Mange gode poenger som det er lett å være enig med deg i, Tele. Jeg kommenterer litt videre, og avspeiles litt andre nyanser i det jeg skriver enn det jeg akkurat nevnte om at det er lett å være enig med deg, er det bare fordi en slik vandring et ikke-planlagt innlegg er, nærmest på egenhånd har det med å ta noen avstikkere i nesten alle retninger.

Gloføken bragte denne saken på banen da den var rimelig fersk:
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,99.msg33909.html#msg33909Der linket han til en artikkel i Nordlys, hvorfra jeg sakser et bilde med tekst.
http://www.nordlys.no/kultur/article7159820.ece[attachimg=1]
Vi fikk raskt erfare hvorfra de umenneskelige reaksjonene kom. Dette bør være enkelt for alle å forstå. Vi så og hørte det i repetisjoner på TV. Det sedvanlige skjedde dessverre, og dette er min aller største fortvilelse i livet når det gjelder dagens mennesker i dagens samfunn. Ingen husket å spørre om
hvorfor umenneskeligheten kom fra
nettopp Heiberg og hans IOC-kamerater. Skjønner dere?
Alle gjenkjenner en stygg handling, men
ingen evner å finne ut av
hvorfor og
hvorfra den kommer.
Hva skjedde i den andre enden av OL?Da lekene nærmet seg slutten, vant damelaget til Ukraina stafetten i skiskyting i overlegen stil. De fire ukrainske jentene overgikk seg selv. Under presseseansen etterpå fortalte jentenes talskvinne og deltaker Olena Pidhrusjna at de hadde vunnet for sin lidende befolkning, sitt lidende land, og ba om et minutts stillhet til minne for de menneskene hennes egen nye regjering hadde drept.
Der vi bare et par uker tidligere opplevde å se IOC-pampene minne om at alle personlige og politiske markeringer var strengt forbudt, med det bisarre resultatet vi alle ble servert i forbindelse med de norske langrennsjentenes markering og sorg over bortgangen til Astrid Uhrenholdt Jacobsens bror, skjedde intet denne gang. Plutselig var en politisk markering helt i orden, og alle som forstår seg ørlite på storpolitikk, innser sikkert betydningen av denne formen for intern-korrupsjon i IOC.
Hvorfor stilte ingen spørsmål om dette plutselige samtykket fra IOC? Det var ingen som reagerte på den oppsiktsvekkende forskjellsbehandlingen, verken på TV eller i resten av rikspressen.
Hvorfor reagerte ingen?
For å gjøre saken enda mer usmakelig, dukket det kort tid etter opp såkalt bekreftede rykter om at det ene laget under kvinnenes skiskytterstafett hadde avlagt positiv dopingprøve, og jeg mener å huske at det gjaldt alle deltakerne. Den neste meldingen på fjernsynet var merkelig, da de ble sagt at det var lagt lokk på saken, og at IOC ikke ville gå videre med den.
At noe som helst som har med IOC å gjøre minner om godhet og toleranse er noe jeg tar avstand fra på aller sterkeste måte. At en eller flere av IOC-pampene plutselig kryper til korset og ber om godt vær skyldes aldri annet enn at det er tjenlig for dem selv, høyst sannsynlig etter politisk press/internt press som sørger for å gjennomføre handlinger som på lang sikt er formålstjenlige for dem selv.
Alt dette er milevis fra den hjertevarmen de norske skijentene viste hverandre under noen særs vanskelige dager i starten av OL. De viste en hel verden at selv de mest hardbarkede individualister knytter bånd for felles trøst og for generøs utdeling av empati for den som hadde det som aller verst. Det er lett å si seg enig med dem som minnes dette som det vakreste som skjedde under hele Vinter-OL 2014.