på lekkasjer fra Edward Snowdens materiale.

Dette er overraskende til å komme fra avtroppende redaktør Hilde Haugsgjerd. Jeg har gitt henne en solid dose kritikk for klimadekningen til Aftenposten, og en god del andre saker. Denne gang fortjener hun virkelig ros. Supert, Haugsgjerd!

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Helt enig! Denne gangen har Haugsgjerd vist at hun kan - hvis hun bare vil. Kanskje lettere nå når hun skal slutte?

Snowden-saken begynner virkelig å svelle ut, og likner mer og mer på en katastrofe for myndighetenes hemmelige overvåking av egen befolkning. Og det er ikke bare i USA og England at dette skjer. Mitt bittelille håp oppe i dette, er at terrorlovgivningene må bli fjernet. De er et resultat av et svært sykt kontrollbehov, og kan aldri føre til fred. Flere og flere har dessuten begynt å forstå hvem de virkelige terroristene er.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Jeg hadde applaudert om jeg trodde det virkelig var ærlig ment. Men Haugsjerd har forlengst vist at de prinsippene hun synes å forsvare i denne sammenhengen ikke er universelle. Jeg mistenker at hun bekymrer seg like mye over the Guardian som premissgiver og sin egen rolle i neste runde, som Snowdens situasjon.

SitatVi vet at De vil være enig i at et av kjennetegnene på frie og åpne demokratier er en sterk offentlig debatt rettet mot alle fundamentale sider av samfunnet

Men dette er prinsippet da ikke Haugsjerd enig i, siden hun praktiserer det motsatte?  Det er nok heller ikke Cameron, men her framstår Haugsgjerd som en smule hyklerisk etter den sensuren som lenge har vært praktisert i Aftenposten mht. klimadebatten.

Sitatbeskyttelse av privatliv og den frie presse

Hmm... frie presse?

SitatDebatten er ikke et tegn på svakhet i våre demokratier. Den er grunnlaget for vår styrke.

Der er vi enige i prinsippet. men så var det gjennomføringen, Haugsgjerd. Gjennomføringen.

SitatVi bør også stå sammen om å beskytte enkeltmennesker som engasjerer seg i slike debatter innenfor demokratiets og lovens rammer.

Javel? Er det en ny linje?

SitatDen frie pressen spiller en avgjørende rolle i dette henseende, også i situasjoner der informasjon avslørt av pressen er svært ubeleilig for regjeringer og etterretningstjenester.

Hva med de situasjonene der informasjon avslørt om pressen er ubeleilig for redaktøren?

SitatVi er også dypt bekymret over at en solid forsvarer av demokratiet og den frie debatten som Storbritannia, henviser til antiterrorlovgivning for å legalisere det som leder til trakassering både av avisen og enkeltpersoner tilknyttet den. Videre er det dypt urovekkende at politiet nå har kunngjort en kriminaletterforskning av The Guardian. Vi håper at dette ikke skal oppfattes som et skritt mot journalister som driver med journalistikk.

Dette er jo helt riktig. Nå er det jo ikke alle journalister som driver med journalistikk, det vet du sikkert, men heller ikke de bør uten videre gjøres gjenstand for kriminaletterforskning, det skal medgis.

Sitatundergrave stillingen til den frie presse over hele verden.

MSM har i lengre tid undergravet sin egen posisjon, Den frie presse i form av MSM er en myte, og dere har dere selv å takke når dere blir rammet.

Problemet er ikke at jeg ikke er enig i alt du skriver, for det er jeg jo, problemet er at du skriver med null legitimitet, Haugsgjerd. Å gråte for sin syke mor kan hvem som helst gjøre. Å forsvare demokratiet krever litt mer.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

#845
Amatør1, du har selvfølgelig rett, men det er allikevel interessant å se hvordan både akademikere og redaktører kan skifte mening når det nærmer seg pensjonstid. Takket være S. Goddard ble jeg oppmerksom på denne, der tunge krefter tydelig har vist sin makt over nok en engelsk avis.

Jeg er fullstendig klar over at folk flest har særdeles dårlig hukommelse, og at samfunnets kollektive sådanne står langt tilbake å ønske. Håper til tross for dette at det fortsatt finnes noen som husker hvordan Storbritannia, USA og sionistene gikk til krig mot Irak under den falske forutsetningen av nasjonen hadde masseødeleggelsesvåpen. Ekspertene visste allerede før krigen at dette var spill for galleriet og falske påstander. Ettertiden har gitt dem rett. Hele krigen dreide seg i første rekke om olje, noe som er innrømmet av flere av personene i Bush-administrasjonen.

Disse kunnskapene og minnene til tross, er det noen som alltid er villige til å gå på limpinnen gang etter gang. Denne gang dreier det seg om Assads regjeringstropper i Syria, som de samme kreftene påstår bruker kjemiske våpen mot egne innbyggere, selv om ethvert motiv synes å være fullstendig fraværende. Assad kan umulig ha gått glipp a truslene fra USA og Storbritannia om at landet vil bli invadert hvis slike våpen tas i bruk. Masseødeleggelsesvåpen i Irak, kjemiske våpen i Syria.

Her er nok et eksempel på at en avis kan få seg til å trykke oppsiktsvekkende stoff, men i likhet med The Guardian, der man ble truet til å trekke alle saker, slette opplysninger, til og med gjennom fysisk knusing av harddisker, har også The Mail baller bare til en viss grad. Når de rette kreftene truer, kommer et patetisk dementi.

Denne saken ble jeg klar over via S. Goddard. Det dreier seg om nok en Black Flag-operasjon. Denne gang skulle de selv bruke kjemiske våpen mot uskyldige mennesker, for deretter å legge skylden på Assad.

Som jeg skrev har The Mail kommet med et dementi. Den opprinnelige saken er slettet fra deres arkiver. Heldigvis finnes Wayback Machine, og derfra jeg har kopiert dette:

[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]

Les resten ved å følge denne linken:

http://web.archive.org/web/20130129213824/http://www.dailymail.co.uk/news/article-2270219/U-S-planned-launch-chemical-weapon-attack-Syria-blame-Assad.html

Herer linken til den slettede artikkelen, der man møter et Sorry, noe som skjer gang etter gang der mektige mennesker har blitt tråkket på tærne:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2270219/U-S-planned-launch-chemical-weapon-attack-Syria-blame-Assad.html

Her er det servile dementiet fra The Mail:

http://www.dailymail.co.uk/home/article-2311199/Britam-Defence-David-Goulding-Philip-Doughty.html

SitatBritam Defence, David Goulding and Philip Doughty

PUBLISHED: 17:59 GMT, 18 April 2013  | UPDATED: 17:59 GMT, 18 April 2013

An article on 29 January reported allegations on the internet that the US Government had backed a plot to launch a chemicals weapons attack in Syria and blame it on the Assad regime.
The reports made reference to an email said to have been from David Goulding, the Business Development Director of Britam Defence, to company founder, Philip Doughty. The email had been published on the internet after Britam's computer system was illegally hacked in Singapore. It referred to a proposal that Britam would deliver chemical weapons to Syria for enormous financial reward and suggested that the directors were willing to consider the illegal proposal.
We now accept that email was fabricated and acknowledge there is no truth in any suggestion that Britam or its directors were willing to consider taking part in such a plot, which may have led to an atrocity.
We apologise to each of them and have agreed to pay substantial damages.

Fikk redaktøren også her trusler om fysisk hærverk av redaksjonens eiendeler? Nå ser det ut til at Syria synger på siste verset som selvstendig nasjon. Klikk på bildet for å komme til saken fra Aftenposten:

[attachimg=5]

Dette kan være lite annet en et glimrende tidspunkt å atter minne om general Wesley Clark, og legge ut videoen der han forteller at sionistene planla å plukke disse statene en etter en allerede tidlig på 90-tallet. For de som ennå ikke har giddet høre på Clark, er dette et godt tidspunkt.

http://www.youtube.com/v/S2u-zUephyc

Amatør1 nevnte at vi selvfølgelig ikke har noen fri presse. Dette har jeg skrevet svært mye om, og jeg har fortalt hvorfor de ikke er frie, og heller aldri vil bli frie. Det er derfor jeg på det instendigste har bedt alle om å slutte å bruke MSM som kilde til opplysninger. Det eneste de pleier skrive sant om er sportsresultater.

Var pressen i vårt land en fri presse, ville både Aftenposten, VG, Dagbladet, NRK og TV2 slått saken om Wesley Clark stort opp, og gått gjennom hele prosessen der USA, Storbritannia og sionistene har plukket nasjon etter nasjon. Det er så enkelt å forstå hovedtrekkene i det som har skjedd under "kampen mot terror" at det eneste jeg undres over er hvor langt folk er villige til å strekke seg for å fornekte fakta.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Det kan virke som om folk ikke tror at USA og deres skyggeregjering kan gjøre slike ting som mange har beskyldt dem for gjennom årene. Med årene blir dokumenter frigjort, slik som f.eks. "CIA and Assassinations: The Guatemala 1954 Documents".

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB4/index.html

Dokumentene fra GWU, The National Security Archive, forteller sin historie. Og dette var bare litt om Guatemala.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på august 26, 2013, 00:09:35 AM
Det kan virke som om folk ikke tror at USA og deres skyggeregjering kan gjøre slike ting som mange har beskyldt dem for gjennom årene. Med årene blir dokumenter frigjort, slik som f.eks. "CIA and Assassinations: The Guatemala 1954 Documents".

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB4/index.html

Dokumentene fra GWU, The National Security Archive, forteller sin historie. Og dette var bare litt om Guatemala.

