Terje Wahl's klimablogg

Startet av ebye, mai 01, 2012, 11:46:39 AM

« forrige - neste »

Telehiv

ebye,

takk for en glitrende oppfølgingsbeskrivelse av tingenes tilstand!

Du må her komplimenteres med at du klarer det kunststykket å idioterklære slyngler på en så dannet måte at man kan risikere at de føler seg beæret som interessante!! 

For så ille står det faktisk til med deres filologisk-retoriske nivå :o
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Takk, takk, Telehiv.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble imponert av formen til Kjell Stordahl, i debatten med Benestad. Da "lærte" jeg hvordan det skulle gjøres. Av Prestrud og Benestad, lærte jeg hvordan det absolutt ikke skulle gjøres. Jeg er slett ikke sikker på at de to sistenevnte har oppfattet sin pedagogiske innvirkning på mitt debattleie.   ;)

I arbeidslivet har jeg hatt en rettesnor: det du skriver må du kunne forsvare på TV. Dette skjerpet kravet il formuleringene i "åpne" rapporter. Noe kommer nok derfra.   8)

ebye

Ny blogg fra Terje Wahl, 24. november 2012

Nye europeiske rom-planer i Napoli

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/340406

En ting skal han ha, han holder oss orientert om romforsknin og det er alltid fine bilder, og illustrerende grafer.

Om temperaturgrafen er så illustrerende for det han skriver denne gangen, er jeg imidlertid litt usikker på.   ;)

SitatUansett – verden blir varmere. Men ikke fullt så raskt som i modellene, altså.




:)  :)  :)  :)

Hvor han ser oppvarmingen i denne grafen nå, trenger en grundig forklaring!   :-\

Ikke fullt så raskt som i modellene? Wahl omtaler ubalanse i energiregnskapet

SitatMen det mest interessante er og blir klodens målte (fra ARGO-bøyene) ubalanse på 0,6 W/m2. Gjennomsnittet av tilsvarende energiubalanse i de mange klimamodellene som ble kjørt forut for IPCC5 er nemlig 1,0 W/m2 (mens median-verdien er 0,9 W/m2), ifølge Wild et al.

0,6 kontra 1,0 (eller 0,9) W/m2. Her ser vi altså at klimamodellene spår en noe raskere global oppvarming enn hva man faktisk måler i atmosfæren og i havet.

Man kan spekulere mye på hvorfor det er slik: Fins det en uforstått forsterkningsfaktor for solas variasjoner (slik danske Henrik Svensmark har påstått)? Blandes varme saktere ned i dyphavet enn hva klimamodellene har antatt (noe James Hansen har hintet om i en av sine nyere artikler)? Eller er det aerosolene som lurer oss?

Det er så jeg må holde meg litt fast. Det virker som han er mest overrasket over at observasjonene ikke stemmer med modellene. Og bare det " ..aerosolene lurer oss"?

Som Humlum, Stordahl, Solheim har sagt siden 2008 - modellene til IPCC har feilet. Underlig at ikke Wahl starter der: modellene er feil, hva er det vi mangler og ikke skjønner? Han er i nærheten av denne erkjennelsen, men han vil nok helst at modellene er riktigere enn observasjonene.    ;D  Ja, så kanskje det ikke er så rart at han føler seg lurt?    ;)    8)

Jostemikk

Takker for den wahlske oppdateringen, ebye. Du får følge med, for jeg har hørt rykter om at han vil få et spørsmål han ikke vil sette særlig pris på...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ufaufa

#124
Viser til Ebye sitt innspill i går, og mitt lille innspill, angjeldende at man kanskje bør samle "alarmist"-forskernes egne innrømmelser - i en egen tråd. Viser til innspillene her:

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,594.msg19984.html#msg19984

Uttalelsene fra East Angeli, U.K. MET-office og NASA i den artikkelen som jeg viste til i går, angjeldende arbeid fra Terje Wahl og andre arbeider - som er kontradiksjoner til det som fremgår av media kan samles på ett sted.

