Er det betryggende at Geir Stene-Larsen, direktør ved Nasjonalt folkehelseinstitutt til 13.08.12, nå er utnevnt til ekspedisjonssjef i Folkehelseavdelingen i Helse- og omsorgsdepartementet? Han var jo selvsagt blant dem som forsvarte alt som skjedde den gangen. Camilla Stoltenberg overtok sjefsstolen etter Stene-Larsen.
(Rettet skrivefeil.)
Takk for et viktig og tankevekkende innlegg. Det er mye jeg ikke kan om vaksiner og helsvesenet, så det jeg nå sier er å anse som legmannsbetraktninger, men like fullt:
Vi har mang en gang hørt om de ekstremt lange og kostbare prosessene med å godkjenne medisiner, der det skal testes mot bivirkninger og kontrolleres for positive effekter med blind-tester og placebo. Det ringte derfor noen bjeller i mitt hode da dette stod på som verst, plutselig var det ekstremt viktig å få godkjent disse vaksinene på et par måneder??
Så er det dette med patologisk vitenskap, som kan gjenkjennes etter
kjente kriterier.
Symptoms of Pathological Science:
1. The maximum effect that is observed is produced by a causative agent of barely detectable intensity, and the magnitude of the effect is substantially independent of the intensity of the cause.
2. The effect is of a magnitude that remains close to the limit of detectability; or, many measurements are necessary because of the very low statistical significance of the results.
3. Claims of great accuracy.
4. Fantastic theories contrary to experience.
5. Criticisms are met by ad hoc excuses thought up on the spur of the moment.
6. Ratio of supporters to critics rises up to somewhere near 50% and then falls gradually to oblivion.
Noen ganger blir man eksponert for vitenskapelige påstander som man har ytterst vanskelig for å verifisere på egen hånd. Det gjelder for klimavitenskapen, og det gjelder for denne saken om vaksiner. Hva gjør man som lekmann da?
Jeg hadde 2 barn i grunnskolen da dette stod på som verst. Vi fikk skriftlige henvendelser fra skolen der vi ble bedt om å skrive under på at våre barn skulle vaksineres. Om jeg ikke tar helt feil, var det en eksplisitt ansvarsfraskrivelse i den teksten, om noe skulle vise seg å gå galt.
Jeg var meget betenkt, for å si det slik. Jeg hadde tilgode å se klare bevis på at problemet var så ille som det ble hevdet - ja jeg kunne ikke engang vite om det i det hele tatt eksisterte.
Konklusjonen ble at jeg skrev til skolen og sa at våre barn under ingen omstendighet skulle utsettes for denne vaksinen. Jeg anså risikoen for uheldige bivirkninger som langt høyere enn det problemet de reklamerte så veldig for i mediene.
Kanskje hadde jeg rett, hvem vet.