En betenkelig utvikling, eller sunn politikk?

Startet av Jostemikk, mars 20, 2012, 12:10:44 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Medlemmene her på forumet er så samfunnsengasjerte og årvåkne at jeg ikke føler behov for å nevne navn eller politiske partier i dette innlegget.

Men sånn rent generelt, hva synes dere om at våre politiske ledere tar velgernes penger og gir dem til venner og bekjente? Står det respekt av å være så slepphendte med andre menneskers penger? Er det i det hele tatt noen grunn til å ha respekt for våre stortingspolitikere?

For ikke så lenge siden var en av våre absolutte topp-politikere ute i pressen og uttalte overraskelse over en voksende politikerforakt. Er det betryggende at denne, en av våre politiske toppfigurer, uttrykker en slik mangel på analytiske evner?

Kan det allerede i utgangspunktet finnes betenkeligheter med mennesker som sterkt ønsker å utøve makt over andre? Kan hovedproblemet, hvis det eksisterer et slikt problem, være at det ser ut til å bli stadig flere yrkespolitikere?

Kan ungdomsfylking være en trussel mot vårt lands demokratiske fremtid? Jeg mener, kloninger som tenker likt, snakker likt, marsjerer i takt, og i sin helhet mangler reell erfaring fra "grasrota" (det virkelige liv) kan da ikke være særlig utviklende for det politiske mangfoldets fremtid her til lands?

En av årsakene til at jeg stiller disse spørsmålene er en interesse for å sammenligne den politiske utviklingen her til lands sett opp mot det som har skjedd i klimasaken, der det virker å være en elite som skal bestemme hva andre mennesker skal få tillatelse til å mene/uttrykke.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

#1
Sitat fra: Jostemikk på mars 20, 2012, 12:10:44 PM
Medlemmene her på forumet er så samfunnsengasjerte og årvåkne at jeg ikke føler behov for å nevne navn eller politiske partier i dette innlegget.

Men sånn rent generelt, hva synes dere om at våre politiske ledere tar velgernes penger og gir dem til venner og bekjente? Står det respekt av å være så slepphendte med andre menneskers penger? Er det i det hele tatt noen grunn til å ha respekt for våre stortingspolitikere?

For ikke så lenge siden var en av våre absolutte topp-politikere ute i pressen og uttalte overraskelse over en voksende politikerforakt. Er det betryggende at denne, en av våre politiske toppfigurer, uttrykker en slik mangel på analytiske evner?

Kan det allerede i utgangspunktet finnes betenkeligheter med mennesker som sterkt ønsker å utøve makt over andre? Kan hovedproblemet, hvis det eksisterer et slikt problem, være at det ser ut til å bli stadig flere yrkespolitikere?

Kan ungdomsfylking være en trussel mot vårt lands demokratiske fremtid? Jeg mener, kloninger som tenker likt, snakker likt, marsjerer i takt, og i sin helhet mangler reell erfaring fra "grasrota" (det virkelige liv) kan da ikke være særlig utviklende for det politiske mangfoldets fremtid her til lands?

En av årsakene til at jeg stiller disse spørsmålene er en interesse for å sammenligne den politiske utviklingen her til lands sett opp mot det som har skjedd i klimasaken, der det virker å være en elite som skal bestemme hva andre mennesker skal få tillatelse til å mene/uttrykke.

Gode spørsmål, det der. Politiske kloninger eller broilere er noe av det som skremmer meg mest. De har liten tilgang på motforestillinger, og de må følge partilinja for å komme i maktposisjon. Det er heller ikke morsomt å observere tilløp til politiske familieklaner. I Gjellas, unnskyld Hellas, går samme navn tilbake i generasjoner blant makthaverne. Nylig avgåtte finansminister Venizelos (som godt kunne strammet livremmen en smule) er etterkommer av en gresk diktator på 1920-tallet. Og han gikk ikke av som følge av folkets mening, han gikk av for å bli ny leder av sosialdemokratene.

Politikerforakt er ikke noe nytt, men det er kanskje i ferd med å nå ny høyder. Jeg tror forakten ikke primært skyldes at politikere begår feil, det kan tilgis av folket, men at folk flest fornemmer et stadig skarpere skille -noen ganger kan det oppleves som vanntette skott-  mellom politikerne og velgermassen.

Er politikerne til for folket, eller er folket til for politikerne? Mitt inntrykk er at noen folkevalgte heller til det siste synspunktet, og da blir jeg forbanna.

Det virkelig skumle er når politikere utvikler folkeforakt. For det er de som har makten. Vi kan ikke gjøre noe med det. Nei, det kan vi ikke. Vi har ikke demokrati i Norge, vi har et valgbart oligarki, eller rettere sagt, et oligarki som kan avsettes av folket, men det skjer ytterst sjelden.

