Terje Wahl's klimablogg

Startet av ebye, mai 01, 2012, 11:46:39 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på september 27, 2012, 23:28:46 PM
Tja, min oppfatning av Terje Wahl er at han er en hyggelig fyr og at han liker god gammeldags gitarbasert rockandroll. Selv hyggelige folk kan ta feil - jeg kjenner flere - men hyggelige alarmister vokser ikke på trær, for å si det forsiktig.

Merk at noe av det aller beste på bloggen er kommentarene fra "Svein" og Karl Grimstad. En blogg er ikke bare bloggeieren, det er et lite samfunn der også kommentatorene hører med, slik som på verdens beste klimablogg Climate Audit.

Terje Wahl bedriver ren alarmisme, og unngår absolutt alle konfrontasjoner som dreier seg om store feil i mainstreams presentasjon av klimaforskningen. Hans taktikk er da bare å forsvinne fra debatten, så dukker han i stedet opp med det samme en gang til, noen uker senere. Han kan like gammel gitarrock så mye han vil. Det forandrer intet.

Er det ikke snart på tide å spørre seg om sammenhengen mellom hans stilling på Norsk Romsenter, hans fortid på FFI, og at han blogger om klima på forskning.no, ikke romfart?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Take it easy, Joste, Wahl er overbevist i likhet med veldig mange andre. Kanskje gamle rockere synes klimaalarmismen er cool?

Og det er ikke helt fair å si at han ikke skriver om romfart, det er satellitter i hver post.

Du kan kritisere ham til du blir blå, men det er nå en gang hans blogg og dermed hans meninger og interesser som står i fokus. Dette er hans fulle rett, og du vinner garantert ingen debatt med å svartmale ham.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gerten

Ok, Jostemikk. Enig i alarmismen. Er det noe positivt?
Å referere til Climate4you eller forumet her eller WUWT holder ikke i vanlige medier. Å referere til Wahl mht til temputvikling, havstigning etc er brukbart, blir akseptert. Har brukt Roy Spencer OK, men folk kjenner ikke til Lindzen, wegmann-rapporten, Scafetta etc. Nytter ikke å slå i bordet med disse. Min erfaring.
It's the clouds!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på september 28, 2012, 00:08:20 AM
Du kan kritisere ham til du blir blå, men det er nå en gang hans blogg og dermed hans meninger og interesser som står i fokus. Dette er hans fulle rett, og du vinner garantert ingen debatt med å svartmale ham.

Når han har kommentarer på bloggen sin, så gjelder også meningene til dem han inviterer til å kommentere.

Hvis du mener han er i sin fulle rett til å slette saklige innlegg, så er jeg fundamentalt uenig. Det vil si, han kan godt gjøre det, men forvent ikke respekt etterpå.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Gerten

Wahl kommenterer endringen av UAH-målingene i dag.
http://www.forskning.no/blog

Følger opp med tempertur-diagrammer og is-diagram fra hhv Antarctis og Arctis. Spår temperatur opp i oktober Pga tiltagende Enso.
It's the clouds!

jarlgeir

Nok en lørdag på en viss blogg:

Wahlen banner i klimakjerka, nå ber han utrolig nok alarmistene om å droppe sine konspirasjonsteorier:
"Men i dette tilfellet bør konspirasjonsteoriene droppes."

Og jeg som har lest flere steder at det bare er skeptikere som driver med sånt? Jajamennsann!
Er det en forsnakkelse eller prøver han å forberede seg på å distansere seg fra sine alarmistkolleger? For stort inntak av rødvin med påfølgende mangel på kvalitetskontroll?

Ser han fremdeles lengre ned venter på La Ninja:
"For selv en veldig svak El Ninjo i havet bør kunne gi ganske høye troposfære-temperaturer denne høsten."

Vi får vel snart se om gutten hans blir abortert eller ikke?
It's the sun, stupid!

seoto

He-he  ;D Jeg la også merke til denne setningen. Men alarmistene har god trening i konspirasjonsteorier. De har jo hele tiden sett for seg en stor, litt diffus organisasjon med masse penger, spesielt oljepenger, som står bak alle skeptikere og finansierer dem. Ja, du verden så rike skeptikerne må ha blitt ;)

Forøvrig tror jeg Wahl prøver å ri to hester. Men jeg har en mistanke om at han kan komme til å forskreve seg og gå på trynet fordi hestene galopperer altfor langt fra hverandre  8)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Jeg blir nok aldri helt klok på Wahl's utlegninger. Det er mulig at parhestteorien din er rimelig korekt, seoto.

Han viser stadig grafer av temperaturøkningen.

Her er noen av hans siste tanker

SitatNoen nye tall
Temperaturtallene for september begynner å komme inn. Det ser ut til at årets september hentet en tredjeplass hos UAH, fjerdeplass hos NASA GISS og femteplass hos RSS. Jeg tror fortsatt at oktober måned kommer til å gjøre det enda sterkere, i hvert fall målt fra satellitt.

Han påstår han driver med en klimablogg, men dette er vel vær? Pallplassering måned for måned, og datasett for datasett. Og, hvilke differenser er det han snakker om? Han kan vel nærmest betraktes som ikke signifikant?

Det er tragikomisk å lese disse bloggene nå. I 2010 var det vel at Phil Jones uttalte at det ikke hadde vært global opparming siden 1995.  Da ble det et voldsomt oppstyr. Datasettet den gang fikk med seg en! måned mer, og plutselig var ikke økningen signifikant! Snakk om dilletanteri. Antakelig gikk signifikansen ned fra 0.95 til 0.944!   ;D

Nå melder Met Office: ingen økning på 16 år

http://wattsupwiththat.com/2012/10/13/report-global-warming-stopped-16-years-ago/

Og det ene paperet etter det andre bekrefter at temperaturen øker først, deretter CO2.

