Litt fotball og sånt...

Startet av Bebben, mai 14, 2012, 00:09:25 AM

« forrige - neste »

Bebben

Jeg har latt klima være klima i kveld og fulgt med på fotball i stedet. Klimaet har jo heller ikke invitert til så mye mer, så her er litt løse tanker etter fotball (og øl)...

Bunnoppgjøret mellom Lillestrøm og Brann ble jo til tider en underholdende sak som demonstrerte hvorfor det var nettopp det det var: et oppgjør mellom to bunnlag. Spark og head baller i hytt og vær, se hvor de lander og håp på litt flaks... heia Drillo.

Siden jeg heier på naboen, altså Brann, var jeg veldig glad for at de utviste sportsånd og lot Lillestrøm score etter at det som var ment som en fair play-avlevering gikk i mål bak en litt klønete og/eller uoppmerksom LSK-keeper (som ellers hindret Brann i å vinne med flere mål opptil flere ganger)

Kultur 1: Branns polske keeper var åpenbart høylydt uenig i at LSK skulle få et "gratismål". Som den eneste av 11 spillere gjorde han et forsøk på å hindre det - muligens ut fra den tankegangen at hans kollega i andre enden av banen også hadde en fair mulighet til å hindre Branns mål.
Heldigvis ble det mål til LSK... Pjotr har åpenbart "killer instinct" og er en god keeper, men akk... jeg melder meg inn i foreningen "La Fair Play leve" (og innfør det i klimadebatten).

Kultur 2: Rosenborgs Rade Prica ble utvist pga to gule kort, det andre fikk han for en takling, men det første fikk han for "munnbruk": Han kalte dommeren for en "soper". Dette ble tolket som et skjellsord, og var også helt klart ment slik.

At fotballspillere (og andre) slenger med leppa, er neppe noen sensasjon, det er vel omtrent som å lese om "bekymrede forskere" innen "klima". Men jeg finner uttalelsen fra dommer Edvardsen til VG vel så interessant:

Sitat- Stemmer det at han kalte deg for en «soper»?

- Ja, det er riktig. Det betyr vel homo på svensk, og jeg er vel et stykke unna det. Jeg har vært i forhold siden jeg var 16 år, så jeg kan berolige Prica med at jeg ikke er tiltrukket av det samme kjønn, sier Edvartsen og ler.

Det jeg lurer på, er hva Edvardsen hadde svart dersom han var blitt kalt de følgende ordene:

a) Likskjender
b) Terrorist
c) Skattesvindler
d) Bondefanger
e) Pedofil
f) Klimafornekter

... ville han da ha følt et tilsvarende behov for å forsvare seg mot angrepet? Jeg mener, utover det å bare vise til regelboken og gjenta det han allerede hadde sagt: "Se fargen på dette kortet, klapp igjen og kom deg av banen"?

Hehe, Edvardsen gjorde nok ingen feil i jobben sin og begge kortene var fortjent ... men han gikk i en "retorisk felle" da han begynte å "forsvare seg" mot skjellsordene fra en en fotballspiller i kampens hete, et tidspunkt da blodtilførselen åpenbart går andre steder enn til hjernen.

Men... dersom Edvardsen faktisk hadde vært homofil... så hadde det jo ikke spilt noen verdens rolle. Reglene om "munnbruk" er neppe de vanskeligste å tolke i regelboken for fotball, et skjellsord er et skjellsord og det er ikke lov, og hvis en presumptivt voksen mann ikke forstår dette selv etter å ha spilt fotball i så mange år at han har fått en begynnende måne, er det lite å gjøre utenom å peke på brystlommen med kortene.

... og til tross for dette faller vi klimaskeptikere i den retoriske fellen med å forsvare oss: "Nei, jeg er ikke holocaust-fornekter og har aldri vært det, har aldri hørt på han der engelske tullingen" osv. osv. Som om temperaturgradienten skulle avhenge av Holocaust. Eller av hockeykøllen, for den del.

Eller som om dette på noe tidspunkt har vært noe som lignet på en seriøs premiss for debatten.

___________
Oppdatering: Shit. Klarte ikke å holde meg unna "klima".
Neste kamp er 16. mai.

Oppdatering 2: Svensken sa "sopa" og ikke "soper".
Edvardsen har visstnok ikke presentert noen argumenter for at han ikke er "sopa"...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

#1
Dette har vært en rimelig absurd lagidrettsdag, Bebben. Samtidig med det som skjedde mellom Lillestrøm og Brann, satt jeg og fulgte med på Ishockey-VM i Sverige, der Norge nedsablet Tyskland.

