Dette var jeg ikke klar over...

Startet av Bebben, januar 24, 2013, 00:04:12 AM

« forrige - neste »

Bebben

...nemlig at havbunnen under Nordpolen er så vulkansk og geologisk aktiv som den er.

SitatSohn said in an interview Wednesday that his crew of 30 researchers from the U.S., Europe and Japan chuckled over the "grandstanding" as the Russians rumbled by in their icebreakers. But they stayed focused on the intriguing spot on the Gakkel Ridge they had come to explore. The 1,800-kilometre-long ridge, which cuts across the Arctic from Greenland to Siberia, is in international waters. It is one of the planet's "spreading" ridges where molten rock rises up from inside the earth creating new crust.

Kanskje jeg burde være flau... men det er ikke direkte relatert til "klima", siden varmen fra vulkanene fra havbunnen ikke er tilstrekkelig til å gjøre noen forskjell for havisen.

SitatThe scientists say the heat released by the explosions is not contributing to the melting of the Arctic ice, but Sohn says the huge volumes of CO2 gas that belched out of the undersea volcanoes likely contributed to rising concentrations of greenhouse gases in the atmosphere. How much, he couldn't say.

Flere kilder tyder på at naturlig CO2-utslipp fra jordsmonn og vulkaner er betydelig undervurdert i mainstream klimaforskning. I Italia har de et stort prosjekt på gang for å måle CO2-utslipp fra jorden. Denne forskningen er ikke klimarelatert, men handler om sikkerhet for mennesker og dyr.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Jepp, Gakkel Ridge har jeg hørt om....

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg har heller aldri hørt om dette. Som skrevet høres det lite sannsynlig ut at det kan ha særlig innvirkning på temperaturen, men når det gjelder CO2-kilder og -kretsløp tror jeg det er mer forskerne ikke vet enn det de vet. Jeg stilte spørsmål på en blogg for ikke så lenge siden om hvordan det kan ha seg at det kan bli varmere av de gassene som er de eneste mekanismene som står bak energioverføring fra jordsystemet og ut i verdensrommet. Det spørsmålet blir vel ikke mindre aktuelt når man ser denne grafen fra et innlegg på WUWT:



Jo mer CO2, desto kaldere blir denne mellomistiden. Lurer på om mindre is i Arktis er en negativ feedback på flere enn en måte?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Greenland defied ancient warming.

But Antarctic glaciers may be more vulnerable than thought.

http://www.nature.com/news/greenland-defied-ancient-warming-1.12265

Eller den.

http://www.realclimate.org/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

ebye

Temaet undersjøiske vulkaner har vært berørt her på forumet flere ganger. Ett søk med "undersjøiske" gir mange treff.

Martin Hovland snakket om dette på et møte hos Klimarealistene 18. september 2010

http://www.klimarealistene.com/

2. foredrag på "høyre side".

I det foredraget ble det lagt størst vekt på utslipp av CO2, og egentlig hvor lite geologene vet om dette. Og naturlig nok (bokstavelig talt), disse "faktorene" er ikke med i noen klimamodeller. Varmeeffekten fra vulkansk aktivitet ble ikke berørt, så langt jeg husker.    ;)     8)