Takk for link, seoto. Jeg siterer svært kort fra innledningen fra NSAs arkiv om denne saken:

SitatWashington, D.C. – These documents, including an instructional guide on assassination found among the training files of the CIA's covert "Operation PBSUCCESS," were among several hundred records released by the Agency on May 23, 1997 on its involvement in the infamous 1954 coup in Guatemala. After years of answering Freedom of Information Act requests with its standard "we can neither confirm nor deny that such records exist," the CIA has finally declassified some 1400 pages of over 100,000 estimated to be in its secret archives on the Guatemalan destabilization program.

Destabiliseringsprogram for Guatemala. Er det noen som tør gjette på om slike program finnes for andre nasjoner? Når det gjelder CIA og andre "e-tjenester", oppfordrer jeg alle å søke kunnskap om forbindelsene til privateide bank- og finansinstitusjoner.

Angående Sør- og Mellom-Amerika, er forbrytelsene begått av CIA, USA og andre så groteske og omfattende, at det vil ta flere år å sette seg grundig inn i alt som har skjedd. MSM skjønte tidlig hvordan det lå an, men her i landet forties mye. Ikke alt, men svært mye. Det fortvilende er at selv der det ikke ties, men faktisk blir skrevet om forbrytelsene, ser folks (Kari og Ola) hukommelse ut til å være fordampet.

Om kort tid skal folk gå til valglokalene for å fremme en fortsettelse av svindelen. VG og resten av avisene er fullstendig uinteresserte i faktiske forhold, og fortsetter sine kampanjer med Puppepizza-Grandiosa-Åberget og annen seriøs journalistikk. Her er to bilder sakset fra dagens VG:

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Destabiliseringen og verdiforringelsen av samfunnet har pågått i tiår, og det hele er så bevisst, og så såre, såre enkelt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

For tiden leser jeg Michel Chossudovskys bok "The Globalization of Poverty and the New World Order". Han har en egen side med forord, der han kommer inn på hvordan bl.a. Verdensbanken og IMF har vært redskaper i maktelitens hender for å "demokratisere" verden.

The Way to the New World Order
Shameless exploitation and shameless dictatorship

Det forordet kan være interessant for de som måtte ønske å vite mer om hva som skjer, og hvorfor det skjer.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Takk for linken, Spiren :)

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle gå nøyere gjennom Wikileaks-dokumentene. Har bare kviet meg så veldig fordi det er så fryktelig mye å lete gjennom! Nå kommer jo snart høsten, så det kan kanskje bli et tidsfordriv når dagene blir kaldere og kortere.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Har bare kviet meg så veldig

SitatNå kommer jo snart høsten, så det kan kanskje bli et tidsfordriv når dagene blir kaldere og kortere.

Desværre er det så triste oplysninger der kommer frem.
Høsten/vinteren blir frygtelig lang og deprimerende.  :(
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Sitat fra: Spiren på august 26, 2013, 10:05:56 AM
Desværre er det så triste oplysninger der kommer frem.
Høsten/vinteren blir frygtelig lang og deprimerende.  :(

Ja, det har du nok rett i. Hvorfor er det ingen journalister som studerer dette stoffet, slik at de kan bringe oss faktiske nyheter om mye av det som skjer i dag? De skriver jo bare svada. Det mest skremmende er at nesten alle nordmenn tror på det som sies fra MSM.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: Spiren på august 23, 2013, 13:18:12 PM
CIA Confirms Role in 1953 Iran Coup

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB435/

CIA and Assassinations: The Guatemala 1954 Documents

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB4/index.html

BRAZIL MARKS 40th ANNIVERSARY OF MILITARY COUP

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB118/index.htm

Dette er linker som bekrefter det mange har påstått i tiår, Spiren, og jeg kan ikke få meg fra å tenke på annet enn at denne forbryterske måten å destabilisere et land på er noe som startet lenge før dette, og som i dag er mer aktuelt enn noen sinne.

Selv har jeg tittet litt på hva som skjedde i forbindelse med kuppet i Iran i 1979, men med en litt annen vinkling enn den vanligste. Hvilken rolle spilte norsk e-tjeneste i Iran? Hvem var der nede? Kan noen av de som var der kobles sammen til en dramatisk hendelse i vårt land mange år senere? Det kan se slik ut, men hva dette betyr og har som konsekvens, vil jeg sannsynligvis aldri klare å finne ut av. Særlig trygg hobby er det nok heller ikke, uten at slikt bør være en stopper for den frie, private tanke. Oppfordrer folk med sterk mage å grave litt i dette selv. Ettersom denne tråden er koblet til linker, kan jeg jo være ørlite behjelpelig. Eller kanskje tåkeleggende? Hvem vet. De som er interesserte kan klikke her, her, her, her, her, her, her, her, og her.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.