Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Amatør1

'Children Just Aren't Going to Know What Snow Is'

Tipper det er edderdun fra nylig utdødde, ikke bærekraftige svaner, som alle lød navnet 'ensomme Hans'.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Telehiv på juni 26, 2012, 17:47:07 PM
Jeg har fløyet over Sør-Norge noen ganger i det siste, og det har slått meg at det må da være unormalt mye snø igjen i år?
Idag kan vi lese den siste bekreftelsen fra NVE i Dagbladet:

Snørekorder i fjellet
Flere steder i Sør-Norge har det ikke vært mer sommer-snø på 40 år.

I tre fjellområder i Sør-Norge er det mer snø nå enn det har vært på 40 år.

Det er særlig i fjellet ved Ryfylkeheiene, i Stølsheimen og i Reinheimen vest for Dovrefjell at snøen har hopet seg opp, viser snøkartet fra Norges vassdrags- og elektrisitetsvesen (NVE).


Og vi som knapt skulle se mer snø.....

Og når snøen forsvinner seint, blir det gjerne kaldt:

SitatFor kaldt til å sende sau til setra
Denne gangen er det ikke det store, stygge trollet som hindrer turen til seters. I år er sommeren rett og slett for kald til at det næringsrike fjellgresset vil vokse. ...
Publisert 18.6.2012

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: Telehiv på juni 26, 2012, 17:47:07 PM
Jeg har fløyet over Sør-Norge noen ganger i det siste, og det har slått meg at det må da være unormalt mye snø igjen i år?
Idag kan vi lese den siste bekreftelsen fra NVE i Dagbladet:

Snørekorder i fjellet
Flere steder i Sør-Norge har det ikke vært mer sommer-snø på 40 år.

I tre fjellområder i Sør-Norge er det mer snø nå enn det har vært på 40 år.

Det er særlig i fjellet ved Ryfylkeheiene, i Stølsheimen og i Reinheimen vest for Dovrefjell at snøen har hopet seg opp, viser snøkartet fra Norges vassdrags- og elektrisitetsvesen (NVE).


Og vi som knapt skulle se mer snø.....

Her er artikkelen

http://www.dagbladet.no/2012/06/26/nyheter/sno_ver/innenriks/22294875/    8)

BorisA

Kanskje vi for en gangs skyld slipper å høre gnålet fra klimaforskere om hvor mye isbreene har smeltet i år?
Det kan være like viktig å merke seg hva de IKKE snakker om som hva de snakker om.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Sitat fra: BorisA på juni 26, 2012, 18:35:56 PM
Kanskje vi for en gangs skyld slipper å høre gnålet fra klimaforskere om hvor mye isbreene har smeltet i år?
Det kan være like viktig å merke seg hva de IKKE snakker om som hva de snakker om.

Det er nettopp det de ikke snakker om som gjør dem til alarmister og ikke seriøse forskere. En sann forsker ville ha levert fakta.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Det å skulle endre på menneskene og deres miljø synes å bli mer og mer ønskelig. Det interessante er at mye av denne forskningen synes å ha bakgrunn i FNs ideer og tankegods.

Det er mange som mener at menneskene trenger en "kur" (og vi husker vel fortsatt Kari Marie Norgaard?), og her er en annen av dem:
Sitat
Planet of the (little) apes: Save the world by genetically engineering humans to be smaller, suggests NYU philosopher

  • NYU professor suggests we genetically engineer babies to be smaller and more 'energy-efficient'
  • Other suggestions to save the planet include making humans intolerant to meat through pills or patches
  • The Kyoto Protocol, has not produced demonstrable reductions in global emissions'
  • Authors of study stress they are not advocating the ideas, just opening the debate up for radical cures

SitatMankind should consider extreme options - such as taking pills to wean humanity away from eating meat or genetically engineering ourselves to be smaller - in order to reduce our ecological footprint, says a leading philosopher.

SitatHe said: 'You have to worry that by implementing these techniques we could endanger ourselves or future generations.

'For example it's been suggested that we could alter the reflectivity of the atmosphere using sulfate aerosol so as to turn away a portion of the sun's heat, but it could be that doing so would destroy the ozone layer, which would obviously be problematic.

'Others have argued that we ought to fertilize the ocean with iron, because doing so might encourage a massive bloom of carbon-sucking plankton.

'But doing so could potentially render the ocean inhospitable to fish, which would obviously also be quite problematic. '

SitatLiao said: 'There is a widely cited U.N. Food and Agricultural Organization report that estimates that 18 per cent of the world's greenhouse gas emissions and CO2 equivalents come from livestock farming, which is actually a much higher share than from transportation.

'More recently it's been suggested that livestock farming accounts for as much as 51 per cent of the world's greenhouse gas emissions.

'And then there are estimates that as much as 9 per cent of human emissions occur as a result of deforestation for the expansion of pastures for livestock.

'And that doesn't even to take into account the emissions that arise from manure, or from the livestock directly.

'Since a large portion of these cows and other grazing animals are raised for consumption, it seems obvious that reducing the consumption of these meats could have considerable environmental benefits.'

'I think it's important to note that it wouldn't necessarily need to be a pill. We have also toyed around with the idea of a patch that might stimulate the immune system to reject common bovine proteins, which could lead to a similar kind of lasting aversion to meat products.'

Dersom det skulle finnes en Djevel og en Gud, har jeg ytterligere styrket min tro på at FN må være Djevelen. Det er maktens natur å skjule seg, og som det sies: Djevelens største triumf var å overbevise oss om at han ikke finnes.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Vi nærmer oss mer og mer "Brave New World", av Aldous Huxley (1933).

Det er kun selve kondisjoneringen, dvs. Klimakondisjonering, som må tilpasses tidens krav.

Så, den neste boken i denne serien vil hete: "Brave New Climate & Environment".

Jeg tror dette er langt mer humant enn Klimalobotomering.   ;)   8)

Jostemikk

Dagens klimalink går til Terje Wahls blogg på forskning.no. Debattant Jon kliner til med årets beste beskrivelse av en del av klimayrkesgruppa. Sosialmeteorologi. Fantastisk, Jon! ;) Her er innleggene, og klikk på dem for å gå til Wahls blogg.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jostemikk, jeg så bloggen og registrerte hornsignalene fra Jon. Bra!

Forøvrig synes jeg den bloggen var litt klimablodfattig. For lite astrologi etter min smak. Men det er selvfølgelig mulig at det er en nedadgående temperaturtendens i klimakaffegruten til Wahl.

Till then ...   ;)   8)

seoto

Helt enig, Jostemikk - Sosialmeteorologi er et fenomenalt godt ord!  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på juli 11, 2012, 13:21:50 PM
Helt enig, Jostemikk - Sosialmeteorologi er et fenomenalt godt ord!  ;D

Enig, la oss ha det i mente og bruke det når det passer .... og det er ganske så ofte!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Enig folkens, sosialmereologi er et flott ord - kan bli et antiKLIMAIKON.

PWW, dvs. People World Wide strømmer til Yr

Værvarsel - en ny norsk eksportartikkel

http://www.climometrics.org/12apyral.jpg

Her er det mange interessante overlegninger. Jeg kjenner en eim her, men er ikke kar om å identifisere og plassere den!   :)   ;)   8)

zulusierragolf


seoto

Du er sannelig et smålig menneske, Zulu. Det blir nok ingen Nobel-pris på den måten.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: ebye på juli 11, 2012, 22:03:11 PM
Enig folkens, sosialmereologi er et flott ord - kan bli et antiKLIMAIKON.

PWW, dvs. People World Wide strømmer til Yr

Værvarsel - en ny norsk eksportartikkel

http://www.climometrics.org/12apyral.jpg

Her er det mange interessante overlegninger. Jeg kjenner en eim her, men er ikke kar om å identifisere og plassere den!   :)   ;)   8)

Interessante tanker fra NrKs Erik Bolstad om yr.no, og meteorolog Jon Smits om tilgjengelighet av rådata

SitatMens værvarslerne i Sverige har valgt å holde kortene tettest mulig til brystet i et forsøk på å lage kommerielle tjenester som de kan tjene penger på, bestemte Meteorologisk institutt seg tidlig for en helt annen linje.
Interessant. Hvordan vet Bolstad hva som ligger under de svenske værvarslernes strategi? Mener han at svenskene er syndige om de lager kommerielle tjenester? Er det riktig at Met.no har valgt en helt annen linje der de ikke skal tjene penger, de har ikke kommerielle værtjenester? Er du helt sikker på det, Bolstad?


Sitat- Vi har valgt å gjøre våre data tilgjengelige for flest mulig. Siden vi finansieres over statsbudsjettet, mener vi at publikum allerede har betalt for opplysningene over skatteseddelen, sier statsmeteorolog Jon Smits.
Og Jon Smits: Her er vi jo helt enige. Har du vurdert å ta opp dette prinsippet i en debatt med f.eks. klimaforsker Rasmus Benestad? Klimaforskningen i Norge er jo også finansiert over statsbudsjettet, men klimaforskningen er jo sterkt preget av at klimaforskerne har valgt å holde kortene tettest mulig til brystet i et forsøk på å lage kommerielle tjenester som de kan tjene penger på, ikke sant?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to