Hvordan er det mulig for CICERO, Bjerknes, Wahl og Benestad å oppholde seg innenfor murer som ikke slipper ny kunnskap inn? Hvordan kan disse "fenomenene" realitetsorienteres? De får millioner til formidling, og sender bare ut Ja-til-IPCC-stoff.

Og CICERO nektet å omtale de fire første artiklene til Humlum, Stordahl og Solheim! Jeg har ennå ikke klart å lade batteriet til å spørre Cecilie om hun vil orientere litt om temp/CO2-artikkelen.

Å få vist fram denne keiseren er en hittil uløst nøtt!    8)


Bebben

Er det ikke pussig hvordan Wahl og andre varmister nærmest ser ut til å håpe på nye varmerekorder?
Hvis de virkelig mener at litt økt temperatur er katastrofalt, burde de ikke heller håpe på det motsatte, og glede seg over at verden ikke har blitt noe varmere de siste 16 årene?

Nå kan det jo riktignok godt være at vi er inne i en mega-langsiktig trend fra rundt 1760, og at verden kan fortsette å komme seg etter den lille istid... hvem vet? Men dersom CO2 fortsetter å øke uten at temperaturene følger med, må da selv den argeste varmist kaste håndkledet. Skjønt, et eller annet sier meg at nye ad hoc-forklaringer allerede pønskes ut.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Sitat fra: Bebben på oktober 14, 2012, 19:23:03 PM
Er det ikke pussig hvordan Wahl og andre varmister nærmest ser ut til å håpe på nye varmerekorder?
Hvis de virkelig mener at litt økt temperatur er katastrofalt, burde de ikke heller håpe på det motsatte, og glede seg over at verden ikke har blitt noe varmere de siste 16 årene?
Denne form for small-talk er forumets uovertrufne styrke. Spørsmålet ditt viser antakelig veien til svaret:

AGW-erne har framsatt en påstand om menneskeskapte klimaendringer, med global temperaturøkning. Da er det selvfølgelig helt nødvendig at temperaturen stiger. Enten med 0.01 grad innen neste måned, eller med 0.1 grad innen neste år. Tidsperioden's lengde er uinteressant, bare tempn stiger.

Kanskje Wahl for mange år siden innså at "modell-tapet" var uunngåelig? Med et kontinuerlig håp om økt temperatur og nye rekorder, ja så kan han jo tro at noen går på limpinnen?    8)


Jostemikk

Det at warmistene hele tiden ser ut til å frykte temperaturnedgang, og jubler hver gang temperaturen stiger en måned eller to, er noe som også har overrasket meg. I hvertfall til å begynne med, da jeg trodde de deltok i debatten på ærlig vis. Deres holdning er meget avslørende.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på oktober 15, 2012, 11:46:07 AM
Det at warmistene hele tiden ser ut til å frykte temperaturnedgang, og jubler hver gang temperaturen stiger en måned eller to, er noe som også har overrasket meg. I hvertfall til å begynne med, da jeg trodde de deltok i debatten på ærlig vis. Deres holdning er meget avslørende.
Jostemikk, det der skapte en liten idé: ved leilighet kunne en jo spørre Wahl direkte om dette, denne higen etter nye varmerekorder.

Dette er den nye klimakonkurransen: Hvilket temperaturdatasett leder klimakriseløpet?

BorisA

Sitat fra: ebye på oktober 15, 2012, 12:49:12 PM
Sitat fra: Jostemikk på oktober 15, 2012, 11:46:07 AM
Det at warmistene hele tiden ser ut til å frykte temperaturnedgang, og jubler hver gang temperaturen stiger en måned eller to, er noe som også har overrasket meg. I hvertfall til å begynne med, da jeg trodde de deltok i debatten på ærlig vis. Deres holdning er meget avslørende.
Jostemikk, det der skapte en liten idé: ved leilighet kunne en jo spørre Wahl direkte om dette, denne higen etter nye varmerekorder.

Dette er den nye klimakonkurransen: Hvilket temperaturdatasett leder klimakriseløpet?
Hvorfor er frykten for at varmerekorder IKKE skal komme større enn frykten for konsekvensene av den oppvarmingen de påstår vil komme?




Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

#103
Nok en gang, ny blogg fra Terje Wahl (21. oktober, 2012)

Klima: Mer om litt av hvert

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/337322

1. Wahl kommenterer temperaturjusteringene. Men, han begrenser seg til å være fornøyd med at vi får globale temperaturkurver som nærmer seg hverandre. Juksteringene har ikke nådd Romsenteret.

2. Nok en gang er Wahl opptatt av hvilken ranking septembertemperaturen får



Litt ugrei grafisk fremstilling.  :D

Måleusikkerheten er 0.1 grad, så signifikansen her er nok også tvilsom. Og grafens profil: vel - temperaturen ser da vitterlig ut til fortsatt å flate ut, og vel så det. Akkurat som "de tre vise" hevder. 

Jostemikk

Jeg reagerte på noenlunde det samme, ebye. Resten av innlegget hans gjorde meg i dårlig humør, og det er bare å slå fast at han har ørlite annerledes syn på saken enn undertegnede...

Men satellittbildet han la ut av drivisen var flott! Rene kunsten, og jeg tillater meg å kopiere det inn, og nevner at det ikke er første gang han legger ut flotte satellittbilder:

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren