Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

translator

Ikke minst i Russland

SitatStatsdumaen i Russland har denne uken godkjent et lovforslag som ifølge blant annet Human Rights Watch (HRW) og Committee to Protect Journalists (CPJ) innfører et krav om at bloggere med mer enn 3000 daglige besøkende må registrere seg med navn og kontaktinformasjon hos Roskomnadzor, den statlige etaten for medieoppsyn.

http://www.digi.no/928370/russland-vil-forby-anonym-blogging

seoto

Sitat fra: translator på april 30, 2014, 12:43:21 PM
Ikke minst i Russland

SitatStatsdumaen i Russland har denne uken godkjent et lovforslag som ifølge blant annet Human Rights Watch (HRW) og Committee to Protect Journalists (CPJ) innfører et krav om at bloggere med mer enn 3000 daglige besøkende må registrere seg med navn og kontaktinformasjon hos Roskomnadzor, den statlige etaten for medieoppsyn.

http://www.digi.no/928370/russland-vil-forby-anonym-blogging
Jeg synes ikke den er så ille. Det er tross alt ikke så mange blogger som har mer enn 3000 unike besøkende pr. dag.  Da er de så store at de bør opptre åpent. Det er langt verre når man ikke får lov til å tenke utenfor offentlig godkjent tanke. Det må vel kunne kalles tankepoliti  :o
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: translator på april 30, 2014, 12:43:21 PM
Ikke minst i Russland

SitatStatsdumaen i Russland har denne uken godkjent et lovforslag som ifølge blant annet Human Rights Watch (HRW) og Committee to Protect Journalists (CPJ) innfører et krav om at bloggere med mer enn 3000 daglige besøkende må registrere seg med navn og kontaktinformasjon hos Roskomnadzor, den statlige etaten for medieoppsyn.

http://www.digi.no/928370/russland-vil-forby-anonym-blogging

I Norge gjør man det samme på en litt annen måte. Her går man offentlig ut og forteller på ungommens vegne at "de ikke vil møte nett-trollene" og at de samme ungdommene er veldig opptatt av å forholde seg til konsensus. Skikkelige ungdomstanker det.

SitatUngdom skygger unna nettdebatt:
Unge vil ikke møte nett-trollene

Undersøkelsen konkluderer med at ungdom foretrekker konsensus, og er svært opptatt av å ikke poste innhold som kan bli oppfattet som støtende for andre.

Slik formidles politisk korrekthet, og slik opptrer mediene som hater debatt. De vil gjerne forbli meningsmonopolister, og tyr til gamle velprøvde metoder: I gamle dager skremte man folk til lydighet med trollene på Heddalsskogen, idag skremmer man folk til lydighet med trollene i nettdebattene.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

#1218
USA synes ikke at Putin at gjort nok for å frigi NATO-spioner, som skjulte seg som OSSE-medlemmer.
Skal vi enda en gang se at begjær etter makt og penger hos eliten fører til krig?

SitatSpies R Us: The "Kidnapping" of Fake OSCE "Humanitarian Monitors" in Ukraine
By Peter Koenig - Global Research, May 02, 2014

The western presstitute media are relentlessly reporting about the kidnapped monitors of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE); kidnapped by pro-Russian protesters, allegedly helped by Russian special forces. 

The truth is that the captured monitors are in fact NATO military intelligence officers, sent to the Ukraine under the guise of the OSCE.


Russia was not consulted on these NATO 'observers', although Russia is a member of the OSCE. In no case do the media distinguish between the 150 or so legitimate OSCE civilian observers, including Russians, and the illegal NATO spies. Global Research

Among the many reasons for Washington to justify a direct confrontation with Russia over Ukraine, is that Mr. Putin hasn't done enough to free the NATO spies.

The ridiculous 'sanctions', as Obama knows very well, are of course not enough to keep the US economy (sic) going. On the other hand, a war or armed conflict – or a new Cold War– might sustain the US economy for a while.

Let's face it, the US economy is as dependent on the military and security industrial complex – the War Machine – as a drug addict is on drugs. Without the drugs the addict collapses. American military expenditures are more than those of the rest of the world together and amount to about 50% of the US budget.

Without war and WMD the United States of America collapses – and along with its sick economy.

Poverty in the US is rampant.

60 million children go to bed hungry every night (Department of Agriculture);

The real level of unemployment is above 20%; people without health insurance and dependent on food stamps or other food assistance amount to about 40 million. The American empire is at a point of no return. Peace is America's greatest enemy.
[min uth.]

Edit: Lagt til video:

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Mens den vestlige verden går av skaftet, kan kanskje denne pillen være til hjelp?

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: translator på april 30, 2014, 12:43:21 PM
Ikke minst i Russland

Ukraina og Russland står i sentrum for begivenhetene for tiden. Men USA, EU og vår egen påtroppende NATO-sjef er like innvolvert.

SitatA day that will live in infamy: The day Odessa citizens were savagely killed

Those of us who grew up in the West after WWII believed that supporting anything resembling fascism was unthinkable. The moral degeneration of the US state and its NATO allies since that time is beyond belief. So too is the degeneration of the Washington Post, The New York Times, and other corporate media which have helped to delude large numbers of Americans into believing that Russia, which has killed or attacked no one, is somehow the aggressor in Ukraine.

In reality, and on the ground, the US government – with no mandate from the American people –is supporting the Ukrainian 'government' installed in a coup spearheaded by two ultra-nationalist parties, Svoboda and Right Sector. Now, in actions highly reminiscent of Hitler and his brown shirts, Right Sector oriented hooligans aided by military forces have just beaten with chains and baseball bats, and burned to death in the Trade Unions building, 39 civilians who were engaged in a protest in their own city of Odessa; civilians who were opposed to, and did not recognize, the new radical 'government.'
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

#1221
Tja, det spørs hvor troverdig RT er som kilde i disse tider. Den første kommentaren under artikkelen:

SitatBefore they reached the stadium, however, witnesses said the march was attacked by men who appeared to be pro-Russian activists, sporting the black and orange ribbon of St George.

The assault by the pro-Russians appears to have been planned. Witnesses and video footage show the attackers were well equipped for a street fight, with shields, helmets, sticks and body armour.
-----

If only the pro-Russian crowd had wanted to protest peacefully. Why did they attack ? Were they trying to create an incident ?

Den finske forfatteren Sofi Oksanen skrev i kommentaren "Trojanske hester" i Aftenposten fredag at Russland sprer nasjonalisme for å hevde sine interesser i land over hele Europa, også i Finland:

SitatSammen med Imbi Paju redigerte jeg i 2009 boken Kaiken takana oli pelko (Bak alle ting lå frykten), der Estlands okkupasjonshistorie ble behandlet. Boken inneholder både estiske og internasjonale bidrag.

Allerede før boken rakk å bli lansert, sendte Forent Russland – det regjerende partiet som også Vladimir Putin representerer – ut en pressemelding. Der blir boken anklaget i samme retoriske ordelag som vi har opplevd i forbindelse med Ukraina-krisen. Putin-ungdom fra Russland ble fraktet til boklanseringen i Helsingfors for å demonstrere.
(...)
Russland er interessert i å etablere forbindelser med partier som har innflytelse i EU-parlamentet, ettersom energimarkedene er bundet til vedtak på EU-nivå. Russland trenger et Europa som vil ha russisk energi og tillater korrupsjonspenger å flyte fritt. Det lykkes ikke uten et oppsplittet EU og en russiskvennlig blokk der ytterste høyre fløy spiller en viktig rolle.
(...)
Til å bivåne det ulovlige skuespillet på Krim, maskert som folkeavstemning, innkalte Russland internasjonale observatører som representerte delvis det ekstreme høyre, og delvis forskjellige sammenslutninger som støtter en russisk agenda.

Vestlig oppfatning av en politikers betydning hviler på fortjent og ekte oppslutning i folket. Disse ytterliggående gruppene vet imidlertid at for å gjøre revolusjon trenger en bare noen få som tar makten. Slik har det alltid vært i Russland, og blir alltid beundret av ekstreme elementer. 
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Trojanske-hester-7551721.html#.U2ZDaYF_uSo

Så hvem er da de trojanske hestene? Det er spørsmålet.

seoto

Jeg håper ingen er så naive at de tror at vestlige medier er nøytrale, korrekte og uten propaganda. Kanskje noen mener at USA ikke har noe som helst med uroen å gjøre i det hele tatt? Kanskje noen også tror på USAs offisielle versjon av Benghazi? Kanskje noen til og med tror at Syrias styresmakter gasset sin egen befolkning? "Sov, Dukkelise, sov og bli stor ..."