Har politikerne noe å frykte fra folket? Svært lite.
Har folket noe å frykte fra politikerne? Ganske mye, er jeg redd.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på mars 20, 2012, 13:27:36 PM
Gode spørsmål, det der. Politiske kloninger eller broilere er noe av det som skremmer meg mest. De har liten tilgang på motforestillinger, og de må følge partilinja for å komme i maktposisjon. Det er heller ikke morsomt å observere tilløp til politiske familieklaner. I Gjellas, unnskyld Hellas, går samme navn tilbake i generasjoner blant makthaverne. Nylig avgåtte finansminister Venizelos (som godt kunne strammet livremmen en smule) er etterkommer av en gresk diktator på 1920-tallet. Og han gikk ikke av som følge av folkets mening, han gikk av for å bli ny leder av sosialdemokratene.

Hvis jeg ikke tar mye feil, overtar Venizelos som leder av PASOK etter Georgios Papandreou som overtok etter sin far Andreas Papandreou, som også var statsminister som sin far Georgios Papandreou....

Slikt innavl er ikke noe godt tegn, men det er kanskje Stoltenberg ikke enig i ....
Likeledes er det et poeng at mange har vært klassekamerater osv. osv.

Jeg husker jeg lo av forholdene i Thailand for noen år siden, der de ulike politiske grupperingene var en følge av hvem som gikk i klasse med hvem på forskjellige militærakademier. Kanskje er det ikke så annerledes her hjemme.

Politikerne har noe å frykte hvis folk begynner å kreve noe av dem. Jeg for eksempel, krever at den jeg evenuelt skal stemme på må være helt klar og tydelig på at klimasvindelen erkjennes og skal ikke være styrende for norsk politikk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

jarlgeir

Amatør 1 skriver:

"Jeg for eksempel, krever at den jeg evenuelt skal stemme på må være helt klar og tydelig på at klimasvindelen erkjennes og skal ikke være styrende for norsk politikk."

Det ser ikke ut til at du har noen å stemme på i neste valg. På tide å stifte Klimapartiet?
It's the sun, stupid!

Amatør1

Jeg hadde ingen å stemme på sist heller, av samme grunn.

Så du har et poeng.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: ConTrari på mars 20, 2012, 13:27:36 PM

Gode spørsmål, det der. Politiske kloninger eller broilere er noe av det som skremmer meg mest. De har liten tilgang på motforestillinger, og de må følge partilinja for å komme i maktposisjon. Det er heller ikke morsomt å observere tilløp til politiske familieklaner. I Gjellas, unnskyld Hellas, går samme navn tilbake i generasjoner blant makthaverne. Nylig avgåtte finansminister Venizelos (som godt kunne strammet livremmen en smule) er etterkommer av en gresk diktator på 1920-tallet. Og han gikk ikke av som følge av folkets mening, han gikk av for å bli ny leder av sosialdemokratene.


Litt tilbake til Hellas, mange grekere ser klart hva som er situasjonen i landet og er fortvilet over at det ikke finnes vilje eller evne til å skape et nytt lederskap i samfunnet, som ikke er innsauset i gammel og ny korrupsjon. Kan anbefale dette innlegget fra avisen Ekathemerini:

"A large number of Greeks feel disturbed and humiliated. They have every right to feel that way. It's hard to believe that a developed country such as Greece is unable to come up with solutions to its structural shortcomings and instead seeks the advice of self-styled experts from foreign countries.

Responsibility for this humiliation lies with Greece's politicians, unionists, and the vested interests that have hijacked the state apparatus over the past 30 years. All these joined forces to build a state that would serve their cronies while forcing the rest of us to pay "fees" so they would perform their obligations."


http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite3_3_21/03/2012_434091


ConTrari

Spennende timer i Hellas nå. I øyeblikket ligger det an til tidenes kaos, med Ny Demokrati i ledelsen på 20%, og det venstreradikale som nr. 2 på ca. 15%. Stor fremgang for ekstreme partier som har programfestet å ikke akseptere støtteordningen til Hellas, med de medfølgende krav til seriøs økonomisk politikk og ansvarlig statsstyre.

ND vil nok få oppdraget med å danne regjering, og de 50 "bonus"-setene i parlamentet om de lykkes, men de kan ikke klare jobben sammen med PASOK, som ligger nede på 13-14%. Og en eller flere partnere som ikke aksepterer kuttene....det kan bli mye gnagsår og tåregass på Syntagma....

Pr. nå er ca. halvparten av stemmene talt opp. Ekathimerini har en løpende oversikt:

http://www.ekathimerini.com/

ConTrari

Venstresosialistene og kommunistene har nå 20% tilsammen, mens nynazistene har 7%. Det betyr over en fjerdedel av stemmene til ekstreme partier, og det lover ikke godt for Hellas de nærmeste årene.

Jostemikk

Dårlig politikk fører til ekstreme tider og handlinger, selv om betegnelsen ekstrem er et ord alarmistene har fått meg til å mislike mer og mer.

Blir Spania neste?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 06, 2012, 23:40:57 PM
Dårlig politikk fører til ekstreme tider og handlinger, selv om betegnelsen ekstrem er et ord alarmistene har fått meg til å mislike mer og mer.

Blir Spania neste?

Håper inderlig ikke det. Nå er det også en annen politisk kultur i Spania, med et nærmere forhold til virkeligheten enn i Hellas. Spania hadde forøvrig enda høyere arbeidsledighet enn idag for 12-15 år siden. Og det var UTEN eurokrise, men jeg har alltid lurt litt på tall fra Spania....jeg diskuterte moms-temaer med noen kolleger fra diverse land for en stund siden, og min venn fra Barcelona var et stort spørsmålstegn... 8) Lite aktuell problematikk der i gården, og mørketallene er store på alle felter i økonomien. Men det er nok adskillig verre nå enn på lenge.

Nei, jeg har faktisk tro på Spania. Ikke minst har de også et større behov for å markere seg som seriøse i Europa, de er ikke et småland som Hellas.


ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 06, 2012, 23:40:57 PM
Dårlig politikk fører til ekstreme tider og handlinger, selv om betegnelsen ekstrem er et ord alarmistene har fått meg til å mislike mer og mer.


Ja, kanskje vi kan få et noe mer edruelig språk når alarmistene har skygget banen? Når det regner på presten, ekstremdrypper det på klokkeren... 8) (Every extreme weather cloud has a silver lining..etc)

ConTrari

#11
For å følge opp litt, så har valget gitt et resultat der ikke noe parti har så mye som 20% av stemmene. Det er en unik situasjon, og en oppskrift på kaos. Og det er flertall for å kutte avtalen med Europa om krisehjelp og kutt. Hvis Ny Demokrati som største parti ikke klarer å danne regjering, går oppgaven til det nest største partiet, de venstreradikale. Og kanskje det ender med nytt valg. Men før den tid kan det bli harde reaksjoner fra Europa. Grekerne klamrer seg til håpet om at en sosialistisk presidnt i Frankrike skal hjelpe dem med både penger og fritak fra kutt, men det er tvilsomt om han har slik innflytelse.

For å vise noe av elendigheten i Hellas, har vi den groteske historien fra øya Zakyntos, der 600 (!) innbyggere har fått stønad fordi de er blinde -inklusive drosjesjåfører og jegere. Den nyvalgte ordføreren blir mobbet -og er stolt av det.

"Even by the extravagant standards of Greek corruption, the scam uncovered by Stelios Bozikis is so brazen that it is hard to credit.

Nearly 600 people on the Ionian island of Zakynthos - of which Mr Bozikis was recently elected mayor - managed to have themselves falsely declared blind, entitling them to fat monthly cheques from the state.

They included taxi drivers, shopkeepers and restaurant owners, farmers tending the island's patchwork of vineyards and olive groves, and a few amateur hunters, whose purported disability did not stop them from spending their weekends shooting rabbits and birds in the rugged mountains of the interior. "


"Known to the Venetians during the heyday of their trading empire as "the Flower of the Levant", Zakynthos has now been mockingly dubbed "the Island of the Blind" by the Greek media.

Mr Bozikis's crusade against graft is a microcosm of the immense problems of corruption, tax evasion and benefit fraud that Greece confronts as it tries to avoid being kicked out of the euro zone. "


"Fraudulent benefit claims, including bogus cases of leprosy, cost Greece €111 million last year, according to government statistics.

Nearly one in six disability allowances were found to be fraudulent after an investigation by the health ministry, and last week the labour ministry announced that benefits had been stopped to 200,000 people who either lied to get their cheques or were long since dead. "


http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/greece/9233670/Greece-tries-to-crack-down-on-fraud-as-mayor-of-Zakynthos-faces-revolt.html

Og moralen er ( i Hellas):

"A 35-year-old taxi driver who pretended to be blind to draw a monthly disability allowance "bragged" about his ability to cheat the welfare system, according to a taxi-driver colleague. "He was bragging about it around the island," said Yianni, 33, a who declined to give his surname.

"But now that they've all been found out, he hasn't been since - he's h[/i]iding at home. It's very awkward for his parents. It wasn't right but if someone offers you that money, you'd be silly not to take it[/b]." "