Vanskelig for "alarmistene" å argumentere mot "Hockeyteamets" egne innrømmelser;)

Jostemikk

Ny blogg fra Terje Wahl i dag. Han skriver blant annet:

Årlig global temperatur (i atmosfæren) har ligget temmelig flatt i ti år nå. Det er derfor ideelle tider for spekulasjoner om at noe er fullstendig galt med ortodoks IPCC/CO2-teori (selv om varmen i havet antyder noe annet).

Han har fått et par svar.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jami er en smarting!   :)

Det er merkelig at han kommer med en ny differens-modell fra kretsen rundt Rahmstorf. De modellerer vekk effekter fra sola, vulkaner og ENSO, for å få frem den virkelige "oppvarming". Hva er det de da har igjen? Hva slags inn-energi har de, når de fjerner sola? Og, det han ikke snakker om er validiteten på den måten de variablene blir modellert på. Jeg er ganske sikker på at de variablene ikke er godt nok kjent. Når Prestrud og Benestad har klokketro på denne Rahmstorf-modellen, da har ikke jeg det!     ;)   8) 

Jostemikk

Sitat fra: ebye på desember 01, 2012, 14:53:59 PM
Jami er en smarting!   :)

Det er merkelig at han kommer med en ny differens-modell fra kretsen rundt Rahmstorf. De modellerer vekk effekter fra sola, vulkaner og ENSO, for å få frem den virkelige "oppvarming". Hva er det de da har igjen? Hva slags inn-energi har de, når de fjerner sola? Og, det han ikke snakker om er validiteten på den måten de variablene blir modellert på. Jeg er ganske sikker på at de variablene ikke er godt nok kjent. Når Prestrud og Benestad har klokketro på denne Rahmstorf-modellen, da har ikke jeg det!     ;)   8)

Bob Tisdale har foretatt noe som tvilsomt kan kalles annet enn en totalslakt av Rahmstorf i Rahmstorf et al (2012) Insist on Prolonging a Myth about El Niño and La Niña. Hvordan kan man modellere vekk effekten av noe som er årsaken til hele oppvarmingen?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på desember 01, 2012, 15:04:36 PM
Sitat fra: ebye på desember 01, 2012, 14:53:59 PM
Jami er en smarting!   :)

Det er merkelig at han kommer med en ny differens-modell fra kretsen rundt Rahmstorf. De modellerer vekk effekter fra sola, vulkaner og ENSO, for å få frem den virkelige "oppvarming". Hva er det de da har igjen? Hva slags inn-energi har de, når de fjerner sola? Og, det han ikke snakker om er validiteten på den måten de variablene blir modellert på. Jeg er ganske sikker på at de variablene ikke er godt nok kjent. Når Prestrud og Benestad har klokketro på denne Rahmstorf-modellen, da har ikke jeg det!     ;)   8)

Bob Tisdale har foretatt noe som tvilsomt kan kalles annet enn en totalslakt av Rahmstorf i Rahmstorf et al (2012) Insist on Prolonging a Myth about El Niño and La Niña. Hvordan kan man modellere vekk effekten av noe som er årsaken til hele oppvarmingen?
For de som vil ha litt dårlig krydder på en lørdag, les artikkelen til Pål Prestrud på forskning.no, der han forsvarer denne modellen

Underlige påstander om klima og temperatur, del 2

http://www.forskning.no/artikler/2012/februar/314214

I en mail-utveksling med PP påpekte jeg nettopp dette underlige, hva som ble modellert vekk. Og, at variablene knapt kunne være godt nok beskrevet. Da svarte han meg: "Måten du spør på viser at du ikke har skjønt noe."

Så, selv i de små rom kunne han ikke dy seg for å bruke hersketeknikker. Men, PP står jo pent på rad med alle norske IPCC-klimafrelste fagfolk - selvinnsikt er en ukjent egenskap.    ;)    8)


ebye

Det kan virke som om bloggen til Wahl er i ferd med å tørke inn. Det er få kommentarer, sammenliknet med for ett år siden, eller så der.

Det er færre troll på Dagsavisen Nye meninger, det er lite klimastoff i MSM. Er det bare stille til etter Doha, eller er det et litt uventet knekkpunkt?    ;)

jarlgeir

Ebye,

Det er vinter. Temperaturer under null, osv.

Klimatroll, alarmister og klimapresteskap trives best om sommeren. Dette går i sykluser på 12 mnd som henger nøye sammen med temperaturen på den nordlige halvkule, du skal se straks det blir vår begynner det igjen. Først med hvordan trekkfuglene kommer senere, og så litt om krympende sauer og planter som blomstrer for tidlig. Så i august når vi har kommet til de to ukene i året hvor temperaturen på Grønland er over null, da er det dommedag for Grønlandsisen. Og jeremiader om sultende og druknende isbjørn.

I tillegg til den naturlige variasjonen over, har vi klimakonferansesyklusen. No har de flakset av gårde til Doha for den jevnlige konferansen om klimaet (Klimakonferanser holdes nå i tropiske områder mens det er kaldt på den nordlige halvhule, fin ferie for klimaflagellantene dette), en masse vrøvl er sluppet løs på oss før de vier seg til festmiddagene, og drinkene i baren til langt på natt, alt på skattebetalernes bekostning. Høydepunktet iår var det hjernedøde klimavrøvlet fra generalsekretæren i FN. Snart kommer de hjem fra Doha, spekkfulle av festmat, med en solid bakrus etter at resten av kloden med BRIC-landene i spissen har avvist denne CO2-religionen.
It's the sun, stupid!

Bebben

Sitat fra: ebye på desember 01, 2012, 16:29:09 PM
Det kan virke som om bloggen til Wahl er i ferd med å tørke inn. Det er få kommentarer, sammenliknet med for ett år siden, eller så der.

Det er færre troll på Dagsavisen Nye meninger, det er lite klimastoff i MSM. Er det bare stille til etter Doha, eller er det et litt uventet knekkpunkt?    ;)

Dette diqus-systemet er håpløst i forhold til det enkle systemet de hadde før. Fryktelig tungvint og avskrekkende, men det var kanskje det som var meningen? Heldigvis er Svein, Karl Grimstad og Jami der fremdeles, dessverre i selskap med visse gjester fra Trollheimen.

Klimahypen har vel ellers vært døende siden høsten 2009, med Yamal, Climategate, alle "gatene" i AR4 og selve floppen i København. Problemet er selvfølgelig at den nå er institusjonalisert, slik at det er utrolig mange som har som jobb å holde den levende.

Jeg for min del tror vi kan få et ytterligere fall i hypen når mange investorer i "grønn energi" nekter å tape mer penger og snører igjen pengesekken.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på desember 01, 2012, 20:53:40 PM
Jeg for min del tror vi kan få et ytterligere fall i hypen når mange investorer i "grønn energi" nekter å tape mer penger og snører igjen pengesekken.

Når det skjer, så får du rett. Får håpe det skjer mens det ennå er noen vits i å nekte å tape mer penger.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Hjernemassasjen fra skeptikerne begynner å virke.   ;D

SitatVil oppvarmingsraten synke ytterligere, og gå over til nedkjøling om noen år? Eller vil havnivåstigningen begynne å akselerere oppover, som respons på både mer is-smelting og mer oppvarming? Ikke vet jeg, men jeg er glad for hvert kvartal som går uten akselererende havnivåstigning. På vegne av andre, altså. Her på Fetsund (i trygg høyde over Glomma) er jeg mer bekymret for kraftigere regnbyger. Eller "mer intensiv vannsyklus", som det så fint heter på klimaspråket. 

Men det er en schizofren klode der ute: Mens havet stiger og isen smelter som gode indikatorer på global oppvarming, så insisterer den globale temperaturen selv på å holde seg temmelig flat i troposfæren. Hmmmm ...
Usikkerheten til Wahl her er nye toner. I flere år har han sett fortsatt oppvarming, til tross for utflating av temperaturen.

I flyet, ville vi ha hørt følgende over høytaleren:

Spenn sikkerhesbeltene, vi gjør klar for nedstigning og landing.

Jeg forbereder meg på litt skjev landing!    ;)     8)