Kanskje noen burde lese tråden The Authoritarians. For noen ser tydeligvis på Aftenposten og NRK som autoriteter ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

translator

#1223
Også relevant i denne tråden, A-magasinet hadde fredag en artikkel om Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet i 2009. De svarte boksene med ferdsskriver og taleregistrator ble funnet to år etterpå. Å få gjengitt hva som foregikk i cockpiten før flystyrten er skremmende lesning, og viser at flyet styrtet pga. inkompetente piloter, altså total menneskelig svikt.

Finner ikke A-magasinets artikkel her, men ser at Aftenposten skrev om det også i 2011. Informasjonen der stemmer med det jeg leste i A-magasinet:

SitatMannskapet var i henhold til standard prosedyrer.
Vekten og balansen på flyet var innenfor gjeldende grenser.
De to co-pilotene var inne i cockpiten da hendelsen inntraff, mens kapteinen hvilte. Han returnerte til cockpiten halvannet minutt etter at autopiloten koblet ut.
De ulike fartsmålingssystemene viste ikke det samme.
Etter utkoblingen av autopiloten steg flyet til 38.000 fot, deretter kom et varsel om tilstanden «stall», og flyet oppnådde denne kritiske angrepsvinkelen. Styrten varte i 3 og et halv minutt. Motorene fungerte og responderte på pilotenes kommandoer.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4133169.ece#.U2ajPoF_uSo

Følgende er min avskrift fra artikkelen i A.-magasinet. Jeg siterer ikke alt, men nok til at dere kan forstå hva som skjer. Det er som å lese en spenningsroman av Thomas Block, men er altså hva som virkelig skal ha skjedd med flyet:

Grunnen til at flyet steilet var at annenpiloten, Pierre-Cedric Bonin, brått og uforklarlig drar stikken mot seg og sender flyet bratt oppover. Steilingen stjeler fart fra flyet, og den lave farten reduserer vingenes oppdrift. Den andre annenpiloten, David Robert, griper inn:

SitatRobert: Pass på farten. Pass på farten.
Bonin: Okay, okay. Jeg går ned.

Det er nå kaos i cockpiten. Uten kapteinen til stede vet ikke de to annenpilotene hvem som egentlig er ansvarlig for hva. Robert har anropt kaptein Dubois. Uten hell.

SitatRobert: Pokker, kommer han eller ikke?

Flyet når makshøyden. Med nesen vendt 18 grader opp flyr det horisontalt et øyeblikk. Så faller det.

SitatRobert: Vi har fortsatt motorkraft. Hva i helvete er det som skjer? Jeg skjønner ikke hva som skjer.

Muligens er Bonin så stresset og forvirret at han ikke tenker klart, og dermed ikke tar med i beregningen den tynne luften som gjør stigningen tyngre enn på bakkenivå. Hadde Bonin sluppet taket i stikken, ville flyet senket nesen og gjenvunnet fart.

Flyet faller nå i en vinkel på 40 grader, rett mot Atlanterhavet. Omsider kommer kapteinen tilbake.

SitatDubois: Hva i helvete driver dere med?
Bonin: Vi har mistet kontroll over flyet!

Flyet kjører nå rundt 100 kilometer i timen. Samtidig faller det mot havet med en fart på tre kilometer i minuttet, omtrent det samme som en frittfallende fallskjermhopper.

Fordi kapteinen ikke setter seg ved spakene, men stiller seg bak pilotene, vet han ikke at stikken holdes bakover.

SitatRobert: Hva tror du? Hva tror du? Hva skal vi gjøre?
Dubois: Jeg vet ikke!

Det råder full forvirring blant de tre mennene. De diskuterer til og med hvorvidt flyet faktisk stiger eller synker. Ingen nevner muligheten for at de steiler.

SitatRobert: Klatre...klatre...klatre...
Bonin: Men jeg har hatt stikken mot meg hele tiden!

Omsider oppdager kapteinen den underordnedes fatale feil.

SitatDubois: Nei, nei, nei... ikke klatre ... ned ... ned
Robert: Gå ned, da. ... Gi meg kontrollen ... Gi meg kontrollen!

Robert senker flyets snute. Men det er ikke tid til å bygge opp nok fart. Flyet nærmer seg 2000 fot.

SitatRobert: Pokker, vi kommer til å krasje... Dette kan ikke skje!
Dubois: Ti graders fall ...

Halvannet sekund senere stopper taleregistratoren.


Spiren

Vi burde køre mod Kiev i stedet    8)

»Hvis hele regeringen var forsamlet her, ville jeg meje dem ned hele banden. Det er deres skyld det hele. De ser allesammen kun dollartegn.« Den nye ukrainske regering er ifølge majoren købt og betalt af Vesten

http://jyllands-posten.dk/international/ECE6693304/vi-burde-koere-mod-kiev-i-stedet/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

translator

#1225
Sitat fra: seoto på mai 04, 2014, 17:23:30 PM
Jeg håper ingen er så naive at de tror at vestlige medier er nøytrale, korrekte og uten propaganda. Kanskje noen mener at USA ikke har noe som helst med uroen å gjøre i det hele tatt? Kanskje noen også tror på USAs offisielle versjon av Benghazi? Kanskje noen til og med tror at Syrias styresmakter gasset sin egen befolkning? "Sov, Dukkelise, sov og bli stor ..."

Kanskje noen burde lese tråden The Authoritarians. For noen ser tydeligvis på Aftenposten og NRK som autoriteter ;)

"Noen" er sannsynligvis meg da, Seoto, siden jeg er vel den eneste som refererer både til Aftenposten og NRK med jevne mellomrom  ;)

Det er hyggelig at du har slik omtanke på mine vegne. Men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg noe særlig. Jeg klarer fint å skille mellom det som de nevnte medier har som redaksjonelt stoff, og det som er tatt inn utenfra. Enten det er avisinnlegg på debattsidene eller tv-produksjoner som er laget utenfor NRK. (Kanskje med unntak av Brennpunkt-redaksjonen mener jeg det aller meste NRK selv lager er uinteressant piss (les underholdning) eller reinspikka propaganda. Det samme kan man dessverre også si om Aftenposten etter omleggingen sist høst.)

Det vil antagelig forundre deg at NRK har sendt denne filmen. Kanskje du også skulle tatt deg tid til å se litt på hva som ligger på nrk.no?
http://tv.nrk.no/program/koid23005611/tema-119-den-store-konspirasjonen

Amatør1

Sitat fra: translator på mai 04, 2014, 23:05:15 PM
Også relevant i denne tråden, A-magasinet hadde fredag en artikkel om Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet i 2009. De svarte boksene med ferdsskriver og taleregistrator ble funnet to år etterpå. Å få gjengitt hva som foregikk i cockpiten før flystyrten er skremmende lesning, og viser at flyet styrtet pga. inkompetente piloter, altså total menneskelig svikt.

Jeg vet ikke om dette er ment å skulle fungere som en slags kommentar til MH370, men om det er det så er forskjellene enormt store.

Jeg mener ikke det er noen allmen oppfatning om at det var én årsak til Air France-flyets skjebne. Som regel er det flere ting på en gang. I Air France-tilfellet var det antagelig Pitot-rørene (som måler lufthastigheten) som var tette og som forvirret pilotene. Samtidig var det et stort uvær da de passerte ekvator. I kombinasjon med at kapteinen hvilte og andrepilotene ikke var veldig erfarne, gikk det som det gikk.

Jeg fløy selv den eksakt samme ruta med Air France ifjor, og det går noen timer fra take-off i Rio til du kommer til ulykkesstedet midt ute i atlanteren. Forholdene rundt denne ulykken er temmelig forskjellig fra hva som gjalt for MH370, faktisk er det ingen likhetspunkter det jeg kan se.

I tilfellet MH370 gikk det bare en snau time (45 min?) fra take-off i Kuala Lumpur til noe skjedde over det relativt sett lille havområdet mellom Malaysia og Vietnam. Været var upåklagelig, ikke noe uvær av noe slag. Vi vet at kapteinen og andrepiloten var på plass da "noe" inntraff, og at kapteinen var svært erfaren. Vi vet at flyet ikke styrtet i havet der kontakten ble brutt (ingen vrakdeler funnet).

Videre vet vi, selv om usikkerheten nå er stigende, at flyet endret kurs mer enn 90 grader og begynte å fly vestover istedet for nord-øst. Flyet ble observert på militær radar over grenseområdet mellom Thailand og Malaysia, og ble tapt av syne utenfor Penang et sted. I denne fasen hadde flyet varierende høyde, og fløy tildels lavt. Det er rapporter om at andrepiloten skal ha forsøkt å ringe med mobiltelefon i dette området, og at en forbindelse ble opprettet, men brutt nokså umiddelbart.

Etter dette vet vi ingenting.

Medienes publisering av den store sirkelen med antatt (beregnet etter signaler motatt fra motorene) rute nordover og sørover lider av bl.a. den svakheten at den observerte kursen ikke er konsistent med noen av disse rutene. Videre er den nordlige helt usannsynlig pga. overflyvning av mange land med sivile og militære radarer. Den sørlige ruta er meningsløs, idet det ikke finnes noe sted å lande. Å fly i 7 timer i retning av verdens mest utilgjengelige og dype havområde med alle transpondere avslått er ikke konsistent med f.eks. flykapring, der man jo gjerne søker oppmerksomhet, ikke det motsatte.

Så kan man jo selv vurdere eventuelle likhetspunkter mellom Air France (2009) og MH370, men jeg finner ingen, sålenge man ikke har påvist at MH370 styrtet i havet, og det har man ikke påvist, det er spekulasjon.

Skal man spekulere, kan man jo se på drivstoffet ombord, beregne rekkevidden og vurdere aktuelle landingssteder basert på muligheten for å nå dit uten å bli observert (vi vet at flyet ikke har vært observert etter Penang). Da er mulighetene langt færre.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

#1227
Takk Amatør1. Jeg hadde forsåvidt ingen intensjon om å trekke paralleller mellom de to ulykkene(?), men ville formidle hva som skjedde med Air France flyet basert på granskningen av de svarte boksene. Jeg antar sitatene av det som ble sagt i cockpit er korrekt oversatt i A-magasinets artikkel. At pitot-rørene er tette pga. ising og autopiloten kobler ut er vel en såpass rutinemessig feil at det knapt kan vurderes som en alvorlig feil på flyet. Også Air France-kapteinen hadde lang erfaring, men det hjelper ikke stort hvis han ligger og sover! De to gjenværende pilotene klarte ikke å bli enige om hvem som hadde ansvaret, og de var fullstendig inkompetente i å styre flyet skulle det vise seg. Slik jeg forstår det skapte de en farlig situasjon ut av nesten ingenting og det endte i katastrofe.

seoto

Nation of Change kan fortelle:

Sitat132 Nations Want Out of the Cabal Banking System
Published: Monday 5 May 2014
The secret cabal's control over international markets is becoming less of a mystery as increasing numbers of markets reveal themselves so obviously to be fixed.



Just in case you haven't been keeping up with the 'tin-foil' hat conspiracies, increasingly proven to be true, the Federal Reserve Bank of New York, is the center of a secret global economy that has bailed out American International Group Inc., huge insurance companies like AIG, Goldman Sachs Group Inc., Merrill Lynch & Co., J.P. Morgan,Societe Generale and Deutsche Bank AG, among others.

SitatJust a few weeks ago, 132 nations decided they've had enough of the 'secret' money jig we've all been dancing to. One of the largest coalitions of developing nations in history has urged Secretary-General of the United Nations Ban Ki-moon, to provide, "as soon as possible...alternative options for banking services." 132 countries, including China are done with the funny money scheme.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan de tror at Ban Ki-moon kan være til noen hjelp ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på mai 07, 2014, 20:15:20 PMMen jeg skjønner ikke helt hvordan de tror at Ban Ki-moon kan være til noen hjelp ...

Det er det ene problemet. Det andre er at ingen har pr. nå overlevd å forsøke gjøre et seriøst opprør med The Federal Reserve-systemet og overlevd. Ikke finnes det muligheter heller til at noen regjeringer i Norge, Sverge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannia eller Canada er blant de nevnte landene. Politikerne i alle de nevnte nasjonene ER Federal Reserve-systemet.

Som jeg har skrevet så ofte, men kommer til å gjenta til jeg stuper: Les Balfour-erklæringen og les dere deretter fram- og bakover i historien med denne som utgangspunkt. Første på lista før 1917 er opprettelsen av The Federal Reserve. Skal dere gå lenger tilbake i tid, så er Judengasse i Frankfurt et greit utgangspunkt.

Alle vil finne at bankene er askenasisk pengemagi. Alle vil finne ut at bankene er e-tjenestene i de forskjellige land. Dere vil finne ut HVEM av bankfyrstene som sørget for dette. Dere vil finne ut at alle kriger er startet av dem. At kampen mot "terror" er deres oppfinnelse, og at sosiopatene ler hele veien til klimabanken.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren