Halv eskimorulle

Startet av Jostemikk, juni 23, 2012, 20:46:42 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Kompisen og jeg dro på kajakkekspedisjon i går. Turen gikk til ei hemmelig perle, og vi skulle padle ganske mange kilometer nedstrøms. Fluestenger og god niste var med på turen, som nok var ment like mye som en padletur som fisketur.

På bildet under ser en at elva deler seg, og da det høyre løpet (hovedløpet) så svært grunt ut, valgte jeg for oss, og bestemte å ta det venstre løpet, da dette så dypere ut.

[attachimg=1]

Inngangen til den trange renna hadde vann av den travle typen, så vi ble som skutt ut av en kanon noen titalls meter. Så roet det seg, og denne beverdammen var det som møtte oss.

[attachimg=2]

Vi var klar over at vi kunne støte på problemer underveis, så planen var å ha på seg vadebukser slik at vi kunne vasse og dra med oss/holde igjen kajakkene der det var hensiktsmessig. Det eneste problemet var at jeg glemte vadebuksene.

[attachimg=3]

Vannet var ikke plagsomt varmt der vi plutselig befant oss der det egentlig skulle vært skogbunn, ikke mange små elveløp. Kompisen holdt seg tørr. Han hadde ikke glemt vaderne.

[attachimg=4]

Det finnes imidlertid situasjoner da vadebukser ikke er garantert å holde deg tørr. Ei halv eskimorulle er en slik. Her er kompisen mysende langs land etter diverse småutstyr. Legg merke til kajakken hans øverst i elva. Det var der han kom seg på land og omsider klarte tømme ut et par hundre liter vann av seg selv og kajakken.

[attachimg=5]

God kamerat som jeg er, hadde jeg allerede plukket opp de grøvste eiendelene hans. Så jeg satt nedstrøms ulykkesfuglen en halvtime og ventet. Og lo. Jeg lo så tårene spruta! Halve, ufrivillige eskimoruller er sabla morsomme når det går bra og ikke skjer med en selv!

Fisk? Joda, det ble noen slike. Den ene situasjonen var så spesiell, at den vil ikke jeg være den første som røper. Det får storfiskeren gjøre. Selv fikk jeg ikke noe særlig å skryte av. En harr og en ørret av beskjeden størrelse.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

SitatGod kamerat som jeg er, hadde jeg allerede plukket opp de grøvste eiendelene hans. Så jeg satt nedstrøms ulykkesfuglen en halvtime og ventet. Og lo. Jeg lo så tårene spruta! Halve, ufrivillige eskimoruller er sabla morsomme når det går bra og ikke skjer med en selv!
Snakker om god kompis ja.....glad jeg ikke var med på detta, for da hadde du vel fått enda mer å flire av, og det er neimen ikke greit å vite om du hadde stått det over! ;D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Hehe! Kanoen til noen jeg kjente da jeg var tenåring var døpt "Vinglekødden". Kajakker kan være en prøvelse, men stort sett går det jo bra.

Det verste var at jeg var ørlite medskyldig. Jeg visste ikke hvor han lå i løypa, bare at jeg var først. Så kom jeg til et brekk som så litt skummelt ut, og da bremsa jeg det jeg hadde for å se an situasjonen. Jeg lå nærme land, og han bak meg rakk ikke å stoppe i det hele tatt. Han smutta mellom kajakken min og land i 20 knop. Baugen traff falltømmer, og på et blunk var baugen på kajakken to meter i været. Da havna jo akterenden en smule under vann kan man si, og det vannet var det et sabla drag i.

Rulla var egentlig aldeles gal. Han velta på høykant! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

He-he, du har alltid vært så raus med stille deg skjøl i det dårligste lyset for å få fortalt en god historie du Joste! :D

Synes at jeg kjenner igjen en annen "Vinglekødd" også, og den kanofaan har skremt livet av meg i så mange omganger, at jeg snart burde ha lært meg å svømme litt bedre! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Bebben

aaahh Joste, fine bilder og fine plasser... nå rykker det skikkelig i ferskvanns-fiskemusklene her på denne siden av fjellet!

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Mens jeg har fått styrket min overbevisning om at å fiske, det gjør man i frysedisken på Rimi. Ingen eskimoer der.

Amatør1

Nye, kritthvite joggesko kombinert med halv eskimorulle med kano i ei myr. Høres ut som norsk sommer, ja.

Fine bilder  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: ConTrari på juni 24, 2012, 10:11:56 AM
Mens jeg har fått styrket min overbevisning om at å fiske, det gjør man i frysedisken på Rimi. Ingen eskimoer der.

Vel, selv måtte jeg jo bare ut og fiske. Kan rapportere at jeg ikke så noen eskimoer, men derimot en hel del polakker. Valgte riktignok fiskeplasser der du kan parkere på kaien og fiske ut av bilvinduet.
Fangsten ble mager og fet på en gang: 1 stk. sprelsk makrell. Men garantert ferskere enn fra frysedisken på Rimi. Dessuten er ikke Rimi åpen på søndager.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juni 25, 2012, 00:21:50 AM
Sitat fra: ConTrari på juni 24, 2012, 10:11:56 AM
Mens jeg har fått styrket min overbevisning om at å fiske, det gjør man i frysedisken på Rimi. Ingen eskimoer der.

Vel, selv måtte jeg jo bare ut og fiske. Kan rapportere at jeg ikke så noen eskimoer, men derimot en hel del polakker. Valgte riktignok fiskeplasser der du kan parkere på kaien og fiske ut av bilvinduet.
Fangsten ble mager og fet på en gang: 1 stk. sprelsk makrell. Men garantert ferskere enn fra frysedisken på Rimi. Dessuten er ikke Rimi åpen på søndager.

Ikke Rimi nei, men både Bunnpris, Coop og Kiwi har søndagsåpne sjapper i strøket her. Så da ble det frosne scampi til middag.

Fiske ut av bilvinduet er originalt, et vestlandsk lokalklimabestemt fenomen? Hvordan lander man fisken? Setter bilen i revers?

Bebben

Hehe, nedlagte fergekaier er ofte fine fiskeplasser, det er ikke engang behov for friluftsbyråkrater som kan finne ut hvordan de kan tilrettelegges, siden de jo i utgangspunktet er tilrettelagt for blinde, svaksynte og andre handikappede late bilførere.

Med hensyn til å lande fisken, avhenger det hvor stor den er. Er den liten, så bare sveiv den inn og legg den i passasjersetet, eventuelt stikk den i høyre innerlomme på dressjakken, med hodet opp - for tenk om du blir stoppet i politikontroll og bedt om å vise sertifikatet. Da sier du bare "et øyeblikk", og løfter høyre del av dressjakken ut fra brystet... og så kommer du kanskje på at nei forresten, jeg tror jeg la sertifikatet i fiskevesken. Men hvis fisken er stor, så har vi sportsfiskere et uttrykk, vi sier å "kjøre fisken". I dette tilfellet kan dette gjøres ved vekselvis å sette bilen i revers og i første eller andre gir, og så kjøre langs kaikanten (hvis du fisker ut fra førersetet, er bilen vanligvis parallell med kaikanten). Så blir fisken til slutt sprengt - men hvis den er FOR stor, er du avhengig av hjelp, med mindre du går ut av bilen. Og her er det alle disse vennlige østeuropeerne kommer inn. Bare pass på å være grei og gi dem en dram for strevet. Eller jobben med å male huset ditt.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

SitatSå da ble det frosne scampi til middag.

PS ConTrari, jeg er enormt imponert over denne bærekraftige praksisen. Men er den motregnet mot tannlegeregningen tannlegens karbonavtrykk?

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juni 25, 2012, 02:18:36 AM
SitatSå da ble det frosne scampi til middag.

PS ConTrari, jeg er enormt imponert over denne bærekraftige praksisen. Men er den motregnet mot tannlegeregningen tannlegens karbonavtrykk?

Setter min lit til at menneskeskapt global oppvarming vil gjøre jobben -en gang.