Bibliotek med søkefunksjon

Startet av ebye, januar 16, 2012, 12:42:58 PM

« forrige - neste »

ebye

ConTrari har luftet tanken om et bibliotek med "alt" som legges ut her på forumet, med en god søkemulighet. Jeg kan ikke tilby tid, men en idé/forslag. P¨å jobb har jeg arkivert fysisk litteratur i en biblioteksbase, der hver post fikk et løpenummer, fra 1 og oppover, knyttet til hver registrering. Registreringen består av:

Om det er bok, journal, notat
Tittel
Forfatter(e)
Tidsskrift
Vol.nr., årstall, sidetall
Stikkord, for søk

Min database heter Reference-11, om det er noen som skulle kjenne til den. Den er avlegs, det er en enbruker og passet best før de siste versjoner av Windows!  ;) Noen flotte år siden.

I dag brukes Reference Manager eller EndNote til slik arkivering av de fleste.

Et alternativ ville være å lage et arkivsysten med Access, MS. Organisering for innlegging er jeg fullstendig blank på. Så om dette fungerer på annen måte enn at en person legger data inn, vet jeg ikke.

Jeg har stadig planer om å lage en til meg selv, men den planen har det som Klimameldingen. Det har da gått bra til nå?  8) 


ConTrari

Sitat fra: ebye på januar 16, 2012, 12:42:58 PM
ConTrari har luftet tanken om et bibliotek med "alt" som legges ut her på forumet, med en god søkemulighet. Jeg kan ikke tilby tid, men en idé/forslag. P¨å jobb har jeg arkivert fysisk litteratur i en biblioteksbase, der hver post fikk et løpenummer, fra 1 og oppover, knyttet til hver registrering. Registreringen består av:

Om det er bok, journal, notat
Tittel
Forfatter(e)
Tidsskrift
Vol.nr., årstall, sidetall
Stikkord, for søk

Min database heter Reference-11, om det er noen som skulle kjenne til den. Den er avlegs, det er en enbruker og passet best før de siste versjoner av Windows!  ;) Noen flotte år siden.

I dag brukes Reference Manager eller EndNote til slik arkivering av de fleste.

Et alternativ ville være å lage et arkivsysten med Access, MS. Organisering for innlegging er jeg fullstendig blank på. Så om dette fungerer på annen måte enn at en person legger data inn, vet jeg ikke.

Jeg har stadig planer om å lage en til meg selv, men den planen har det som Klimameldingen. Det har da gått bra til nå?  8)

Gode ideer ebye! Jeg har ikke erfaringer med slikt arbeid, men det kan sikkert gjøres av "ufaglærte" også. Det finnes jo en rimelig god søkefunksjon på forumet allerede, men en mer komplett oversikt over den stor mengden informasjon som ligger i våre snart 7000 innlegg hadde vært til stor hjelp.

seoto

En slik database ville selvsagt være helt ypperlig, men jeg ser for meg at det ville by på fryktelig mye arbeid å registrere alle opplysninger. Dersom noen er dyktige på slike ting, så send meg gjerne en PM, kanskje vi kan finne på noe i fellesskap.

Egentlig har vi jo allerede et "bibliotek" her i forumet, det er bare litt usystematisk og vi må bare lære oss å søke riktig i det. Og selvsagt må vi også vite hva vi søker etter. Søkemotoren her er ikke så dårlig som den kan virke dersom man bare bruker søkeboksen oppe i høyre hjørne. Gå heller til Søk og bruk denne:

[attachimg=1]

Sett inn søkeordet/-ordene. Velg mellom "Treff på alle ordene" og "Treff på ett eller flere av ordene".
Dersom du husker hvilket medlem som skrev innlegget, kan du sette inn navnet i "Etter medlem".
Gjør dine valg i "Sorter søk".
Dersom du vet omtrent hvor gammelt innlegget er, kan du velge "Alder for innlegg".
I avdelingen nedenfor, "Velg en seksjon du vil søke i, eller velg alle" gjør du dine valg.

Dette tilsvarer ikke et arkiv med grupper og undergrupper, men er foreløpig det eneste vi kan tilby.

Når det gjelder å søke på hele området til klimaforskning.com, anbefaler jeg metoden med "søkeord site:klimaforskning.com" gjennom Googles søkeboks, f.eks. slik som dette:

Debattsentralen site:klimaforskning.com
Erik Bye site:klimaforskning.com
Stocker task group site:klimaforskning.com

Da får man opp alle steder der Debattsentralen er nevnt, og ikke bare i forumet.
Kursiv er søkeord, rødt er det faste uttrykket man bruker.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.