Norsk kultur

Startet av Bebben, januar 06, 2013, 22:53:29 PM

« forrige - neste »

Bebben

Vi har en debatt om norsk kultur gående, med henvisning og relatert til innvandringsdebatten, tilsynelatende startet av Frp's Christian Tybring-Gjedde, se her i Dagbladet....

... men det ble den jo ikke, det var kanskje miljøaktivisten Steinar Lem som startet den på sitt dødsleie i 2009, da han hevdet at norsk kultur er "truet av muslimer", som rapportert av Dagbladet ....

Litt interessant er Hadia Tajik involvert begge ganger. Jeg er tilbøyelig til å være enig med henne når hun sier "forsiktig med generaliseringene".

Dette er jo en stor debatt som jeg har deltatt lite i, om i det hele tatt. Ikke har jeg noe stort ønske om å bringe den hit heller, den hører gjerne mer hjemme andre steder. Jeg vil likevel påpeke at det må være åpenbart at kultur ikke er uavhengig av klima:

- Muslimene må begrave sine døde innen 24 timer. Dette virker som en god løsning i et klima med opptil 40-50 plussgrader.

- Fra Oddgeir Bruasets programmer om de gamle fjellgårdene i Geirangerfjorden husker jeg at det ble fortalt om en eldre kar som skjønte at det gikk mot slutten samtidig som vinteren nærmet seg, og som instruerte sønnene sine om at dersom det var for mye is og ble for farlig å frakte kisten ned det stupbratte tråkket til fjorden, skulle de heller sette kisten - med ham i - fra seg på et bestemt sted under en liten berghammer og la den stå der til våren kom. Hvilket skjedde nøyaktig slik han hadde forutsett.

- Inntil min gamle tante i Stockholm døde for noen få år siden var jeg uvitende om at våre nærmeste naboer i øst svenskene gjerne venter i både tre og fire og fem uker med å få sine døde i jorden. På denne måten unngår folk som må ta seg fri, reise osv. for å gå i en begravelse en hel masse stress. Om dette kan tenkes å være relatert til klimatiske forhold aner jeg ikke, og ikke vet jeg hvor gammel tradisjonen er heller.

Med ordene "norsk kultur" dukker Kjell Aukrust opp i hodet, en av hans største suksesser var jo å koble Flåklypa til italieneres fascinasjon for racerbiler via Ivo Caprino...

Aukrust minner meg også om dette: I en av sine bøker fra 60-tallet beskriver han en teknikk som en gang i tiden var en velkjent del av norsk kultur, nemlig hvordan du går på utedo i tosifrede minusgrader:

Du tar av deg vottene, vrenger dem og legger 1 vott på hver side av hullet. Så setter du forsiktig skinkene nedpå slik at mest mulig av dem treffer vottene. Deretter gjør du ditt fornødne, tørker deg med Sunnmørsposten Nationen fra i fjor, reiser deg og drar opp buksene og tar på deg vottene igjen. (For når du har den rette teken, vil ikke vottene falle ned i hullet.)

(Dette kulturelle trikset er ikke lenger obligatorisk på kurs i norsk kultur for utlendinger.)

Dette er gammel norsk kultur. Islamsk praksis med vannbasert renslighold ville neppe ha fungert i denne situasjonen, med mindre man hadde med seg smeltet vann fra innomhus. Men på Tynset ville det vel likevel ha blitt til is i mellomtiden...


Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gloføken

Sitat fra: Bebben på januar 06, 2013, 22:53:29 PM
Vi har en debatt om norsk kultur gående, med henvisning og relatert til innvandringsdebatten, tilsynelatende startet av Frp's Christian Tybring-Gjedde, se her i Dagbladet....

... men det ble den jo ikke, det var kanskje miljøaktivisten Steinar Lem som startet den på sitt dødsleie i 2009, da han hevdet at norsk kultur er "truet av muslimer"

Tviler på at det er muslimer som er den  største trusselen for norsk kultur.
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

Jostemikk

Norsk kultur er truet. Årsakene er mange, og den påtvungne innvandringen er en av årsakene. Internett og globalisering en annen. Alt er i forandring, og nå raskere enn noen gang tidligere. Jeg antar det hele eksploderte her til lands en dag på 70-tallet da Gro Harlem Brundtland lurte det norske folk til å tro at hun representerte verdiene til arbeiderbevegelsen. Da hun etter hvert lanserte begrepene A/S Norge og bærekraft, ja da var alt tapt. Vi har vår nasjonaldag, og den skal vi verne om, men kanskje vi burde stiftet også det motsatte? Svartedagen? 20. april er i så fall dagen da svarteflagget skal heises for å skremme barn og tilreisende.

For dere som måtte tro det, så nei, jeg tuller ikke. A/S Norge-begrepet er med det det innebærer noe så aldeles forferdelig det verste vi har opplevd. Etter at Brundtland kom med dette har vi vært på vei utfor stupet hva gjelder norsk kultur. Byene var allerede fortapt i og med innvandringen. Da A/S Norge-begrepet kom, tok hun elegant knekken på bygdenorge også. Det økonomisk "intelligente" sentraliseringsspørsmålet dukket opp som en kreftsvulst hvor enn man vendte blikket. Norges innsats for en raskest mulig globaliseringstilnærming var etablert.

Muslimer i byene, vindmøller, tørrlagte elveleier og kraftreservoarer i det som tidligere var norsk kulturs høyborg, bygdenorge. Så får det ikke hjelpe at Lillebjørn Nilsen mener at han ved å drikke på seg skrumplever på Tigerstadens diverse skjenkesteder, har vært vår fremste kulturbærer. Jada, Lillebjørn. Det er godt personvern i å omgi seg med så mange mennesker man ikke kjenner at man kan hindre folk i å slippe for nær den private sfæren. Fyll så etter med nok liter pils, så lever du i bomull, men å drukne egen uperfekthet i alkohol er ikke noe særfenomen med patent byfolk. Vi drikker oss ihjel i restene av den norske landsbygda også. Så lenge vi fortsatt blir tillat denne luksusen.

Den norske kulturen fikk seg forresten et skudd for baugen Nyttårsaften. Nå så ille at vår justismedister gikk ut og sa at det skulle bli enklere å forby fyrverkeri. Vi skal ikke lenger få lov å skade oss selv under de små restene av vår tradisjon med berserkgang. Ikke skal vi få skade andre heller. Disse idiotene som strømmer i tusener til for å plassere egne legemer nærmest mulig oppskytingsområdene som kommunene har tildelt de feststemte. Vi skal ikke festrøyke. Ikke kjøre uten bilbelte. Ikke skal vi kjøre for fort. Ikke skal vi røyke hasj. Feit mat er bannlyst. Ikke får vi lov til å slå hodet når vi velter på sykkel heller. Aquavit på gamlehjem er en dødssynd, sammen med god mat og pils.

Første gang jeg selv følte stoltheten og takknemligheten over å være norsk svulme under skjorteknappene var jeg vel en 12-13 år gammel. Satt med ryggen mot en varde på et fjell i vår vakre natur. Skuet jeg nordover så jeg Rørosfjella. Vestover så jeg Dovre og Rondane. Mot syd de vakre fjelltoppene i Sølenmassivet. Mot øst Gråhøgda og Elgpiggen. Det var om vinteren. I skumringstimen. Alt var blått, og alt var helt stille. Der oppe er det god plass for de som vil se all vakkerheten og kanskje få en følelse av stolthet over å bo i et så vakkert land. Jeg deler den gjerne med alle folkeslag. Jeg deler den bare ikke med Gro Harlem Brundtland. Ikke hadde hun forstått hva det dreide seg om heller.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Gloføken

Sitat fra: Jostemikk på januar 07, 2013, 00:22:26 AM
Første gang jeg selv følte stoltheten og takknemligheten over å være norsk svulme under skjorteknappene var jeg vel en 12-13 år gammel. Satt med ryggen mot en varde på et fjell i vår vakre natur. Skuet jeg nordover så jeg Rørosfjella. Vestover så jeg Dovre og Rondane. Mot syd de vakre fjelltoppene i Sølenmassivet. Mot øst Gråhøgda og Elgpiggen.

Trur kanskje jeg vet hvilket fjell du satt på, Jostemikk. ;)


It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på januar 07, 2013, 00:22:26 AM
Norsk kultur er truet. Årsakene er mange, og den påtvungne innvandringen er en av årsakene. Internett og globalisering en annen. Alt er i forandring, og nå raskere enn noen gang tidligere. Jeg antar det hele eksploderte her til lands en dag på 70-tallet da Gro Harlem Brundtland lurte det norske folk til å tro at hun representerte verdiene til arbeiderbevegelsen. Da hun etter hvert lanserte begrepene A/S Norge og bærekraft, ja da var alt tapt. Vi har vår nasjonaldag, og den skal vi verne om, men kanskje vi burde stiftet også det motsatte? Svartedagen? 20. april er i så fall dagen da svarteflagget skal heises for å skremme barn og tilreisende.

For dere som måtte tro det, så nei, jeg tuller ikke. A/S Norge-begrepet er med det det innebærer noe så aldeles forferdelig det verste vi har opplevd. Etter at Brundtland kom med dette har vi vært på vei utfor stupet hva gjelder norsk kultur. Byene var allerede fortapt i og med innvandringen. Da A/S Norge-begrepet kom, tok hun elegant knekken på bygdenorge også. Det økonomisk "intelligente" sentraliseringsspørsmålet dukket opp som en kreftsvulst hvor enn man vendte blikket. Norges innsats for en raskest mulig globaliseringstilnærming var etablert.

Muslimer i byene, vindmøller, tørrlagte elveleier og kraftreservoarer i det som tidligere var norsk kulturs høyborg, bygdenorge. Så får det ikke hjelpe at Lillebjørn Nilsen mener at han ved å drikke på seg skrumplever på Tigerstadens diverse skjenkesteder, har vært vår fremste kulturbærer. Jada, Lillebjørn. Det er godt personvern i å omgi seg med så mange mennesker man ikke kjenner at man kan hindre folk i å slippe for nær den private sfæren. Fyll så etter med nok liter pils, så lever du i bomull, men å drukne egen uperfekthet i alkohol er ikke noe særfenomen med patent byfolk. Vi drikker oss ihjel i restene av den norske landsbygda også. Så lenge vi fortsatt blir tillat denne luksusen.

Den norske kulturen fikk seg forresten et skudd for baugen Nyttårsaften. Nå så ille at vår justismedister gikk ut og sa at det skulle bli enklere å forby fyrverkeri. Vi skal ikke lenger få lov å skade oss selv under de små restene av vår tradisjon med berserkgang. Ikke skal vi få skade andre heller. Disse idiotene som strømmer i tusener til for å plassere egne legemer nærmest mulig oppskytingsområdene som kommunene har tildelt de feststemte. Vi skal ikke festrøyke. Ikke kjøre uten bilbelte. Ikke skal vi kjøre for fort. Ikke skal vi røyke hasj. Feit mat er bannlyst. Ikke får vi lov til å slå hodet når vi velter på sykkel heller. Aquavit på gamlehjem er en dødssynd, sammen med god mat og pils.

Første gang jeg selv følte stoltheten og takknemligheten over å være norsk svulme under skjorteknappene var jeg vel en 12-13 år gammel. Satt med ryggen mot en varde på et fjell i vår vakre natur. Skuet jeg nordover så jeg Rørosfjella. Vestover så jeg Dovre og Rondane. Mot syd de vakre fjelltoppene i Sølenmassivet. Mot øst Gråhøgda og Elgpiggen. Det var om vinteren. I skumringstimen. Alt var blått, og alt var helt stille. Der oppe er det god plass for de som vil se all vakkerheten og kanskje få en følelse av stolthet over å bo i et så vakkert land. Jeg deler den gjerne med alle folkeslag. Jeg deler den bare ikke med Gro Harlem Brundtland. Ikke hadde hun forstått hva det dreide seg om heller.

Muslimer og vindmøller? Ingen fare for norsk kultur.

Vet ikke hvor dere holder hus, men jeg har bodd i et av landets mest innvandringstette områder i over 25 år nå. De innvandrerungene jeg irriterte meg over dengang er idag voksne og godt integrerte. Det er vanskelig å se på dem som utenforstående når de snakker rotekte Oslo-dialekt. De er like mye bærere av norsk kultur som pizza-gjengen på Stranda. Jeg reagerer minst like negativt som andre på folk som nekter å tilpasse seg sin vertskultur og lever på trygd, men dette er de færreste. Faktisk står jeg nærmest frp i innvandringsspørsmål, men husk at de også har mange innvandrere i egne rekker. Som min nabo fra Nord-Afrika, som nettopp har meldt seg inn i partiet.

Ikke vær redd for alkoholforbud på sykehjem  8)! (Gamlehjem finnes vel ikke lenger). En nær slektning fikk spørsmål om hva slags rødvin hun ønsket til maten, å ha egen flaske stående var en selvsagt ordning.

Nei, slutt nå å være så redd for Norge og norsk kultur! Kulturen er som klimaet; den endrer seg hvert sekund og har alltid gjort det. Men det kommer et punkt for hver og en av oss da vi stanser opp i vår interesse for nye fenomener og vil helst at alt skal være som i våre yngre år. Dette er helt naturlig og menneskelig og evig. Som i en av Platons dialoger, der de to gamle mennene går fra Athen til Pireus og klager over at ingen viser dem respekt lenger!

Unger? Da vi var små, vasset vi til knes i snø, ungene nå får tiden får sydd puter under armene! Kvinner? Viser oss ingen respekt mer, de forlanger å blande seg opp i politikk og skal være likeverdige med menn! Slaver? Kan ikke se forskjell på frie borgere og slaver lenger, de kler seg akkurat som alle andre og viser oss ingen respekt mer! Selv eslene vil ikke flytte seg lenger!!!

Hvem har vel ike kjent gleden og stoltheten over norsk natur? Men jeg er like stolt og glad over å vandre langs Akerselva ved Nedre Foss. Det som finnes der, har vi nemlig skapt selv!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på januar 06, 2013, 22:53:29 PM


Dette er gammel norsk kultur. Islamsk praksis med vannbasert renslighold ville neppe ha fungert i denne situasjonen, med mindre man hadde med seg smeltet vann fra innomhus. Men på Tynset ville det vel likevel ha blitt til is i mellomtiden...

Den gamle greske historiefortelleren Herodotus skriver om hvor merkelig det er i kalde land, med vann og varme:

"Om vinteren blir det ikke søle hvis du heller vann på marken, men hvis du tenner bål, da blir det sølete."

Meget eksotisk. Herodotus gir også en av (den første) skildringene av kultursamenligning, når han forteller om et møte mellom to folkeslag der det ene brenner sine døde og det andre begraver dem, og begge folk er like rystet over de andres barbariske skikker.

Spiren

Ikke har jeg tænkt å diskutere dansk politik, men S. Krarup fortæller klart og tydeligt, hva som gikk galt i DK. Og om den danske utgave av Gro Harlem Brundtland, Jens Otto Krag.

Danmarks historie igennem de 73 år, jeg har levet. (Søren Krarup)
http://www.danskfolkeparti.dk/_10751_583.asp


Og dette kan vi bare håpe på brer seg.
Efter hårde sammenstød mellem den danske fagbevægelse og regeringen overvejer flere fagforbund at trække deres økonomiske støtte til en rød regering, der alligevel ikke kæmper arbejdernes­ sag.
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Takk for linken, Spiren - det var interessant å lese den talen. Mye av dette stemmer jo også med hva jeg har opplevd gjennom mitt eget liv, som oppblomstringen og samfunnsfølelsen på 50- og 60-tallet, med arbeid nok for alle, man kunne omtrent velge og vrake :)

Talen minner meg også om hvor lett det er å indoktrinere mennesker. Det mest skremmende er vel at folk nekter å tro at de kan bli hjernevasket, de liker å tro at det de tenker er deres egne tanker. Det er det jo også ofte, men når det gjelder synet på samfunn, er vi alle påvirket av politiske retninger. Først når man innser hvor påvirket man er, kan man begynne å se mer kritisk på hva som skjer.

Aldri tidligere har det vært lettere å lede unge mennesker inn på ferdigtråkkede stier. Det ser vi spesielt innenfor barne- og ungdomspolitikken, der barn og unge - i sin mest lettpåvirkelig periode i livet - blir misjonert i "den rette tro" av sine partiforbilder. Noen ganger ser man at noen av unge kan rebellere, men de blir fort ført trygt tilbake i folden.

Hadde det vært bedre om folk hadde hatt en religion å tro på, og politikere å stille seg kritiske til - enn det omvendte i dag?

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Du har desverre helt ret Seoto.

Aldri tidligere har det vært lettere å lede unge mennesker inn på ferdigtråkkede stier. Det ser vi spesielt innenfor barne- og ungdomspolitikken.
Og mange eldre som lever etter devisen  " det går nok det".  :(
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

ConTrari

Sitat fra: seoto på januar 07, 2013, 12:42:29 PM
Takk for linken, Spiren - det var interessant å lese den talen. Mye av dette stemmer jo også med hva jeg har opplevd gjennom mitt eget liv, som oppblomstringen og samfunnsfølelsen på 50- og 60-tallet, med arbeid nok for alle, man kunne omtrent velge og vrake :)

Talen minner meg også om hvor lett det er å indoktrinere mennesker. Det mest skremmende er vel at folk nekter å tro at de kan bli hjernevasket, de liker å tro at det de tenker er deres egne tanker. Det er det jo også ofte, men når det gjelder synet på samfunn, er vi alle påvirket av politiske retninger. Først når man innser hvor påvirket man er, kan man begynne å se mer kritisk på hva som skjer.

Aldri tidligere har det vært lettere å lede unge mennesker inn på ferdigtråkkede stier. Det ser vi spesielt innenfor barne- og ungdomspolitikken, der barn og unge - i sin mest lettpåvirkelig periode i livet - blir misjonert i "den rette tro" av sine partiforbilder. Noen ganger ser man at noen av unge kan rebellere, men de blir fort ført trygt tilbake i folden.

Hadde det vært bedre om folk hadde hatt en religion å tro på, og politikere å stille seg kritiske til - enn det omvendte i dag?

Arbeid nok til alle? Det har vi iallfall idag, med en skrikende mangel på arbeidskraft i mange fag.

Jeg tror ikke barn og unge blir mer hjernevasket idag enn tidligere, forskjellen er vel heller at vi idag er mer kritiske til tanker og ideer som felles plattform for hele samfunnet.

Amatør1

#10
Sitat fra: Jostemikk på januar 07, 2013, 00:22:26 AM
Den norske kulturen fikk seg forresten et skudd for baugen Nyttårsaften. Nå så ille at vår justismedister gikk ut og sa at det skulle bli enklere å forby fyrverkeri. Vi skal ikke lenger få lov å skade oss selv under de små restene av vår tradisjon med berserkgang. Ikke skal vi få skade andre heller. Disse idiotene som strømmer i tusener til for å plassere egne legemer nærmest mulig oppskytingsområdene som kommunene har tildelt de feststemte. Vi skal ikke festrøyke. Ikke kjøre uten bilbelte. Ikke skal vi kjøre for fort. Ikke skal vi røyke hasj. Feit mat er bannlyst. Ikke får vi lov til å slå hodet når vi velter på sykkel heller. Aquavit på gamlehjem er en dødssynd, sammen med god mat og pils.

Det er bare en ting å si ...
http://www.youtube.com/v/L0d1Tbf5HzY?hl=nb_NO&version=3

I've been sitting here all day
trying to understand
Why people wants to rule each other
When the problem's close at hand

A little less of what you want
And more of what you've got
Is enough to keep you struggling
Without hatching other plots

But justify yourself
Don't satisfy yourself
You should be out there voting
Say the power mongers gloating

You hide behind the left or right
To add power to your claims
But what you're really saying
Doesn't need theories to explain

Self glorification is what you really mean
The glory you say you despise
Is what makes it more obscene

I'll fight to make life better
In any way I can
I'll break the rules that you tie to me
If it means staying who I am

Don't tell me how to live my life
Don't tell me what to do
Repression's always brought about
By people with politics and attitudes like you


People
And politics
And attitudes
And you
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

#11
Fint å se at integrering funker, ConTrari. I mitt nabolag er vel de mest eksotiske innvandrerne meg selv, en karmøying og en persisk dame. + en hyggelig fyr fra Madeira litt lenger opp i gaten. (Klimaflyktning, antakelig.)

For ordens skyld så er ikke jeg heller så fryktelig opptatt av å bevare vår særnorske kultur, jeg savner ikke de vrengte vottene. Som du og andre påpeker, er det ikke alt som er så norsk at det gjør noe heller, enten det nå er engelske kjøttkaker, italiensk pizza, modifiserte halstørkler fra Persia (kalt slips) eller alle disse føkking anglisismene. Mht det nåværende samfunnssystemet har vi vel gjerne skult til vår søta bror. Og så videre. Men den tysk/nederlandske bakertradisjonen i vår by skulle jeg gjerne sett videreført, eller enda bedre utvidet. Gumler gjerne i meg noen empanadas også jeg. Gjerne med en unorsk drikk kalt rødvin til. Kulturen er ikke statisk, og bør heller ikke være det.

Det finnes likevel deler av vår gamle kultur som er verdt å ta vare på, for eksempel innen folkemusikk eller det kulinariske. Men den største trusselen mot dette* er ikke muslimer, grekere eller afrikanere. Det er mangelen på videreutvikling og forfining, tilpasning, eksperimentering osv., med andre ord oss selv. Men kanskje visse holdninger fra sørligere land kan smitte over på oss og gjøre oss flinkere til dette? Og kanskje det allerede har skjedd, vi har visst en del brimier etter hvert. Og Kirsten Bråten Berg har blitt kompet av afrikanske trommer...

Alt i alt regner jeg dette bare er den samme innvandrer-/muslimdebatten, denne gang forkledd som en debatt om "norsk kultur". Som sagt er det en stor debatt, som jeg egentlig ikke ønsket å bringe hit, men koblingen til klima blir jo litt fristende:

Steinar Lem ønsket visst å bevare ("fryse") både miljøet/klimaet og kulturen (hva den nå er) uforandret i all fremtid. Det er et tankekors: Selv om det hadde vært mulig, er det ønskelig? Neppe. Verden (og samfunnet) er mer dynamisk av karakter enn som så.

Og til sist lyt me hugsa på språket målet vårt.  ;)


*Hardingfela er ikke truet av muslimer, selv om det sikkert finnes nordmenn som skulle ønske det var sant. :)

_________
Oppdatert: Eg kom visst i skade for å språke litt.  ;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Skvasarausi rykkja rova!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på januar 07, 2013, 23:04:03 PM
Det finnes likevel deler av vår gamle kultur som er verdt å ta vare på, for eksempel innen folkemusikk eller det kulinariske. Men den største trusselen mot dette* er ikke muslimer, grekere eller afrikanere. Det er mangelen på videreutvikling og forfining, tilpasning, eksperimentering osv., med andre ord oss selv. Men kanskje visse holdninger fra sørligere land kan smitte over på oss og gjøre oss flinkere til dette?

Enig med du, som det heter. Det er mye å ta vare på og utvikle her i landet, men det må gjøres, kulturen er minst like lite statisk som klimaet, den må videreutvikles.

Som du er inne på, er vel dette temaet ikke midt i sentrum av hva klimaforskning.com handler om, men det er jo lett å se overgangen mellom "klimadebatt" => detaljstyring av våre liv => generell politisk debatt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på januar 07, 2013, 23:15:53 PM
Skvasarausi rykkja rova!
Det var dengang norsk kultur ikke strakk seg lengre nord en Sinsenkrysset  :)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to