Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Bebben

SitatMen hvem er dette? En talefeil, eller et uekte barn av hvalfresler Watson?:
"Norges KFUK-KFUM, Adelheid Firing Hvambsal (generalsekretær)"

Aner ikke ConTrari, men kanskje vi kan spørre en klimafilolog. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på august 28, 2012, 00:15:06 AM
SitatMen hvem er dette? En talefeil, eller et uekte barn av hvalfresler Watson?:
"Norges KFUK-KFUM, Adelheid Firing Hvambsal (generalsekretær)"

Aner ikke ConTrari, men kanskje vi kan spørre en klimafilolog. :)

Ja, hvor er det blitt av blomstervennen vår, Marstrander? Hva var det han kalte seg? "Realfagsbasert klimafilolog"? Hver gang jeg spurte ham om hvor han hadde fått den fagtittelen, ble jeg slettet på AD  8)

"- Jeg nærmet meg avslutningen av doktorgraden i fransk språkvitenskap, men noen ledig stilling ved Universitetet i Oslo fantes ikke og utsiktene var dystre. Orkideene har lenge vært en kjær hobby. Så hvorfor ikke forsøke å gjøre blomstene til en levevei?"

http://www.osloby.no/sprek/Valgte-orkideer_-droppet-doktorgrad-6922855.html

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på august 28, 2012, 00:28:49 AM
Ja, hvor er det blitt av blomstervennen vår, Marstrander? Hva var det han kalte seg? "Realfagsbasert klimafilolog"? Hver gang jeg spurte ham om hvor han hadde fått den fagtittelen, ble jeg slettet på AD  8)

"- Jeg nærmet meg avslutningen av doktorgraden i fransk språkvitenskap, men noen ledig stilling ved Universitetet i Oslo fantes ikke og utsiktene var dystre. Orkideene har lenge vært en kjær hobby. Så hvorfor ikke forsøke å gjøre blomstene til en levevei?"

http://www.osloby.no/sprek/Valgte-orkideer_-droppet-doktorgrad-6922855.html

Fant fram en artikkel av klimafilologen fra 2010, der han framstår som ganske lik Trondhjem

Opinionen forledes

KLIMADEBATTEN. Det verste med klimadebatten i avisspaltene er den ansvarlige elites fortielse av de virkelig opposisjonelle og intellektuelle røstene.
Debatt

LEIV-OTTO marstrander
Publisert: 15.aug. 2010 23:26 Oppdatert: 15.aug. 2010 23:36

"[...]

Nettdebatten

Jeg har lenge deltatt i diskusjoner på Aftenpostens nettsider, uten tvil det beste møtested for miljø- og klimadebatt her til lands. På nettet lovprises gjerne anonymiteten sterkere enn sannheten. Det er likevel mulig å følge høyt profilerte nettskribenter. Enkelte fortjener også betegnelsen intellektuell: Vitenskapelig objektivitet, språklig klarhet og stødig logisk forankring preger deres innlegg, samtidig som de ikke underordner seg samfunnets belønningssystem.

På nettet er det plass til detaljer og brede sammenhenger. I avisspaltene tillates ikke langdryge resonnementer. Nestleder i «Klimarealistene», Nicolay Stang, (på trykk i Aftenposten 29. juli og 5. august) tør neppe fronte foreningen sin åpent på Aftenpostens nettdebattforum for miljø og klima. Der har geolog Segalstad, statistiker Solheim, kjemiker Ellestad og andre medlemmer av «Klimarealistene» alle blitt møtt med saksorientert detaljkunnskap.

Uverdig debatt

Det er ikke vårt informasjonssamfunn verdig at de såkalte «Klimarealistene» får fordreie perspektivene og forlede opinionen som de gjør. Må det virkelig bredt orienterte humanister til for å stoppe dem? «Klimarealistene» spiller på det mange oppfatter som et realfaglig hegemoni i klimaforskningen. Men noe slikt finnes ikke. Klimaforskningen representerer ikke esoterisk kunnskap bare for realister. Intellektuelt anlagte historikere, antropologer og andre: Sett dere derfor for den allmenne opplysnings skyld inn i problemfeltet og grip pennen – og før den bredt og fengende!

Fortielse

Det verste med klimadebatten i avisspaltene er den ansvarlige elites fortielse av de virkelig opposisjonelle og intellektuelle røstene. «Klimarealistene» utgjør knapt noen trussel for den rødgrønne regjeringen. De virkelig opposisjonelle, de potensielle bråkmakerne, er å finne andre steder. Men de møtes med arroganse og forties i den offentlige debatt. De argumenterer for langt sterkere klimatiltak enn våre politikere – slik den kanskje mest fremstående klimaforsker og intellektuelle personlighet internasjonalt, James Hansen, også gjør.

[...]"




Joda, vi vet hva slags "saksorientert detaljkunnskap" som rådet på AD. Sa du noe som var litt kritisk og vanskelig å motsi - poff så var det borte.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Ja, det er en klassiker. Men jeg finner ikke det leserinnlegget (ikke AD) der han beskrev seg selv som "realfagsorientert klimafilolog".

Vel, han er vel blitt en av de mange i rekken av alarmister som søker skyggen etterhvert.....som hans orkideer.

Jostemikk

I disse arktiske smeltetider, er dette obligatorisk lesestoff:

Arktisk sjøis - samme nivå som på 60-tallet?

En del av dette ser ut til å ha havnet på VGD.

Husk at det er gravd brukbart i den arktiske historien her på Klimaforskning. Bruk søkefunksjonen øverst til venstre opp mot avatarbildet deres.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Klimaaktivister er svært nyttige dyr for "saken", og for å bli gode nok, trenger de selvsagt en grundig opplæring. Det er en stund siden sist jeg besøkte sidene til grida.no, så jeg avla en visitt der i dag. I slutten av april i år sørget de for at 21 nye, unge artseksemplarer fikk sin grundige innføring i aktivisme. Godt å se at skattepengene går til slike viktige oppgaver for verdens framtid!

Les mer her:

SitatHighlights
GRID-Arendal trains youth climate activists in the Wadden Sea

(Arendal/Berlin - 18 April) From 23rd to 28th April, 21 young people from 15 European Countries will participate in the Wadden Sea Climate Training, and experience first-hand the world's most important inter-tidal zone on the frontline of climate change. The region is an important testing ground for policies and measures to adapt to climate change, the effects of which are already being felt in the ecosystem.

The participants, aged between 18 and 30 years, will examine the environmental, cultural and socio-economic impacts of climate change on the Wadden Sea ecosystem, and use their experiences and acquired knowledge to encourage their peers to become environmentally responsible citizens.

...

A major emphasis of the training is peer-to-peer learning and networking. Together, the participants will share and develop ideas to respond to the complex issues and communicate their experiences through social media, newspapers and film.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto



– Mange tenker bare: So what?

Drange slår til igjen (med solid støtte fra Gulowsen i Greenpeace):

Sitat– Man trenger tid til å bygge opp ny teknologi, men man blir holdt tilbake av ei næring som hører fortiden til. Oljebransjen støvsuger alt, sier Drange.

Og jeg som trodde at inntektene fra oljeindustrien er med på å skape svært gode vilkår for klimaaktivistene i Norge ;) Hvor skulle de hentet inntektene sine fra dersom vi ikke hadde noen oljeindustri? Snakk om å bite hånden som fôrer dem.

Ellers handler det jo stort sett om det samme vi har hørt så ofte og så lenge. Tror de må være inne i hakk-i-plata-epoken.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Hehe Seoto, Drange er skuffet over den manglende responsen på propagandaen nyheten om lite is i Arktis:

SitatMange tenker bare, So what?, tror Drange.

Hvordan vet du det?

– Det er basert på informasjon jeg får når jeg snakker med folk som ikke jobber med miljø til daglig. Dessuten, hvis folk virkelig brydde seg ville det blitt en folkereisning, skriverier i avisene og et engasjement vi ikke ser nå, sier han.

Her ser vi hva Drange ønsker seg, og nå er han skuffet over at det ikke ser ut til å skje.

Mye tyder på at "klimakrisen" har mistet mye av den gjennomslagskraften det hadde i offentligheten for bare noen få år siden, og at ting er i ferd med å bli mer normale.

Eller kanskje det er bare at folk har gått lei av at det ropes ULV absolutt hele tiden, uten at de hittil har sett noen.

Eller at svært mange er bedre informert enn det man skulle tro ved bare å lese Aftenpoften og Bergens Tidende.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på august 29, 2012, 18:23:07 PM
Eller at svært mange er bedre informert enn det man skulle tro ved bare å lese Aftenpoften og Bergens Tidende.

Det folk gjør, er i stadig større grad å forkaste MSM som kilde til objektiv informasjon, fordi de insisterer på å famstå som de alarmistene de er. Aftenposten, med sin AKP-redaktør og Mathismoen-aktivst, er ikke noen "konservativ" avis som folk stoler på. Tvert imot, de bruker sitt sunne vett og skygger unna.

Derfor ender aviser som Aftenposten opp med å si opp 25 prosent av de ansatte, 150 mister jobben.

"I løpet av de neste to årene vil i overkant av 70 av de nå 230 journalistene i Aftenposten forsvinne ut dørene. Det er nesten hver tredje journalist.

Hvor stor andel av kuttene som vil omfatte ledelsen i landets største avis, er så langt uvisst.

Sjefredaktør Hilde Haugsgjerd avviser at Aftenposten har konkludert med hvor mange ansatte som må gå.

– Vi har ikke oppgitt noen tall. Dette skal utredes, sier Haugsgjerd."




Kanskje det blir enda fler enn de 70?


Fra kommentarene:

SitatTerje Angelshaug

Hilde Haugsgjerds kommentar på nyhetene, onsdag, om at Aftenposten etter en slik nedskjæring skal levere bedre journalistikk på flere plattformer, sier det meste om hennes troverdighet som redaksjonell leder. Uttalelsen fremstår som en grov undervurdering av både lesere og, ikke minst, egne medarbeidere.

Da er det jo bare å si opp enda fler, så blir det til slutt en avis vi gidder å lese, eller hva?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

Sitat fra: Bebben på august 29, 2012, 18:23:07 PM
Hehe Seoto, Drange er skuffet over den manglende responsen på propagandaen nyheten om lite is i Arktis:

SitatMange tenker bare, So what?, tror Drange.

Hvordan vet du det?

– Det er basert på informasjon jeg får når jeg snakker med folk som ikke jobber med miljø til daglig. Dessuten, hvis folk virkelig brydde seg ville det blitt en folkereisning, skriverier i avisene og et engasjement vi ikke ser nå, sier han.

Her ser vi hva Drange ønsker seg, og nå er han skuffet over at det ikke ser ut til å skje.

Mye tyder på at "klimakrisen" har mistet mye av den gjennomslagskraften det hadde i offentligheten for bare noen få år siden, og at ting er i ferd med å bli mer normale.

Eller kanskje det er bare at folk har gått lei av at det ropes ULV absolutt hele tiden, uten at de hittil har sett noen.

Eller at svært mange er bedre informert enn det man skulle tro ved bare å lese Aftenpoften og Bergens Tidende.
Hvis Drange blir skuffet, så blir jeg glad  8) ;D
Den enes sorg, den andres glede. ;D
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på august 29, 2012, 18:50:41 PM

Det folk gjør, er i stadig større grad å forkaste MSM som kilde til objektiv informasjon, fordi de insisterer på å famstå som de alarmistene de er. Aftenposten, med sin AKP-redaktør og Mathismoen-aktivst, er ikke noen "konservativ" avis som folk stoler på. Tvert imot, de bruker sitt sunne vett og skygger unna.

Derfor ender aviser som Aftenposten opp med å si opp 25 prosent av de ansatte, 150 mister jobben.

"I løpet av de neste to årene vil i overkant av 70 av de nå 230 journalistene i Aftenposten forsvinne ut dørene. Det er nesten hver tredje journalist.

Hvor stor andel av kuttene som vil omfatte ledelsen i landets største avis, er så langt uvisst.

Sjefredaktør Hilde Haugsgjerd avviser at Aftenposten har konkludert med hvor mange ansatte som må gå.

– Vi har ikke oppgitt noen tall. Dette skal utredes, sier Haugsgjerd."




Kanskje det blir enda fler enn de 70?


Fra kommentarene:

SitatTerje Angelshaug

Hilde Haugsgjerds kommentar på nyhetene, onsdag, om at Aftenposten etter en slik nedskjæring skal levere bedre journalistikk på flere plattformer, sier det meste om hennes troverdighet som redaksjonell leder. Uttalelsen fremstår som en grov undervurdering av både lesere og, ikke minst, egne medarbeidere.

Da er det jo bare å si opp enda fler, så blir det til slutt en avis vi gidder å lese, eller hva?

Så hvem blir igjen? De gamle traverne med lang ansiennitet? Får Olemann fyken? Tipper det blir de med gode fagforenigskontakter og interne nettverk som blir værende, mens de siste selvstendig tenkende forsvinner. En negativ selvforsterkende spiral. Redaktøren i dabla' sa det samme før nedskjæringene, og det er jo blitt en  toppers avis! (sarc)

Amatør1

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Det var en fin "klimapolitisk" artikkel til rett tid. Her er det muligheter til kommentarer.

En liten uklar "hake": Paulsen snakker om

Sitat... tjene gode penger på investeringer i en grønnere realøkonomi ....

"Grønt" - er ikke det igjen litt overoptimistisk tro på "fornybar"? Eller, kan han ha ment noe annet?   ;)

seoto

På tide med litt høyere avgifter og skatter igjen?

På Statkraft sine sider leser jeg:

SitatCO2 er for billig
Det var bred enighet om at karbonprisen er for lav i Europa, da omveltningene i europeisk energibransje var tema på ONS onsdag.
[...] Også olje- og energiminister Ola Borten Moe, som deltok på seminarets første del, ga uttrykk for at prisen på karbon må opp. Han tok videre til orde for at man etter hvert må få incentivordninger som er samordnet mellom land, ikke ulike nasjonale støtteregimer som i dag.

Det er vel slik man skal gjøre de fattigste enda fattigere på sikt.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.