Spørsmål om mellomkrigstiden

Startet av Jostemikk, januar 13, 2013, 23:33:52 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Det med feilen angående Midtskogen er et godt poeng, ConTrari, og det viser at du har kunnskap om vårt lands geografi. Jeg lurer litt mer på det med gulltransporten, og ikke minst hva som skjedde med gullet vårt.

Mesteparten av gullet havnet hos Federal Reserve i New York. Jeg sliter fælt med å finne opplysninger om dette gullet noen gang kom tilbake til Norge. Det er nemlig noe som er fullstendig feil når det gjelder gullbeholdningen vår. Den ble visstnok solgt for en latterlig underpris for ikke så lenge siden, og Norges Bank nekter å svare på hvem som kjøpte det, hvorfor det ble solgt så latterlig billig, og ikke minst, de vil ikke svare på om det befant seg på norsk eiendom (hvelvet til Norges Bank) på tidspunktet da det ble solgt. For å gjøre det helt håpløst, så vil de ikke fortelle hvem som eier Norges Bank heller, så dette må tydeligvis dreie seg om en eller annen pågående, hemmelig agenda. Styrt av hvem vet jeg ikke.

Kan du noe om dette, så øs ut dine kunnskaper!

En av årsakene til at jeg lurer er jo hvorfor gullstandard og andre standarder ble kastet på havet. Eller, jeg vet litt om hvorfor, men det er en del ubegripelig hendelser som tåkelegger det hele, og jeg vil gjerne en dag kunne koble dette til den norske gullbeholdningen og problematikken rundt den.

Dette er nemlig ganske alvorlige saker. Det var en president i USA som gjerne ville sette en sølvstandard. Staten hadde sølv, mens Federal Reserve, som er privateid, hadde alt gullet. Presidenten var Kennedy, og han ville i likhet med Abraham Lincoln forsøke å skaffe den amerikanske staten litt makt over egen valuta. Lincoln trykket sin 2-dollar seddel, og ikke lenge etterpå var han død. Kennedy forsøkte seg med sin sølvstandard i 1963, og vel, det gikk ikke stort bedre med ham. Bankene og økonomien er nå bygget opp på kreditt og penger som i realiteten ikke finnes. Jeg har skrevet ørlite om dette i forbindelse med at CIA har smuglet enorme mengder narkotika inn i USA fordi bankene har vært fullstendig avhengige av kontantstrømmen gjennom systemet denne narkotikaen har generert.

En artig anekdote her er en historie som går langt tilbake i tid. En eneste gang står det beskrevet i Det nye Testamentet at Jesus ble sint og benyttet fysisk makt. Det var da han ryddet tempelet for pengevekslere. Kanskje ikke like morsomt, men tragisk sant, er at en annen mann også gjorde det han kunne for å få kastet ut disse pengevekslerne. Det skjedde på 30-tallet i et land i Europa, og det ble ikke tatt nådig opp i de mektigste bank- og finanskretsene.

Hva skjedde med Norges gullbeholdning?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på januar 17, 2013, 20:37:24 PM
Det med feilen angående Midtskogen er et godt poeng, ConTrari, og det viser at du har kunnskap om vårt lands geografi. Jeg lurer litt mer på det med gulltransporten, og ikke minst hva som skjedde med gullet vårt.

Mesteparten av gullet havnet hos Federal Reserve i New York. Jeg sliter fælt med å finne opplysninger om dette gullet noen gang kom tilbake til Norge. Det er nemlig noe som er fullstendig feil når det gjelder gullbeholdningen vår. Den ble visstnok solgt for en latterlig underpris for ikke så lenge siden, og Norges Bank nekter å svare på hvem som kjøpte det, hvorfor det ble solgt så latterlig billig, og ikke minst, de vil ikke svare på om det befant seg på norsk eiendom (hvelvet til Norges Bank) på tidspunktet da det ble solgt. For å gjøre det helt håpløst, så vil de ikke fortelle hvem som eier Norges Bank heller, så dette må tydeligvis dreie seg om en eller annen pågående, hemmelig agenda. Styrt av hvem vet jeg ikke.

Kan du noe om dette, så øs ut dine kunnskaper!

En av årsakene til at jeg lurer er jo hvorfor gullstandard og andre standarder ble kastet på havet. Eller, jeg vet litt om hvorfor, men det er en del ubegripelig hendelser som tåkelegger det hele, og jeg vil gjerne en dag kunne koble dette til den norske gullbeholdningen og problematikken rundt den.

Dette er nemlig ganske alvorlige saker. Det var en president i USA som gjerne ville sette en sølvstandard. Staten hadde sølv, mens Federal Reserve, som er privateid, hadde alt gullet. Presidenten var Kennedy, og han ville i likhet med Abraham Lincoln forsøke å skaffe den amerikanske staten litt makt over egen valuta. Lincoln trykket sin 2-dollar seddel, og ikke lenge etterpå var han død. Kennedy forsøkte seg med sin sølvstandard i 1963, og vel, det gikk ikke stort bedre med ham. Bankene og økonomien er nå bygget opp på kreditt og penger som i realiteten ikke finnes. Jeg har skrevet ørlite om dette i forbindelse med at CIA har smuglet enorme mengder narkotika inn i USA fordi bankene har vært fullstendig avhengige av kontantstrømmen gjennom systemet denne narkotikaen har generert.

En artig anekdote her er en historie som går langt tilbake i tid. En eneste gang står det beskrevet i Det nye Testamentet at Jesus ble sint og benyttet fysisk makt. Det var da han ryddet tempelet for pengevekslere. Kanskje ikke like morsomt, men tragisk sant, er at en annen mann også gjorde det han kunne for å få kastet ut disse pengevekslerne. Det skjedde på 30-tallet i et land i Europa, og det ble ikke tatt nådig opp i de mektigste bank- og finanskretsene.

Hva skjedde med Norges gullbeholdning?

Hvilket gull? Gullet fra Norges Bank i 1940 er vel ikke det samme beløpet som det banken solgte for ikkelenge siden, gulbeholdningen har garantert variert mye gjennom etterkrigstiden. 1940-gullet ble bl.a. brukt til å finansiere Norges krigsinnsats, men jeg har ingen detaljkunnskap om dette.

Hvem som eier Norges Bank? Det er vel deg og meg, det.

Hele spørsmålet med gullstandard krever at man setter seg godt inn i økonomisk historie, som ikke er min spesialitet. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard



Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

seoto

Wikipedia går ikke helt i dybden, men har bl.a. dette:

Etableringen av Norges Bank:
... Ikke før 14. juni 1816 ble loven om penge- og bankvesenet endelig vedtatt. Det ble da besluttet å opprette en bank ved navn Norges Bank med hovedkontor i Trondheim og avdelinger i Christiania, Bergen og Christianssand. Myntenheten skulle være speciedaler. Banken skulle eies av private aksjonærer og fungere som en bank hvor nordmenn kunne sette inn og låne penger.

Mellomkrigstiden:
... Mellomkrigstidens kriser bidro til en sterkt økende motstand mot Norges Banks selvstendige rolle innenfor myndighetsapparatet og den økonomiske politikken.

Etterkrigstiden (1945-71)
... Fra 1950 ble bankens aksjonærer frikjøpt av staten og Norges Bank slik formelt nasjonalisert. I 1950-årene ble det også igangsatt arbeid med en ny sentralbanklov som hadde til hensikt å underordne banken også formelt. Denne ble imidlertid aldri vedtatt

1971-2001:
... Det styres med andre ord ikke lenger etter en mer eller mindre spesifikk kurs i forhold til annen valuta, slik tilfellet var tidligere. Innføringen av inflasjonsmålet og tilføringen av ansvaret for Statens pensjonsfond-Utland (oljefondet) fra 1997, har særlig bidratt til å styrke Norges Banks posisjon innenfor myndighetsapparatet. Norges Bank flyttet inn i nytt hovedkontor i 1986. Fra 1980-tallet og frem til 2001 ble de ulike distriktsavdelingene avviklet. Fra 1985 har Norges Bank formelt vært et forvaltningsorgan.




Fant bl.a. denne boken på nb.no:
Per Bang og Jon Petter Holter:
Norges Bank gjennom 150 år
Mennesker og begivenheter


"I vedtaket om plasseringen av banken ligger en interessant vurdering av forholdet mellom bank og regjeringen. En frivillig opprettet bank ville ikke ha vanskeligheter med å hevde sin selvstendighet, mente man, mens en bank som regjeringen hadde tvunget gjennom ved en særskatt, en formueskonfiskasjon så å si, ville stå i fare for å komme altfor meget under den samme regjerings innflytelse. Det var derfor viktig å skape størst mulig fysisk avstand mellom bank og regjering, og Trondhjem lå jo mange dagsreiser borte - ja, da seddeltrykkingen begynte i hovedstaden, tok det 12 dager å sende penger til Trondhjem.
Men beslutningen om å velge det nordenfjeldske var ikke enkel å fatte." (s. 17)




Det kan virke som om tilliten til regjering ikke var den største den gang heller. Særskatter? Tydeligvis lange tradisjoner ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Da ser det altså ut til at NB er statlig?

Forøvrig ble hovedkontoret (og de fleste grunkene) lagt til Trondheim i 1816 av strategiske grunner; man fryktet at Christiania lå for nær en mulig svensk invasjon.

seoto

Her kan det sikkert finnes mange opplysninger, men jeg orker ikke å bla gjennom 421 sider lovstoff, i hvert fall ikke i dag når solen skinner ;)

NOU 1983: 39
Lov om Norges Bank og pengevesenet
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#21
Sitat fra: ConTrari på januar 18, 2013, 09:49:08 AM
Da ser det altså ut til at NB er statlig?

Forøvrig ble hovedkontoret (og de fleste grunkene) lagt til Trondheim i 1816 av strategiske grunner; man fryktet at Christiania lå for nær en mulig svensk invasjon.

Takker for opplysningen om plassering i Trondheim av strategiske grunner, ConTrari. Dette var jeg ikke klar over.

Om NB er statlig? Ikke godt å si. Det er lovfestet statlig representant i styre/ledelse, men hvem hovedaksjonærene er vil ikke NB svare på. I USA er bankene privateid, men de har vært smarte med navnsettingen av dem. De høres så statlige ut som bare det. Sentralbanken i England er også privateid.

De dominerende bankeierne i den vestlige verden er rimelig godt representert i Clubs og annet som har fremmet klima"krisa", og nå ser vi sannelig at Verdensbanken kaster seg inn med full styrke nå som det begynner å gå dårligere og dårligere med CAGW-folket.

Tilbake til den norske gullbeholdningen. Forlot gullet noen gang Federal Reserve? Hvem ble gullet solgt til for underpris? Hvis NB er statlig, burde disse opplysningene ligge åpent for hvem som helst å se, men det gjør de ikke. NB vil ikke selv svare på spørsmålet om hvor gullet havnet.

Hvor havnet den norske gullbeholdningen? Kanskje like interessant nå som gullbeholdningen er forsvunnet, hvorfor kjøper noen opp gullet til innbyggerne i Norge og andre nasjoner? Eiendommer og gull er en smart ting å være i besittelse av hvis det blir finanskrakk. Hvor havner gullet vårt?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Pengesystemet: Utløper i 2019/2020

Det tok altså ca. 6-7 år fra Frankrike krevde gull utlevert, til det daværende pengesystemet kollapset. Så da stiller vi klokka, og teller ned fra denne ukens melding fra den tyske sentralbanken: Kollaps for dagens pengesystem kommer om 6-7 år, altså i 2019/2020.

http://theboombust.blogspot.no/
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Jostemikk

Sitat fra: Spiren på januar 18, 2013, 06:26:27 AM
Norges Bank.
http://www.norges-bank.no/no/faq/gull/

Bundesbank will deutsches Gold zurückholen
http://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/reserven-bundesbank-will-deutsches-gold-zurueckholen/7629600.html

Central-Bank Gold Buying Seen Reaching 493 Tons in 2012 by GFMS
http://www.bloomberg.com/news/2012-09-04/central-bank-gold-buying-seen-reaching-493-tons-in-2012-by-gfms.html

Takk for linkene, Spiren!

Jeg tok en titt på linken til Bloomberg.com, og der står det blant annet:

SitatCentral-Bank Gold Buying Seen Reaching 493 Tons in 2012 by GFMS

Central banks will increase gold purchases to 493 metric tons this year as they keep expanding reserves to diversify from the dollar and guard against a potential gain in inflation, Thomson Reuters GFMS said.

The banks bought 273 tons in the first half, 34 percent more than a year earlier, and will purchase 220 tons in the current half to raise the full-year total by 7.9 percent, the London-based researcher said today in a report. They bought 457 tons last year, GFMS said. Gross first-half purchases rose to 278 tons as sales slid 83 percent from a year earlier to 5 tons.

"We expect the official sector to remain a significant gold buyer for some time to come," GFMS said. "Although we expect to see continued purchases, a more aggressive scale of acquisitions than current levels is highly unlikely due to the limited size of the gold market, particularly when compared with some countries' foreign-exchange holdings."

De "sentralbankene" som nå kjøper opp gull er mer sentrale for eierne enn for landet de ligger i. Noen få, ufattelig mektige og rike mennesker eier størsteparten, selv om det er helt umulig å finne ut dette særlig detaljert. Det er et konglomerat av stråselskaper, og mange dyktige folk har forsøkt å finne ut av eierskapsforholdene uten å ha lykkes nevneverdig når det gjelder detaljnivå.

Norges Bank, derimot, de solgte gullbeholdningen til skammelig underpris til noen som vi ikke får vite hvem er. Noen kjøper også opp gull fra private hender her i Norge. Kampanjen har vært knallhard. Hvem har kjøpt det norske gullet? Hvor ble det av den norske gullbeholdningen?

For de som lurer, så ligger mye av dette tettere opp til "klima"saken enn de fleste er klar over. Ikke bare det. 2. verdenskrig var, bortsett fra de forferdelige tapene av menneskeliv og alle de personlige tragediene i kjølvannet av dette, en gigantisk pengemaskin. Jeg forsøkte å komme litt inn på dette i tråden Hvem planlegger, erklærer, og går til krig?.

Veien herfra til åpningspørsmålet i denne tråden er ikke så forferdelig lang som mange kanskje skulle tro. Det var, og er, svært viktig for meg å få så klarhet i spørsmålet om når man oppfattet krigstrusselen fra Hitler og Tyskland. ConTrari har hjulpet meg godt på vei. Det samme med linken som Tele la ut. Et fellestrekk her er allikevel at kildene holder seg borte fra det økonomiske og finansielle aspektet av en krig, og ikke minst, som en mulig del-trigger til handlinger som senere rystet en hel verden. Alt dreide seg nemlig ikke om et ønske om økt albuerom som et eksempel på en av Hitlers våte drømmer. Foruten politisk makt, så gå alltid etter pengene. Sjekk alltid hvor pengesporet fører.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Fra Norges Bank og siden FAQ - Gull

[attachimg=1]

4. Kan de seie kven som kjøpte gullet?
Nei, men det blei selt på den internasjonale gullmarknaden i London.


Noe som "alle" har trodd har vært den norske stats eiendom, gullbeholdningen, har havnet på ukjente hender. Godt gjort.

5. Kvifor selde Noregs Bank gullbehaldninga?
Bakgrunnen for salet var at gullet berre utgjorde vel éin prosent av dei internasjonale reservane i banken, og at det derfor i liten grad tente til å spreie risikoen i reservane. Gull speler ikkje lenger noka viktig rolle i det monetære systemet. Dei seinare åra har mange sentralbankar redusert gullbehaldningane sine.


Sludder og vås. Bloomberg.com skriver i september 2012:

SitatCentral banks will increase gold purchases to 493 metric tons this year as they keep expanding reserves to diversify from the dollar and guard against a potential gain in inflation, Thomson Reuters GFMS said.

Dagens Næringsliv skrev i juli 2011 følgende:

SitatHar gått glipp av 6,6 milliarder i gull-avkastning

I 2004 var Norges Bank var så skuffet over avkastningen på gullbeholdningen at de solgte nesten alt. I dag satte gullprisen nok en gang ny rekord - mer enn tre ganger prisen banken solgte for.

...Norges Bank ønsker i dag ikke å kommentere hvordan de vurderer salget av gullbeholdningen, utover å vise til begrunnelsen som ble gitt i 2004.

Flere har i etterkant kritisert salget. I 2007 gikk blant andre analytiker Espen Haug ut og sa at Norges Bank snarere burde kjøpt mer gull, både med tanke på å spre risikoen i markedene - og fordi det var spådd at prisen kunne stige kraftig i årene som kom - noe den også gjorde.

Hva var årsaken til hals- over hodesalget sentralbanksjef Gjedrem sto bak? Les denne saken:

http://www.bilderberg.org/31.pdf

Her har dere Gjedrem og en stim av WWF-historiske familier, og finans- og oljemagnater og andre i forbindelse med et Bilderbergmøte i Paris.

Hvor befant den norske gullbeholdningen seg etter 2. verdenskrig? Hvem kjøpte den norske gullbeholdningen? Hvem er hovedaksjonærer i Norges Bank? Hvorfor solgte Gjedrem den norske gullbeholdningen? Nå som den norske gullbeholdningen er borte for godt fra vårt land, hvem er det som kjøper opp gullet til norske statsborgere? Hvem styrte bank- og finansnæringen i mellomkrigstiden? Hvem har styrt den etter 2. verdenskrig?

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Men Joste da. Banken har gitt en utmerket forklaring, no problem.

Prisen på gull og andre investeringsobjekter stiger og faller, akkurat som temperaturen. I dårlige tider søker mange trygghet i edle metaller og steiner. Derfor er prisen høy akkurat nå.

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på januar 18, 2013, 15:50:00 PM
Men Joste da. Banken har gitt en utmerket forklaring, no problem.

Prisen på gull og andre investeringsobjekter stiger og faller, akkurat som temperaturen. I dårlige tider søker mange trygghet i edle metaller og steiner. Derfor er prisen høy akkurat nå.

Takk for svar!

Hvor klokt dette var debatteres fortsatt, ConTrari. Begrunnelsen til Gjedrem og NB er helt bak mål. Men tilbake til de viktige spørsmålene. Hvem kjøpte gullet? Hvem er hovedaksjonærer i Norges Bank? Hvem kjøper opp gullet fra norske innbyggere nå i dag? Vi (den norske staten) eier ikke noe av dette, gjør vi vel? Tenk deg en fiktiv situasjon for 20 år siden. Statoil ble solgt, men ingen ville opplyse hvem som kjøpte opp selskapet.

Hvem eier Norges Bank? Hvem eide banken den gang gulltransportens kolonne av lastebiler dro nordover under de hektiske aprildagene i 1940? Kom gullet noen gang tilbake til Norges Bank fra Federal Reserve? Jeg er nødt til å få svar på disse spørsmålene før jeg kan konkludere solid. Jeg kan godt legge ut verdens tjukkeste, mest signalrøde tråd allerede nå, men på mange måter har jeg vel allerede gjort det?

Det er jo utrolig at mainstream historiebøker ikke kan gi oss disse svarene. Dette er stoff som vil være av stor interesse, og det er da bemerkelsesverdig at det finnes så svarte hull i vår historie? Hvordan har de kunnet konkludere med noe som helst så langt, med mange av de viktigste spørsmålene ubesvart?

Jo mer man graver i dette og lignende historiske saker av stor betydning for vårt land, jo mer fortvilt blir jeg over å finne ut at det ikke er større grunn til å stole på dagens mainstream historikere enn det er til å stole på Pål Prestrud, Rasmus Benestad, Eystein Jansen, Rasmus Hansson og Helge Drange når det gjelder klimasaken.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Jeg tror det beste er om du forteller oss hvilke svar du ønsker deg, før vi svarer på disse spørsmålene.

Disse spørsmålene ser nemlig til å ende med utropstegn, ikke spørsmålstegn.

Jostemikk

Sitat fra: ConTrari på januar 19, 2013, 00:04:48 AM
Jeg tror det beste er om du forteller oss hvilke svar du ønsker deg, før vi svarer på disse spørsmålene.

Disse spørsmålene ser nemlig til å ende med utropstegn, ikke spørsmålstegn.

Beklager det, ConTrari. Jeg kan forsikre deg at det ikke var hensikten.

1) Forlot den delen av den norske gullbeholdningen som havnet hos Federal Reserve noen sinne den banken?

2) Hvor havnet det i så fall?

3) Hvem kjøpte den norske gullbeholdningen?

4) Var gullbeholdningen din og min, altså den norske statens eiendom da den ble solgt?

5) Hvem er hovedaksjonærer i Norges Bank?

Svarene på disse spørsmålene burde jo vært helt åpent tilgjengelige, men noen av dem nekter Norges Bank å svare på. Dette dreier seg om om Norges Bank er det, altså Norges bank. Et spørsmål som man skulle tro de fleste var interesserte i å få et klart svar på.

Slik det ser ut nå, så var det ikke den norske gullbeholdningen som ble solgt. Det kan virke som om det var "Norges" Bank som solgte den, og at denne banken har utenlandske hovedaksjonærer, hvilket det siste poenget er et av mine hovedspørsmål. Hvis Norges Bank er det, vårt lands, vår stats, og de norske innbyggeres bank, burde det være en selvfølge at vi fikk svar på flere av disse spørsmålene.

Jeg er interessert i å lære mest mulig om hele saken angående gulltransporten. Var det Norges gullbeholdning man fraktet ut av landet, eller var det private aksjonærers gullbeholdning? Det forundrer meg at det ikke er mulig å finne et enkelt svar på dette spørsmålet. Jeg antar at gullet var vårt lands,  men de opplysningene jeg har klart å skaffe konkluderer ikke særlig bastant om dette.

Det gjør det jo ikke enklere at "statsbankene" i for eksempel USA og Storbritannia er så privateide som de kan bli, og at dette historisk sett har noen meget interessante vinklinger. Det er ingen hemmelighet at jeg mener at noen svært få mennesker i århundrer har styrt den globale økonomien, og når jeg finner bekreftelser på dette nær sagt hvor enn jeg søker opplysninger, synes jeg dette er en del av vår historie som er vel verdt en gransking. Det er vel ingen som mener at de som har kontroll over pengene ikke har sterk innflytelse på politikken?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

I et tidligere innlegg skrev jeg:

Det var en president i USA som gjerne ville sette en sølvstandard. Staten hadde sølv, mens Federal Reserve, som er privateid, hadde alt gullet. Presidenten var Kennedy, og han ville i likhet med Abraham Lincoln forsøke å skaffe den amerikanske staten litt makt over egen valuta. Lincoln trykket sin 2-dollar seddel, og ikke lenge etterpå var han død. Kennedy forsøkte seg med sin sølvstandard i 1963, og vel, det gikk ikke stort bedre med ham.

Det med sølvstandarden har jeg tolket aldeles galt. Tilbake til tegnebrettet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren