Folkens!
Det finnes klovner i et hvert yrke. Klimaklovner, politiske klovner, klovner innen styret i aksjeselskaper osv for å nevne noen. Men ærlig talt, jeg syns grensen går ved å henge ut folk på en nettside. Jeg har akkurat vært igjennom et prosjekt som tar for seg hvordan folk blir hengt ut på nettet. Det er ikke mye hyggelig. Jeg kunne ikke tenke meg å komme over en side som henger ut f.eks. meg eller mine. Kan vi få fjernet denne tråden, starte på skratch og gjøre det vi skal gjøre, nemmelig klimaforskning? Håper liksom på at folk skal se på denne siden som seriøs, men nå er jeg i tvil. Er ikke dere enig?
/Knuta
Knuta,
har forståelse for ditt syn i alminnelighet, men er ikke helt enig når det gjelder klimaklovnene. Eller rettere, mange av dem vi kaller "klimaklovner" er noe langt verre; de er sleipe opportunister som skor seg på folks uvitenhet om forskning og reelle vitenskapsfakta på disse områdene.
Samfunnet trenger derfor en gapestokk å vise fram de verste klimaoppportunistene i, men da skilt ut som
a) dem som egentlig vet bedre, men bruker klimahysteriet for alt det er verdt. Der finner vi f.eks. omtrent hele gjengen i Cicero og Bjerknes her til lands. Men disse må vi behandle faglig, avsløre dem både som hyklere og svake fagfolk.
Når det derimot gjelder
b) de mer typiske klovnene og uvitende moralske tufsene, de som uten et snev av faglig grunnlag har opphøyd seg til klima-besserwissere bør vi anvende en annen medisin og diagnose mot; mer av typen Dagbladets legendariske Dusteforbundet (altså omtrent det ebye legger opp til med Klovnelisten sin).
Så Knuta, det jeg tror vi kan gjøre noe med er å dele Klovnelisten i 2 ulike kategorier:
1. Klimadustelisten (de uvitende moralske tufsene, de som uten et snev av faglig grunnlag har opphøyd seg til klima-besserwissere)
- Jostein Gaarder
- Natur- og miljøvernere som gjennom rå uvitenhet og moteetterplapring skader mer enn de hjelper
- Omtrent hele den høymoralske svermergruppen i SV
- De nye klimaopportunistene i Venstre
- osv.
2. Klimaopportunistlisten (klimarelaterte forskere og byråkrater som egentlig vet bedre, men bruker klimahysteriet for alt det er verdt til egen PR og klatring)
- Helge Drange
- Rasmus Benestad
- Pål Prestrud
- Eystein Janssen
- Ellen Hambro
- Jørgen Randers
- Terje Wahl
- osv.
Dvs. at med to lister av denne type, kan vi begynne å skille mer "rettferdig" og tydelig mellom:
a) klimaopportunister, og
b) klimaduster (subsidiært klimaklovner)
Det er mitt forslag.