Terje Wahl's klimablogg

Startet av ebye, mai 01, 2012, 11:46:39 AM

« forrige - neste »

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

ebye

Juleblogg fra Terje Wahl

Der hvor sola fortsatt varmer

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/343848

Her er det ENSO/El Ninjo/La Ninja som får oppmeksomhet, og selve varmefluksen, til og fra jorda.

Han har hentet ned HadCRUT for november, og klarer ikke å la adelskalenderen ligge. Litt interessant er det jo at anomalien er omkring + 0.55 grader, altså noe mindre enn da COP15/COP16 ble arrangert. Denne endringen er nok av mindre betydning for Wahl. Uansett, han lover mer om temperaturen i neste blogg

SitatJeg kommer med mine temperatur-tips for 2013 om en uke eller to.

Han blir og mer til forveksling lik en værmann - Værmannsen.    ;D      8)

Jostemikk

De har så lite tilbake å klimaskremme med nå, ebye, at de må finne ei varm uke, en vindfull dag, en varm måned, og en ny rekord i timesnedbør. De juksterer temperaturdataene. De forsøker å forfalske historien om tidligere varmetopper. Å radbrekke hva ENSO-barna finner på eller ikke gjør det enda dummere. Vi har varmeste kalde El Nino-år. Vi har kaldeste varme La Nina-år. Enkelte steder blir det verken varmere eller kaldere, og dette er det selvsagt den globale oppvarminga som har skylda for. Som Amatør1 skrev i en annen tråd:

Symptoms of Pathological Science:

1. The maximum effect that is observed is produced by a causative agent of barely detectable intensity, and the magnitude of the effect is substantially independent of the intensity of the cause.

2. The effect is of a magnitude that remains close to the limit of detectability; or, many measurements are necessary because of the very low statistical significance of the results.

3. Claims of great accuracy.

4. Fantastic theories contrary to experience.

5. Criticisms are met by ad hoc excuses thought up on the spur of the moment.

6. Ratio of supporters to critics rises up to somewhere near 50% and then falls gradually to oblivion.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Dette minner meg om en prosjektidé, i en tidlig fase:

1. Kartlegge en sykdom en ikke har sett spor av, der symptomene er uidentifiserte.
2. Måle eksponering for komponenten en ikke vet hva er, med utstyr som ikke finnes.
3. Bestemme mengden i et ukjent kritisk organ, med analyseutstyr en ikke har utviklet.

Dette er det ultimate føre-var. Alarmistene påstår hårdnakket at de handler under stor risiko. Men selvfølgelig, det de holder på med er handling uten kunnskap!

Det er noe kjent med klimamodellene.....   ;)     ;D      8)

ebye

Ny blogg fra Terje Wahl

Hva vil satelittene måle i 2013?

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/344053

Mange flotte bilder, mye interessant satelittomtale. Men når det kommer til klima og klimaendringer begynner dette virkelig å bli oppsiktsvekkende ufaglig. Litt ned i bloggen kan vi lese:

SitatAtmosfæren
Og så – global temperatur i 2013. Det er den vanskeligste, for den avhenger så til de grader av hva som skjer med ENSO utover året. Og der har jeg ikke peiling på hva som vil skje. 

Men uansett så drar altså ikke 2013 med seg noen kald La Nina fra året før, hvilket 2012 gjorde. Så 2013 starter mye varmere enn 2012. I mangel av noe annet, legger jeg til grunn en nøytral ENSO i fortsettelsen. Og da skal 2013 blir et varmere år enn 2012.

Jeg satser derfor på at 2013 havner som nr  4 – 6 på temperaturtoppen.
Det er mulig at denne bloggen bude snakke for seg selv, uten kommentarer. Men jeg klarer ikke å dy meg:

Sitat...global temperatur 2013, .... der har jeg ikke peiling på hva som vil skje.

Men Wahl vet i det minste at:

Sitat... 2013 starter mye varmere enn 2012.

Dette vet han egentlig ikke noe om, men hvor mye varmere er mye varmere?

Jeg trodde Wahl holdt på med klima, men varsler for et år er vel vær? Og i følge NMI (metereologene) er det vanskelig å varsle mer enn 5 dager frem i tid. Hadde Wahl holdt seg klimafaget og forskningen der, kunne han jo brukt klimamodeller for å fremskrive temperaturutviklingen. Nå faller han mellom alle de stoler som finnes.

Etter å ha vist samlegrafen til Climate4you

kommer rosinen i denne pølsa:

SitatOg – som jeg har sagt noen ganger – dersom vi får en skikkelig El Ninjo utover høsten, så vil 2013 bli et meget varmt år og 2014 vil bli rekordvarmt. Dersom, hvis, såfremt, ifall ...

Det må være tillatt å spørre: Hva er det Norsk Romsenter driver med?   :-[     ;D       8)

jarlgeir

I og med at dette er Terje Wahls blogg, burde vel spørsmålet være:

Hva driver Terje Wahl med?

Svaret er åpenbart Astrologi, med mindre han har et privat veddemål med andre i menigheten.
Han later til å tro at solflekkmaksimum for denne solsyklusen kommer i 2013, ham om det.
Havnivået hans stiger med 3,3 mm pr år, hvorav den politiske GIA-juksteringen utgjør 3 mm. De gjenværende 0,3 mm er selvsagt lite i forhold til usikkerhetsmarginene ved den politiske prognosen for havnivåstigning.
2013 skal selvsagt bli enda varmere enn 2012, men slik har Wahl holdt på siden 1998. Han har vel en hysterisk miljøvernminister på tråden eller faksen stadig vekk. Hvor blir det av Klimadommedag?  :o

Norsk Romsenter driver heldigvis med helt andre ting enn resirkulering av gammelt klimavrøvl.
It's the sun, stupid!

Amatør1

Sitat fra: jarlgeir på desember 30, 2012, 02:59:35 AM
Han later til å tro at solflekkmaksimum for denne solsyklusen kommer i 2013, ham om det.

Det Wahl skriver om solflekkaktiviteten er ikke helt på jordet, for det kan nesten virke som om det er hentet fra klimaforskning.com  ::)

Wahl skriver "Teleskopene på SDO og SOHO vil ha hovedfokus på det forventede solflekkmaksimum i 2013. Som kanskje allerede ble passert i 2012?"

Dette ble jo omtalt av undertegnede 11. Desember her. At vi befinner oss i nærheten av solar max for tiden er det ikke så mye grunn til å tvile på, selv om det kan være litt uklart nøyaktig når det skjer.
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,76.msg20886.html#msg20886

Vi kan også få et inntrykk av hvor vi befinner oss i forhold til solar max gjennom dette diagrammet som Leif Svalgaard vedlikeholder. Den nederste kurven er daglige solflekktall. Ingen tegn til økning i aktiviteten der.

Wahl viser halvparten av Leif Svalgaards diagram over Ken Livingstons målinger (uten å nevne hverken Livingston eller Penn) som jeg har vist mange ganger her på forumet, bl.a. her i Juni 2011
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,23.msg76.html#msg76

Der sa jeg "Følgende diagram er ikke så kjent for mange, men kanskje vil mange flere lære å kjenne det framover". Det ser ut til at Wahl har begynt å se poenget med hva det diagrammet viser.

En noe mer detaljert drøfting av fenomenet og diagrammet er å finne i et innlegg her på forumet ifra April 2012.
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,76.msg11656.html#msg11656

Wahl skriver under sin halve kopi av diagrammet: "Fortsatt på vei nedover, eller har denne kurven flatet ut nå? Hvis magnetfeltet faller til under 1500 gauss, så forsvinner solflekkene. (L. Svalgaard)".

Til det kan vi svare at kurven (som måler solflekkenes magnetiske feltstyrke), ikke har "flatet ut", dvs. kurven er tilnærmet flat den, men med signifikant negativt stigningstall. Kun de som ikke følger med, eller sterkt ønsker at kurven skal "flate ut", vil kunne komme på ideen med en slik spekulasjon. Det er ingen rapporter om at noen slik "utflating" er i umiddelbar anmars.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Sitat fra: jarlgeir på desember 30, 2012, 02:59:35 AM
I og med at dette er Terje Wahls blogg, burde vel spørsmålet være:

Hva driver Terje Wahl med?

Svaret er åpenbart Astrologi, med mindre han har et privat veddemål med andre i menigheten.
Havnivået hans stiger med 3,3 mm pr år, hvorav den politiske GIA-juksteringen utgjør 3 mm. De gjenværende 0,3 mm er selvsagt lite i forhold til usikkerhetsmarginene ved den politiske prognosen for havnivåstigning.
2013 skal selvsagt bli enda varmere enn 2012, men slik har Wahl holdt på siden 1998. Han har vel en hysterisk miljøvernminister på tråden eller faksen stadig vekk. Hvor blir det av Klimadommedag?  :o

Norsk Romsenter driver heldigvis med helt andre ting enn resirkulering av gammelt klimavrøvl.
Jeg er enig med deg, jarlgeir. Jeg var muligens litt kjapp der. Men, enigheten forutsetter at Wahl's innhold i bloggen ikke på noen måte preger hans arbeid.

Kan det være at Wahl er en slags gjøkunge på Romsenteret?      ;)      8)

jarlgeir

Takk til Amatør1 for utfyllende detaljer.

NASA hadde tidligere en formening av at max var rett rundt hjørnet, men flyttet tidspunktet til sent i 2013 for noen få måneder siden. At vi har observert sola i så kort tid at vi ikke kjenner til alle relevante fakta er det liten tvil om.

Nå er ikke dette et område jeg har totaloversikt, men så vidt jeg har sett fra WUWT så hevdes det der av enkelte at når solas magnetiske poler snur, så er solflekkmaksimum passert. De samme hevdet for litt tid siden at dette nå har skjedd.

Om et år vet vi hvem som har rett. Uansett burde Hr Wahl ta opp i klimaordforrådet sitt disse to begrepene:
Dalton Minimum
Maunder Minimum

Og han burde filosofere litt over hva en av disse vil medføre for klimaet vårt.

Med hensyn til Gjøkunger i de globale vitenskapsmiljøene, så har denne arten hatt gode rammevilkår etter at politikerne våre har latt seg indoktrinere og skremme til å bevilge stadig mere til "klimaforskning" i form av astrologiske besvergelser med utgangspunkt i klimamodeller uten vitenskapelig verdi.

Dr Vinvent Gray skrev om disse modellene for snart 5 år siden:
My main complaint with the IPCC is in the methods used to "evaluate" computer models. Proper "validation" of models should involve proved evidence that they are capable of future prediction within the range required, and to a satisfactory level of accuracy. Without this procedure, no self-respecting computer engineer would dare to make use of a model for prediction.

No computer climate model has ever been tested in this way, so none should be used for prediction. They sort of accept this by never permitting the use of the term "prediction", only "projection". But they then go ahead predicting anyway.

There is a basic logical principle that a correlation, however convincing, is not proof of causation. Most scientists pay at least lip service to this principle, but its widespread lack of acceptance by the general public have led to IPCC to explore it as one of their methods of "evaluating" models.

The models are so full of inaccurately known parameters and equations that it is comparatively easy to  "fudge" an approximate fit to the few climate sequences that might respond. This sort of evidence is the main feature of most of the current promotional lectures.

Full tekst her: http://nzclimatescience.net/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=1

Takk til Tom V. Segalstad for å ha lenket dit fra sin utmerkede nettside!

Tilbake til gjøkungen din, ebye: Gjøkunger flest foretrekker som kjent å sitte i reiret sitt og motta foring jevnlig, NAV-køen er så uendelig mere kjedelig. Man sikrer som kjent hverken egen jobb eller bevilgninger til egen institusjon ved å banne i klimakjerka.
It's the sun, stupid!

ebye

Interessant og klagjørende debatt etter Wahl's siste blogg

Hva vil satelittene måle i 2013, fra 29. desember 201

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/344053

Jami, IsveinI, Tuvnes og Okular valser rundt med både dumskalle og Wahl.

Det blir mer og mer tydelig hva "klimahuset" til dumskalle er bygd på - CO2! Siste catwalk: korrelasjon mellom data betyr kausalitet. Temperaturgrafene og CO2-grafen er nok.

Jami ber Wahl komme seg ut av "varmeste"-stua. Men, tar han sjansen på det?

Underholdningsverdi = 6 points
Utførelse og innhold (skalle og Wahl): 0 points.

Skallen ser ut til å være eneste gjenværende dypt troende IPCC-proponent. Ingen tvil om at trioen: Jami, Tuvnes og Okular gir varmistene mer hodebry enn ønsket. Ønsket om noe tilsvarende som Harald Eia's "Hjernevask" er ikke nødvendig. Skeptikerkorpset har tilstrekkelig ammunisjon!     8)

Dette er oppbyggelig lesning folkens, hvis man liker "krigsfortellinger"    :D

jarlgeir

Herlig underholdning på Wahl's blogg i det siste her er en perle fra Jami til Terje:

Hvor er dataene?

Ikke nonsens som "dette var den kaldeste varmeste av alle de varmeste ikke-kalde La Nina-årene", eller "september var varm i nedre troposfære".

Legg rett og slett fram dataene som viser at CO2 styrer temperaturtrenden.  ;D

Dumskallen driter seg ut som vanlig.
It's the sun, stupid!

Jostemikk

Terje Wahl nekter fortsatt å svare på Jamis spørsmål om han kan legge fram data som dokumenterer at troposfæretemperaturen er styrt av CO2.

Nå nekter han dessuten å svare på spørsmål fra samme om han noen sinne har lagt ut data på bloggen på forskning.no. Det har han nemlig ikke. Han legger bestandig ut foretrukne, justerte tall, aldri data. Han er livredd data.

Det ville vært interessant å se hva som skjedde hvis flere krevde svar av ham angående disse to viktige punktene. Spør ham også hvorfor han bruker joule-grafen for å vise OHC, og hvor mange tusendels grader dette ville utgjort hvis han transformerte dem til °C.

Jeg synes vi kan kreve svar av ham. Særlig etter hans forrige tråd som han kalte Mens vi venter på data. Hvilke data, Wahl? Når la du sist ut data?

Spiren

Telehiv

Sitat fra: Jostemikk på januar 16, 2013, 15:17:23 PM
Terje Wahl nekter fortsatt å svare på Jamis spørsmål om han kan legge fram data som dokumenterer at troposfæretemperaturen er styrt av CO2.

Nå nekter han dessuten å svare på spørsmål fra samme om han noen sinne har lagt ut data på bloggen på forskning.no. Det har han nemlig ikke. Han legger bestandig ut foretrukne, justerte tall, aldri data. Han er livredd data.

Det ville vært interessant å se hva som skjedde hvis flere krevde svar av ham angående disse to viktige punktene. Spør ham også hvorfor han bruker joule-grafen for å vise OHC, og hvor mange tusendels grader dette ville utgjort hvis han transformerte dem til °C.

Jeg synes vi kan kreve svar av ham. Særlig etter hans forrige tråd som han kalte Mens vi venter på data. Hvilke data, Wahl? Når la du sist ut data?

Joste, alle,

For min del har jeg vel tidligere kommentert i nokså tydelige ordelag at jeg har sluttet å ta Wahl alvorlig.

Hans stadig mer svette forsøk på holde sitt kronisk tendensiøse verdensbilde igang er dessverre preget av en mangel på tilstrekkelige åndsevner og ordmestring til å kunne bedrive slikt. Jeg håpet i det lengste at ikke også han skulle synke ned til nivået for "the sayings of Rasmus", men der er han trygt oppankret nå.

Han kan dessverre leses som en åpen bok, i såkalt klimablindeskrift 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Gerten

Sitat fra: Telehiv på januar 16, 2013, 16:23:40 PM

Joste, alle,

For min del har jeg vel tidligere kommentert i nokså tydelige ordelag at jeg har sluttet å ta Wahl alvorlig.

Hans stadig mer svette forsøk på holde sitt kronisk tendensiøse verdensbilde igang er dessverre preget av en mangel på tilstrekkelige åndsevner og ordmestring til å kunne bedrive slikt. Jeg håpet i det lengste at ikke også han skulle synke ned til nivået for "the sayings of Rasmus", men der er han trygt oppankret nå.

Hm, Terje Wahls blogg har to sider.  Hvordan funker den for de som ikke har dyp innsikt i klima?
Hvordan vurdere bloggen opp mot alt annet som blir servert i massemedia? Jeg tipper positivt, i vår favør.  Han referer en del facts.  Manipuleringen med data er ikke kjent for det store flertall. Det skal mye arbeid til for å få det inn i folks bevissthet. Jeg anbefaler gladelig bloggen til mine venner.  Håper på tilgivelse.
It's the clouds!

Jostemikk

Sitat fra: Gerten på januar 16, 2013, 21:18:51 PM
Sitat fra: Telehiv på januar 16, 2013, 16:23:40 PM

Joste, alle,

Hm, Terje Wahls blogg har to sider.  Hvordan funker den for de som ikke har dyp innsikt i klima?
Hvordan vurdere bloggen opp mot alt annet som blir servert i massemedia? Jeg tipper positivt, i vår favør.  Han referer en del facts.  Manipuleringen med data er ikke kjent for det store flertall. Det skal mye arbeid til for å få det inn i folks bevissthet. Jeg anbefaler gladelig bloggen til mine venner.  Håper på tilgivelse.

Du trenger ikke be om noen tilgivelse for noe som helst, Gerten. Stol på deg selv angående klimasaken. Stå på!

Spiren