Bare noen timer tidligere ble Man. City seriemestre i England etter å ha scoret de nødvendige to målene på overtid!

Dommer Edvardsen? Han har det nok mer i fløyta enn rent verbalt, og han har rettmessig fått kjeft av en svenske på et av debattforumene for sine svake svenskkunnskaper.

Ellers er det forskjell på skjellsord. Jeg hadde en kompis som spilte på Stabekk. De spilte mot Lyn i Eliteserien, og jeg traff ham på Bjerke Travbane rett etter kamp. Da hadde han allerede fått sparken av I. S. Jensen for å ha pådratt seg rødt kort for utskjelling av motspiller.

Hvem han skjelte ut, og hva han sa? Hassan El Fakiri, som jeg vet du kjenner meget godt til, og det hadde visstnok noe med opphavsland og tanning å gjøre. Så man må passe seg for hva man sier til hvem. Han hadde nok ikke engang fått rødt kort for å kalle MEG bleikfeit nordmann.

Treffer du Hassan på puben, kan du jo spørre ham om han husker episoden. Kanskje han har en annen versjon? Husker jeg ikke feil, slåss de litt utpå banen også, og jeg mener å huske deres talent i boksing var omtrent som disse to syklistenes:

http://www.youtube.com/v/EnUC5-ZFqvg
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Bebben på mai 14, 2012, 00:09:25 AM
Det jeg lurer på, er hva Edvardsen hadde svart dersom han var blitt kalt de følgende ordene:

a) Likskjender
b) Terrorist
c) Skattesvindler
d) Bondefanger
e) Pedofil
f) Klimafornekter



Ser frem til den dagen Rade Prica kaller Frode Kippe for "klimafornekter"  8) og dommeren for "karbonlobbylakei".

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 14, 2012, 00:46:27 AM
Hvem han skjelte ut, og hva han sa? Hassan El Fakiri, som jeg vet du kjenner meget godt til, og det hadde visstnok noe med opphavsland og tanning å gjøre. Så man må passe seg for hva man sier til hvem. Han hadde nok ikke engang fått rødt kort for å kalle MEG bleikfeit nordmann.


Denslags er mye lettere her i indre øst. Ingen løfter et øyenbryn når den indiske jenta roper "Jævla pakkis!" til en gutt i skolegården på Tøyen.

ConTrari

Sitat fra: Bebben på mai 14, 2012, 00:09:25 AM


Oppdatering 2: Svensken sa "sopa" og ikke "soper".
Edvardsen har visstnok ikke presentert noen argumenter for at han ikke er "sopa"...

Men kampen ble spilt i Norge, og da forholder man seg til hva denne lyden normalt tolkes som her i landet, svensk kan man snakke i Sverige.

seoto

Sitat fra: ConTrari på mai 14, 2012, 17:56:48 PM
Sitat fra: Bebben på mai 14, 2012, 00:09:25 AM


Oppdatering 2: Svensken sa "sopa" og ikke "soper".
Edvardsen har visstnok ikke presentert noen argumenter for at han ikke er "sopa"...

Men kampen ble spilt i Norge, og da forholder man seg til hva denne lyden normalt tolkes som her i landet, svensk kan man snakke i Sverige.

Uff ja. Og "jævla svenske" tror jeg er godtatt i Norge ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Jostemikk, Seoto og ConTrari:

Skal vi se, rent hypotetisk: Rade Prica kalte dommeren for "klimafornekter":

Sitat- Stemmer det at han kalte deg for en «klimafornekter»?

- Ja, det er riktig. Det betyr vel bygdetulling på norsk, og jeg er vel et stykke unna det. Jeg har vært med i WWF og heiet på IPPC siden jeg var 16 år, så jeg kan berolige Prica med at jeg ikke er tiltrukket av klimarealistene, sier Edvartsen og ler.

Forøvrig husker jeg vagt at det engelske fotballuttrykket "sweeper" under en TV-sending på NRK forsøksvis ble oversatt - på direkten - med "soper", men siden jeg ikke er sikker skal ingen navn nevnes... :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Etter en drøy omgang på Stadion i Bergen i kveld, hadde alt vært sitt sedvanlige. Spark- og skrik-fotball. Spillere som slo pasninger i øst, mens medspilleren var i vest, osv. Fikk sannelig en skikkelig dose med polsk neseblod med på kjøpet.

Så plutselig, noen minutter ut i 2. omgang skjedde mirakelet. Drevet fram av afrikansk kløkt, mot, styrke og hurtighet skjedde et lite mirakel. Plutselig opptrådte 10 utespillere som én organisme og stormet samstemt i angrep. Vi fikk oppleve 10 minutter i fotballparadis. Et under. Alt dette skjedde i Norge. I Bergen.

Hva pokker skjedde på Stadion i kveld?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på mai 16, 2012, 21:51:43 PM
Etter en drøy omgang på Stadion i Bergen i kveld, hadde alt vært sitt sedvanlige. Spark- og skrik-fotball. Spillere som slo pasninger i øst, mens medspilleren var i vest, osv. Fikk sannelig en skikkelig dose med polsk neseblod med på kjøpet.

Så plutselig, noen minutter ut i 2. omgang skjedde mirakelet. Drevet fram av afrikansk kløkt, mot, styrke og hurtighet skjedde et lite mirakel. Plutselig opptrådte 10 utespillere som én organisme og stormet samstemt i angrep. Vi fikk oppleve 10 minutter i fotballparadis. Et under. Alt dette skjedde i Norge. I Bergen.

Hva pokker skjedde på Stadion i kveld?
Dersom du er Brann-fan, så gratulere med seieren, men det er fortsatt langt opp til Molde ;)

1 Strømsgodset     9 6 1 2 17 - 11 19
2 Molde             9 6 0 3 17 - 10 18
3 Rosenborg          9 4 4 1 16 - 9 16
4 Haugesund         9 4 4 1 16 - 10 16
5 Tromsø              9 4 3 2 12 - 9 15
6 Hønefoss BK       9 3 4 2 8 - 7 13
7 Sandnes Ulf        9 3 4 2 15 - 16 13
8 Vålerenga          8 4 1 3 12 - 13 13
9 Odd Grenland     9 3 3 3 14 - 13 12
10 Sogndal           9 3 3 3 10 - 12 12
11 Viking              9 3 2 4 7 - 9 11
12 Brann         9 3 1 5 17 - 15 10
13 Aalesund         9 2 4 3 12 - 14 10
14 Lillestrøm        9 1 4 4 11 - 15 7
15 Fredrikstad      9 1 3 5 13 - 15 6
16 Stabæk           8 0 1 7 3 - 22 1
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på mai 16, 2012, 22:20:38 PMDersom du er Brann-fan, så gratulere med seieren, men det er fortsatt langt opp til Molde ;)

Neida, jeg er ikke Brann-fan, men det var den kampen som gikk på TV, og det var virkelig magiske minutter.

Jeg holder med et lag i norsk Eliteserie jeg også. Molde. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: Jostemikk på mai 16, 2012, 21:51:43 PM
Etter en drøy omgang på Stadion i Bergen i kveld, hadde alt vært sitt sedvanlige. Spark- og skrik-fotball. Spillere som slo pasninger i øst, mens medspilleren var i vest, osv. Fikk sannelig en skikkelig dose med polsk neseblod med på kjøpet.

Så plutselig, noen minutter ut i 2. omgang skjedde mirakelet. Drevet fram av afrikansk kløkt, mot, styrke og hurtighet skjedde et lite mirakel. Plutselig opptrådte 10 utespillere som én organisme og stormet samstemt i angrep. Vi fikk oppleve 10 minutter i fotballparadis. Et under. Alt dette skjedde i Norge. I Bergen.

Hva pokker skjedde på Stadion i kveld?

Grrrrådig flott sagt av en presumptivt nøytral tilskuer... !

La det ikke være glemt at Sogndal i ekte Fair Play-ånd spilte ballen ut over sidelinjen da Branns keeper lå nede med en kraftig smell og dommeren burde ha blåst.

All ære til "saftbygdingene" for det, men på 16. mai vil jeg ha kjøpesprit og bysigaretter. Saft kan jeg har i bakhånd hvis jeg er tørst når jeg våkner....
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ageof37

"Røkke kutter støtte til egen løkke".... Knis.. ;D (Ingen er større enn klubben)...hydr-hydr..... ::)
The minut you think you have figured it out... Think again.