Jeg går videre med denne her, for få personer i klimasaken fortjener et meget kritisk søkelys mer enn Jørgen Randers.
Jørgen Randers, bilde fra Wikipedia:
The Club of Romes dommedagstrusler ført i pennen av Jørgen Randers 2011[attachimg=1]
New Report issues a warning about humanity’s ability to survive without a major change in direction PDF 2011Jeg siterer kort fra rapporten, og det dreier seg om de 2 gradene de neste 40 år som Reuters skriver om i artikkelen jeg linket til i første innlegg:
CO2 concentrations in the atmosphere will continue to grow and cause +2°C in 2052IPCC AR4 er jo allerede helt av kurs med sine 0,2 grader pr. tiår fram til nå. Verden har ikke blitt varmere i dette årtusenet. Jeg har også tatt med deres modellers påstand i grafen.
[attachimg=2]
Hvor har Jørgen Randers disse tallene fra? Ikke fra klimapanelets "beste modeller" i hvertfall. Er tallene noe han bare har funnet opp? I så fall hvorfor?
Hele rapporten ble selvfølgelig skreddersydd som skremselspropaganda til Rio+20:
Published in the run-up to the Rio Summit, this Report to the Club of Rome: 2052: A Global Forecast for the Next Forty Years (published by US publishers Chelsea Green) looks at issues first raised in The Limits to Growth, 40 years ago. This earlier Report, also to the Club of Rome, of which Randers was a co-author, created shock waves by questioning the ideal of permanent growth.
Commenting on the findings of 2052, Ian Johnson, Club of Rome Secretary General said: “Professor Randers’ analysis of where the world could be in 40 years has demonstrated that ‘Business as usual’ is not an option if we want our grand-children to live in a sustainable and equitable planet. It took 40 years before the full message of The Limits to Growth was properly understood. We cannot afford any more lost decades.”Jørgen Randers var altså medforfatter i en Club of Rome-rapport allerede for 40 år siden, og truslene og skremslene var de samme den gang. Verden vil gå til helvete så sant vi ikke reduserer antall mennesker dramatisk. Det er det hele saken dreier seg om sammen med "bærekraftig utvikling". Verden tåler ikke stadig økonomisk vekst og økt forbruk. Det siste kan godt være noe Randers har rett i, men da regner jeg med at han selv går rundt i en gammel dress, ikke kjøper nye laptopper og PC-er, ikke kjøper seg ny bil i tide og utide, ikke drar verden rundt med fly også videre.
Rapportens vitenskapelige litteraturhenvisningerDet finnes ingen.
Hvordan og hvorfor tillates Jørgen Randers å holde på med denne svindelen? Hvem lønner denne moderne dommedagspredikanten? For som jeg skrev, han klarer seg vel med lite han som skal gå foran som et godt forbilde?
Skattelista fra 2010:
[attachimg=3]
Jeg regner med at 50 % av årlig inntekt, samt hele formuen, vil bli gitt til den tredje verdens fattigste.