MSM i fritt fall

Startet av Amatør1, august 21, 2012, 08:33:32 AM

« forrige - neste »

Amatør1

Vel, dette er fra UK, men tallene er dramatiske. De britiske MSM-avisenes opplag faller med tosofrede prosent årlig, ifølge Richard Norths Media: a dying industry



"This cannot correctly be called an industry in decline – it is in free fall. It is a dying industry. No enterprise can sustain this level of losses and expect to survive.

Why this should be the case, we have explored many times and our views scarcely bear repetition. Just the narrow subject to which we have devoted this blog to the last few weeks demonstrates the lacklustre performance of an industry which claims as its rationale the ability to inform.

Indicative of the way the industry is going, though, one recalls the triumphant front-page headlines in the 80s, when some of the newspapers were reaching new circulation peaks. But, as circulation plummets, those same newspapers are remarkably silent about their fates.

As always, if you want to be informed, even about newspapers themselves, you have to go elsewhere. "





Mye tyder på at situasjonen er tilsvarende her til lands, men vi ligger kanskje litt etter, så fallet står foran oss?

Det er ihvertfall liten grunn til å tro at MSM-journalistikken vil heve kvaliteten framover, selv om det egentlig er det som er årsaken til utviklingen
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Det siste jeg leste om papiraviser, Amatør1, var at den siste ville komme i 2040!

Det hadde vært interessant å se hvor mye av "fallet" som skyldes teknologi og hvor mye som skyldes innholdets kvalitet.   8)

Jostemikk

Dette er ikke overraskende, og skyldes flere ting. Som ebye skrev, det er en revolusjon på nettet. Nett-avisene er noe av årsaken. Så må alle huske at kvaliteten har stupt de siste år. Er ikke lenger enn 10-15 år siden våre riksmedier til stadighet tok opp søppelinnholdet i Se & Hør. Nå er blant annet VG og Dagbladet verre enn Se & Hør noen gang var den gangen.

Dessuten har folk begynt å hente opplysninger andre steder. MSM er ikke stedet å gå for å lære om noe som helst. Tenk bare på klimasaken. Det står ikke bedre til med resten av MSMs "opplysning" til leserne. Flere og flere har blitt klar over dette. MSM er rett og slett ikke til å stole på. Den politiske og eiermessige slagsiden har blitt større og større, og er det noe som vil bli forklart av ettertiden som årsak til at MSM-skuta gikk til bunns, er det nettopp dette. I en periode der et uavhengig MSM har vært viktigere enn noen gang, er det det motsatte som har skjedd.

Når det gjelder Se & Hør-utviklingen, så ta en rask titt på forsiden av dagens VG. Forklarer mye, gjør det ikke?

Folk kommer til å hente mer og mer ønskede opplysninger fra diverse blogger og nettsider utenfor MSM. Internett er i ferd med å ta makten fra de gamle maktetablissementene. Kanskje ikke så rart at enkelte har tatt til orde for å kontrollere Internett i mye sterkere grad, slik at de atter skal klare å styre nyhetsbildet for folk flest?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

I denne sammenheng, Jostemikk, er det gledelig å lese Abuslands kommentar nr 2, etter dette innlegget og kommentar nr. 1 på ABCNyheter

http://www.abcnyheter.no/meninger/borger/2012/05/18/klima-endring-i-revers#comments

:)   ;)   8)

ConTrari

#4
Denne artikkelen i forskning.no gir noe vyer omkring fremtidens media. Vel, utviklingen har vi jo sett over tid allerede, men det er interessant at de tror journalister vil miste sine faste stillinger, og at tradisjonelle redaksjoner, som ofte lever i en gunstig symbiose med makteliten (uansett hvor mye de hevder å være et korrektiv), vil bli utfordret av frittstående nettsteder, som.....hva var det nå det het igjen.....jo: Klimaforskning.com!

http://www.forskning.no/artikler/2012/august/330164

"De to forskerne har helt bevisst sett på ikke-engelskspråklige områder. Men forholdene for de engelskspråklige er ikke mye bedre. For de som slår igjennom, som Huffington Post og Gawker, er det store penger å hente. Men konkurransen er beinhard.

Forskerne tror framtiden vil minnemer om den preindustrielle nyhetsmodellen, som bygget på enkeltpersoner og frivillige – snarere enn dagens store nyhetsimperier.

Det avgjørende blir å ha lave kostnader, en klar målgruppe og flere forskjellige inntektsstrømmer."


Amatør1

Sitat fra: ConTrari på august 21, 2012, 15:09:55 PM
Det avgjørende blir å ha lave kostnader, en klar målgruppe og flere forskjellige inntektsstrømmer."

Vel, klimaforskning.com har relativt lave kostnader (eller hva seoto?), og rimelig klar målgruppe.

Mht. "inntektsstrømmer" så er det vel kanskje et forbedrinspotensiale  ;D Men nettopp det at det ikke eksisterer noen inntektsstrømmer her, gir klimaforskning.com legitimitet, eller hva?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på august 21, 2012, 15:29:07 PM
Sitat fra: ConTrari på august 21, 2012, 15:09:55 PM
Det avgjørende blir å ha lave kostnader, en klar målgruppe og flere forskjellige inntektsstrømmer."

Vel, klimaforskning.com har relativt lave kostnader (eller hva seoto?), og rimelig klar målgruppe.

Mht. "inntektsstrømmer" så er det vel kanskje et forbedrinspotensiale  ;D Men nettopp det at det ikke eksisterer noen inntektsstrømmer her, gir klimaforskning.com legitimitet, eller hva?

Her drives det på ren idealisme og et levelig underskudd - og total frihet, også fra skattemyndigheter  :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Det går nedover med MSM i Norge ja, og Aftenposten flytter fra panoramalokalene i Postbygget til samboerskap med VG i Akersgata. Og de legger ned Aftenutgaven.


"Opplaget for Aftenposten falt i andre kvartal med 6.575 eksemplarer sammenlignet med andre kvartal i fjor.

Opplaget til Norges mest leste avis, VG, falt i samme periode med 20.389 eksemplarer.

Likevel er VG skjermet fra store deler av kuttene som nå kommer, mens Aftenposten og de andre regionavisene i konsernet må ta den tyngste børen."


http://e24.no/media/aftenposten-legger-ned-aftenutgaven/20266171

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på august 22, 2012, 16:39:21 PM
http://e24.no/media/aftenposten-legger-ned-aftenutgaven/20266171

Heisann, det var sannelig mye mer akutt og dramatisk enn jeg var klar over (men så er det mer enn 10 år siden jeg sa opp abonnementet, så hva kan du forlange....). Jaså, de flytter tilbake til Akersgata, og blir "Tanta i Akersgata" igjen, kanskje?

Med så mange oppsigelser, er det mulig å få kvotert inn Mathismoen, kanskje?

Legg merke til kommentarene under:
Sitat
Jonas Bay
haha,   schibstedt-møkka sensurere for harde livet

Sitatairbus333
Disse marxistene vil ikke få noen ny jobb heller.

SitatDemagog,
Kanskje Aftenposten skulle ansette en ledelse som IKKE har AKP-ml bakgrunn?

Sitat
vaffelhjerte
Hadde aftenpostens redaktører sluttet å leke AP-politikere og blodrøde SV folk, ville avisen deres sansynligvis unngått alle disse oppsigelsene. Jeg ville ikke blitt lei meg om dere forsvant fullstendig.

Så definitivt et fritt fall.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på august 22, 2012, 16:39:21 PM
Det går nedover med MSM i Norge ja, og Aftenposten flytter fra panoramalokalene i Postbygget til samboerskap med VG i Akersgata. Og de legger ned Aftenutgaven.


"Opplaget for Aftenposten falt i andre kvartal med 6.575 eksemplarer sammenlignet med andre kvartal i fjor.

Opplaget til Norges mest leste avis, VG, falt i samme periode med 20.389 eksemplarer.

Likevel er VG skjermet fra store deler av kuttene som nå kommer, mens Aftenposten og de andre regionavisene i konsernet må ta den tyngste børen."


http://e24.no/media/aftenposten-legger-ned-aftenutgaven/20266171

Takk for opplysningen, ConTrari. Dette virker mer alvorlig enn det jeg trodde var tilfelle, så jeg er ørlite overrasket. Er imidlertid ikke særlig overrasket over de kommentarene Amatør1 la ved i innlegget sitt. På gamle Aftenposten debatt kalte jeg avisen deres for den nystartede og norske avdelingen av Pravda. Innlegget forsvant rimelig raskt, og bekreftet på elegant vis det jeg skrev.

Jeg har uttalt til telefonselger fra Aftenposten at jeg skal tegne abonnement den dagen hele forsiden av papirutgaven handler om at Ole Mathismoen har fått sparken på grunn av total udugelighet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 22, 2012, 20:13:08 PM
Jeg har uttalt til telefonselger fra Aftenposten at jeg skal tegne abonnement den dagen hele forsiden av papirutgaven handler om at Ole Mathismoen har fått sparken på grunn av total udugelighet.

Telefonselgere, ja  ;)

Det kan jo bli et veddemål dette, hva skjer først: Aftenposten blir nedlagt som papiravis, eller Mathismoen slutter av andre grunner?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

Er jeg den eneste som fortsatt abonnerer på Aftenposten?
Noen må jo støtte avisa i denne vanskelige tiden.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

bøvelen

Hørte på nyhetene at 25 % av de ansatte må gå. Blir sikkert mye oppstyr om det. Haugsgjerd tenkte på de ansatte, men løper eiernes (kapitalistenes) ærend. Man kan jo håpe at Olemann er blant de 25 %? Jeg kommer vel forresten ikke til å bli abbonent igjen likevel..

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på august 22, 2012, 20:13:08 PM

Takk for opplysningen, ConTrari. Dette virker mer alvorlig enn det jeg trodde var tilfelle, så jeg er ørlite overrasket. Er imidlertid ikke særlig overrasket over de kommentarene Amatør1 la ved i innlegget sitt. På gamle Aftenposten debatt kalte jeg avisen deres for den nystartede og norske avdelingen av Pravda. Innlegget forsvant rimelig raskt, og bekreftet på elegant vis det jeg skrev.

Jeg har uttalt til telefonselger fra Aftenposten at jeg skal tegne abonnement den dagen hele forsiden av papirutgaven handler om at Ole Mathismoen har fått sparken på grunn av total udugelighet.

hehe, ja jeg har en favoritt selger som trasker håpefullt rundt på Oslo S, og hygger meg med å si at jeg dessverre av moralske årsaker ikke kan abonnere.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på august 22, 2012, 20:41:41 PM
Er jeg den eneste som fortsatt abonnerer på Aftenposten?
Noen må jo støtte avisa i denne vanskelige tiden.

Kjøpte en papir-utgave idag, for å lese om Lambda-prosjektet. Men det går mange måneder mellom hver gang det skjer. Men, ved anskaffelse av en undulat..... 8)