Stakkars Bergen!

Startet av Jostemikk, mai 15, 2012, 15:54:40 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Døgntemperaturene for Florida i Bergen er ikke mye å rope hurra for i mai. Gjennomsnittstemperaturen er 3,3 grader under normalen, og nå må det julitemperaturer til for å få mai opp på normalen.

April var 0,2 grader under normalen i Bergen, altså rett så normal. Men alt i alt har ikke været vært allverdens å juble for de to siste månedene. Hva så med mars? Den var 2,9 grader over normalen, så det er nok det Bergenserne straffes for nå i mai. ;D

For sikkerhets skyld kan jeg jo spørre. Hvordan har maiværet vært? OK skiføre?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Takk for omtanken, Joste.

Mht til skiføret har det antagelig vært OK i høyden, men lite snø i min umiddelbare nærhet siden begynnelsen av mai. Da var det til gjengjeld hvit snø på vårgrønn plen. En del trafikale problemer ble rapportert i pressen - jeg lurer på om fristen for piggdekk bør forlenges i lys av de siste klimaendringene.

Helt siden påske har jeg registrert at det ikke er en spesielt tidlig vår til tross for en mild mars. I går og i forgårs var det skikkelig høstvær - kattene snudde i døren på vei ut.

I dag har det imidlertid vært brukbart, og jeg har for første gang siden ca. 1. mai kunnet kose meg litt utendørs.

Sladderspalten: Tele dukket opp i sin 1970(?) modell Spitfire med kalesjen nede... da er det vår! :)

... og naboen ble så inspirert at han trillet sin 1967 modell Spitfire (motorsykkel) ut av garasjen... men den var humørsyk, så en del av kvelden gikk med til starthjelp (med meg som moralsk støtte)... den gjorde seg skikkelig kostbar, men etter å ha blitt klødd en hel del bak øret, begynte den til slutt å male. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

#2
Det var nesten rett årstall, Bebben!
Det er en 1972-modell. Som kom fra Statene i sin tid. Ligner veldig på den dere ser på denne snutten, men min har doble, erigerte sentereksosrør (slik som på Jaguar Type E), så den dere ser her er litt pinglete i forhold, men det er litt deilig når han runder hjørnet, på vei ut i friheten for å høre jentene rope oppmuntrende klimaskrik etter seg! Slik jeg opplevde det i dag på veien rundt Brann Stadion.....

http://www.youtube.com/watch?v=QFPuOWp8v5U

Og her er en fra fødselsåret: http://www.youtube.com/watch?v=yr8WngWPwv8&feature=related

Motor freaks: Enjoy!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Gloføken

Bebben

Denne 1967 mod spitfire, er vel en BSA?
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Bebben

#4
Sitat fra: Gloføken på mai 15, 2012, 23:51:09 PM
Bebben

Denne 1967 mod spitfire, er vel en BSA?

Tror du må spørre Tele, Gloføken, for meg er en "bil" i stor grad en innretning som jeg setter meg inn i ved geografisk punkt A og stiger ut av ved geografisk punkt B :)

Kanskje du kan anbefale Tele en bra (og tidsriktig) rockelåt anno 1972 ... selv om jeg vil tro at "Crazy 'bout an automobile" i Ry Cooder-tolkning ville funke bra.

http://www.youtube.com/watch?v=zxGpmp6URuk

Oppdatert: Oops, trodde først det var bilen du spurte om... på området motorsykkel er jeg som en klimaforsker på glattisen i mai å regne.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gloføken

Spørsmålet gjaldt denne 1967 mod spitfire (motorsykkelen) til naboen din ::)
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Telehiv

#6
Gloføken,

du har helt rett om sykkelen, det var en BSA!

Og her er en låt om tidenes motorsykkel - og tidenes kjærlighetshistorie, om ungdomsforbryteren James (for å få råd til sin livsdrøm, Vincent'en...) som likevel evner å elske sin Red Molly og gir henne sin Vincent når han ligger hagleutskutt på sykehuset...: "Vincent Black Lightning 1952" med Richard Thompson. Especially for you, Gloføken!

http://www.youtube.com/watch?v=j0kJdrfzjAg&feature=related
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Gloføken

Telehiv,

Takk for svar og sang :)
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

Pr. 18. mai er gjennomsnittstemperaturen i Bergen (Florida) 7,1 grader. Normalen er 10,6, og således ligger Bergenserne på stranda og soler seg kun i drøm og fantasi. 3,5 under normalen er ganske mye i mai, men trøsten får være at det godt kan komme en feiende flott avslutning på måneden som virkelig røsker snittet rett vei.

Og nei, jeg holder ikke liv i denne tråden for å plage eventuelle bergensere. Jeg gjør det rett og slett fordi jeg har cherrypicked Hansastaden siden den er et av de kaldeste stedene på jorda mellom Ekvator og Polarsirkelen. Ifølge normalen i det minste. Kalosjene på og kalesjene opp! ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på mai 19, 2012, 19:05:25 PM


Og nei, jeg holder ikke liv i denne tråden for å plage eventuelle bergensere.

Eventuelle bergensere? No lyt du trø varsamt  8)

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på mai 19, 2012, 20:14:06 PM
Sitat fra: Jostemikk på mai 19, 2012, 19:05:25 PM


Og nei, jeg holder ikke liv i denne tråden for å plage eventuelle bergensere.

Eventuelle bergensere? No lyt du trø varsamt  8)

Ettersom jeg er på andre siden av vannskillet, tør jeg være litt oppesen, ConTrari. Tøff på avstand og alt det der. ;D

Eller, de er jo også på andre siden av vannskillet. Altså befinner vi oss på samme sted. (AGW-logikk.) Hmm. Da får jeg være litt forsiktig...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Jeg synes virkelig synd på Bergenserne. Først fryser de nesten i hjel, og nå eksploderer varmen. Jeg anbefaler alle i Bergensområdet å evakuere snarest. Ikke bare byen, men hele regionen bør komme seg i sikkerhet. Hvorfor? Enkel IPCC-prognose er alt som skal til. Trend og korrelasjon til dokumentasjon er robust. Dessuten er det 95 % sikkerhet bak prognosen. Minst.

[attachimg=1]

Temperaturen i Bergen har steget 7,4 grader på bare 9 døgn. Korrelasjonskoeffisienten mellom lufttemperaturen to meter over bakken på plenen utenfor Geofysisk Institutt og den temperaturen måleinstrumentet i Stevenson-kassa har registrert, ligger rett og slett på 100 %. Dette er oppsiktsvekkende!

Iløpet av oktober måned vil innbyggerne kunne plukke ferdig kokt laks, sjøørret, ål, torsk og andre fiskearter fra Store Lungegårdsvann. Dette dokumenterer James Hansens tippingpoint, der grunnlaget er bygget på hans atmosfæremodell.

Mange har spekulert over om Venus-passasjen for noen dager siden var med på å fremskynde denne katastrofen. Ubekreftede rykter på Internett avfeier denne hypotesen, og peker i stedet på noe James Hansen opplevde etter morgenens første kaffekopp for ei snau uke siden. En skikkelig Anus-passasje. Dette er da også mer forenlig med Hansens teori om effektene av drivhusgasser.

Jeg ønsker bergenserne lykke til med evakueringen. Ikke glem husdyrene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto



NB: Jeg ler ikke av bergenser, bare beskrivelsen!

Her regner det så det plasker, og gradestokken viser 15 grader, altså enda en herlig sommerdag  :(
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Kort rapport fra Bergen: Vi har hatt deilige dager, mild og fin temperatur. Folk slikker sol...

Og en "inconvenient truth": Folk rett og slett elsker disse klimaendringene, og hopper i sjøen i pur glede.

Jeg tviler imidlertid på er skeptisk til benekter teorien om nykokt fisk fra "Storelongeren", for nå ser det ut til at været slår over på nord. Det er meldt fortsatt sol, med temperaturer rundt 15-16 grader.

Det har også vært uvanlig tørt (for Bergen) i det siste, ukesvis uten en dråpe, jeg må vanne mine blomster daglig. Til neste helg er det meldt regn, men dette varselet er selvfølgelig mye mer usikkert enn varselet for 16.06.2112.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!