De Freitas-affæren

Startet av Bebben, november 28, 2011, 21:22:55 PM

« forrige - neste »

Bebben

Chris de Freitas var redaktør i tidsskriftet Climate Research da de publiserte artikkelen "Proxy climatic and environmental changes of the past 1000 years" av Willie Soon og Sallie Baliunas.

Om datoer osv., se Wikipedia. Resten av wikispinnet får man vel ta med en klype salt.

Artikkelen gjennomgikk 240 tidligere publiserte artikler og søkte å finne tegn på temperaturvariasjoner de siste tusen år som varmeperioden i Middelalderen og den lille istiden. De konkluderte med at "Across the world, many records reveal that the 20th century is probably not the warmest or a uniquely extreme climatic period of the last millennium".

Dette falt The Team tungt for brystet, og de satte i gang en aksjon for å sverte de Freitas og få ham fjernet. Med seg på laget hadde de sjefsredaktør Hans von Storch.

Von Storch forsøkte å gjøre endringer i fagfellevurderingen, men de andre redaktørene nektet. Dette førte til at von Storch gikk av, sammen med halvparten av de andre redaktørene.

Climategate 2.0 avslører nå det skitne spillet i kulissene rundt denne affæren. Det er dekket hos WUWT her og her , og på the Air Vent, og Steve McIntyre har flagget at det kommer en post om det. Kjenner jeg Steve M rett, kommer den til å være grundig.

Det bildet som framtrer, er av en bande med beinharde aktivister som samarbeider internasjonalt og diskuterer hva de skal gjøre med tidsskrifter som publiserer forskning med resultater de ikke liker, herunder felles tiltak for å diskreditere og sverte kollegaer.

Modus operandi er havnet så langt fra ærlig vitenskap som vi kan komme.
Denne banden er det altså som har informert verden om faren ved "klimaendringer". De siste ti-femten årene gjennom Klimapanelets rapporter.

De er sannelig et sørgelig skue.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Som en ettertanke, kan noen være overrasket over trollenes oppførsel når man iakttar den avvikende atferden til sentrale internasjonale forskere?

Man ser jo klart hvoran de store bulldogene påvirker de små gneldrebikkjene. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på november 28, 2011, 21:25:23 PM
Som en ettertanke, kan noen være overrasket over trollenes oppførsel når man iakttar den avvikende atferden til sentrale internasjonale forskere?

Man ser jo klart hvoran de store bulldogene påvirker de små gneldrebikkjene. :)

Som herren, så hunden.

Man skal ikke skue klimahunden på værhårene (åhh, hhhh-hh...pokker, lattermaskinen starter ikke).

Og ja, det er noen Mannvonde kjøtere i kobbelet også.

Ewer Gladblakk.

SitatSom en ettertanke, kan noen være overrasket over trollenes oppførsel når man iakttar den avvikende atferden til sentrale internasjonale forskere?
Man ser jo klart hvoran de store bulldogene påvirker de små gneldrebikkjene.
Det ser i farten slik ut for min del.....og jeg som ellers ikke tror på troll, før helt ut i eventyra! :D
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Det er i det hele tatt en svært bedrøvelig gjeng, Bebben. Jeg skrev akkurat et innlegg som handler om hvor livsviktig hockeykølla er for The Team. Hele klimaeventyret er over for dem hvis de ikke kan bruke kølla som dokumentasjon. Derfor satte de alle kluter til for å ta knekken på de Freitas.

De har fått en del å svare for etter hvert.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: Jostemikk på november 28, 2011, 22:28:35 PM
Da ser det ut til at McIntyre har klint til i de Freitas-saken.

Det er ikke helt nøyaktig det samme forholdet - selv om det gjelde den samme artikkelen - i og med at det ikke berører de Freitas direkte. Mann skriver til Trenberth for å be sistnevnte om å skaffe ham kontakter ved Harvard som han kan bruke til å (person)angripe Soon og Baliunas.

Dette blir verre og verre, og verstingene er disse tafatte akademikerne uten mannsmot som er støttespillerne for "the Team".

Steve McIntyre er helt sikkert ikke ferdig med dette - snart kommer krøniken om å "take action" mot de Freitas.

Jeg begynner å mangle ord for å beskrive dette, og i tillegg er det en fryktelig stor mengde opplysninger i en stor haug. Heldigvis har vi folk som McIntyre og andre som kan hjelpe oss å sortere det. Jeg tyr til satire... men dette vil være tema i en god stund fremover. Hvis gammelmedia og Establishment tror at dette vil blåse over av seg selv, tror jeg de tar grundig feil. Climategate 1.0 var dynamitt, men dette er en A-bombe:

En stor gruppe av de mest sentrale forskerne i Klimapanelet har verken integritet, moral, vitenskapelig etterrettelighet eller alminnelig folkeskikk. Hvem skulle ha trodd det ved Nobelprisutdelingen i 2007.

Det er faktisk - og jeg tuller ikke en gang - verre enn jeg trodde.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

En kommentar fra Jeff Id på hans egen blogg i går:

SitatI've been sent an email from Steve M tonight because of this post. While I read a dozen emails connected to this, he's got hundreds. My time is too limited now as I am working extensive hours. You will absolutely not even believe what is coming.

Så her er det bare å laste opp med popcorn.

Hvor lenge kan pressen fortsette å være uinteressert i dette? Kommer journalistene til å være de siste til å oppdage sprengstoffet i Climategate 2.0, akkurat som de var de siste til å oppdage at folk var drittlei av lavkarbo-greien?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Nå ble jeg spent. Veldig spent!

Leste gjennom alt jeg fant om dette i natt, og dannet meg et inntrykk av at Mann et. al totalslaktet noe de ikke en gang hadde lest. I så fall er det vel på tide at de blir satt til å gjøre noe annet enn forskning. Jeg har tidligere foreslått plogsliping.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

SitatJeg har tidligere foreslått plogsliping

Vel... kanskje det går som i slutten av denne låten...

Well this ain't no hotel I'm writin' you from
It's the Tennessee prison up at Brushy Mountain
Where yours sincerely's doin' five to eight
Stampin' out my time makin' Tennessee plates

http://www.youtube.com/v/yDmkULOPckY?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Climate Audit er nå ute med en rykende fersk post Peer Review of Enhanced Hide-the-Decline.

The Team hadde som kjent kritisert de Freitas for å trykke artikkelen til Soon og Baliunas, og påsto at fagfellevurderingen hadde sviktet. The publisher (ansvarlig redaktør?) for Climate Research, Otto Kinne, frifant imidlertid de Freitas på alle punkter og fant at fagfellevurderingen hadde vært plettfri.

Mann et al (EOS 2003) skulle være "tilbakevisningen" av Soon og Baliunas, men inneholdt som vi nå vet, "Det utvidede trikset for å skjule nedgangen" og erstatte den med instrumentdata.

Sjefsgransker Steve McIntyre rekonstruerer nå ved hjelp av e-postene i Climategate 1.0 og 2.0 hvordan Mann et al sin artikkel kom i stand.

SitatIn May, Mann and Michael Oppenheimer prepared a talking-points memorandum against Soon et al for use by media and politicians, which Mann sent to Moseley-Thompson in early June. On June 3, at Moseley-Thompson's request, Judy Jacobs, editor of EOS, invited Mann to write up these talking-points for EOS (email 3323).

Så det ser ut til at redaktør Ellen Mosely-Thompson (kona til Lonnie Thompson, som blir nevnt i Al Gores film som Gores venn - bare det at "Dr. Thompsons termometer" fra Gores film i virkeligheten viste seg å være - Manns hockeykølle!) tar initiativet til å få publisert denne artikkelen. Detter skjer alt rimelig kjapt - artikkelen blir skrevet, diskutert innad i The Team, akseptert og publisert.

Men det ser ut til at både redaktører og forfattere "glemte" noe i farten -  den såkalte  fagfellevurderingen.
Oops.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Skulle likt å høre Pål Prestrud få spørsmål om dette på direktesending på fjernsynet. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Bishop Hill har en tråd som er relatert til de Freitas-affæren ved at det handler om "crushing of dissent" ved å angripe journalister og redaktører osv. i stedet for å forholde seg til innlegg og artikler direkte, på vanlig måte.

Jeg synes Nordlies og Benestads angrep på forskning.no ("Forskning?NO!") var relevant for temaet, og la inn en kommentar om dette.

http://www.bishop-hill.net/blog/2011/12/3/crushing-of-dissent.html?lastPage=true#comment16080606
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på desember 03, 2011, 19:28:54 PM
Bishop Hill har en tråd som er relatert til de Freitas-affæren ved at det handler om "crushing of dissent" ved å angripe journalister og redaktører osv. i stedet for å forholde seg til innlegg og artikler direkte, på vanlig måte.

Jeg synes Nordlies og Benestads angrep på forskning.no ("Forskning?NO!") var relevant for temaet, og la inn en kommentar om dette.

http://www.bishop-hill.net/blog/2011/12/3/crushing-of-dissent.html?lastPage=true#comment16080606
Dessverre går ikke linken til ditt innlegg, men det står på side 3 - Dec 3, 2011 at 5:52 PM

Bra innlegg, forresten  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.